חובת האב לשלם מזונות לילדיו היא חובה אבסולוטית, לפחות בכל הנוגע לצרכיו הבסיסיים של הילד, אשר כוללים בין היתר ביגוד וחינוך. כאשר האב אינו משלם את דמי המזונות אשר נפסקו, על האם לפנות אל עורך דין לענייני משפחה לצורך קבלת ייעוץ משפטי, כדי לבחון את אפשרויות הפעולה.


ככלל, עומדות בפני האם שתי אפשרויות: היא יכולה לפנות אל המוסד לביטוח לאומי או אל ההוצאה לפועל כדי שאלו יגבו עבורה את דמי המזונות. אולם מה קורה כאשר האב נמצא בהליך של פשיטת רגל? האם היא תוכל לגבות גם במצב זה את חוב המזונות שלו היא זקוקה בכדי לדאוג לילדיה?


מועד היווצרות החוב


במקרה שבו האב מצוי בהליך פשיטת רגל וקיים חוב מזונות, האפשרות לגבות את החוב במלואו תלויה בראש ובראשונה במועד היווצרותו. חוב מזונות אשר נוצר לפני מתן צו כינוס הוא חוב בר תביעה, ויש לו קדימות על פני חובות אחרים. משמעות הדבר היא כי האם תוכל לקבל את מלוא סכום המזונות שהאב חב לה.


אולם, כאשר החוב נוצר לאחר מתן צו כינוס, לא יהיה לחוב המזונות עדיפות על פני חובות אחרים שיצר האב. במצב זה, בית המשפט יחליט איזה סכום יוקצב לתשלום חוב המזונות מכלל נכסיו של האב, וייתכן כי לא יהיה מדובר בסכום החוב המלא.


שיקוליו של בית המשפט


כאמור, חוב מזונות אשר נוצר טרם מתן צו הכינוס ייפרע באופן מלא, והאם תקבל את מלוא סכום דמי המזונות, כפי שקבעה אותו הערכאה אשר דנה בנושא המזונות, כלומר בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. לעומת זאת, חוב מזונות אשר מועד פירעונו הוא לאחר שניתן צו כינוס, לא ייפרע בהכרח במלואו, והדבר נתון לשיקול דעתו של בית המשפט הדן בפשיטת הרגל של האב.


בדיון המזונות עומד בית המשפט על צרכיו של הילד: הצרכים החינוכיים, הרפואיים והרגשיים, ואלו מהווים את השיקול העיקרי בהחלטתו באשר לגובה סכום דמי המזונות שישלם האב. כמו כן, בפסיקת המזונות ינסה בית המשפט לשמר את רמת החיים שאליו הורגל הילד, וזאת כדי שלא לפגוע ברווחתו עם פירוקו של התא המשפחתי.


ואולם, בדיון בבקשה לפשיטת רגל השיקולים העומדים בפני בית המשפט שונים באופן מהותי. בית המשפט נדרש לשקול הן את צרכיו של הילד הזכאי לדמי מזונות, והן את זכותם של יתר הנושים לפירעון החוב. נזכיר כי כאשר חוב המזונות נוצר לאחר מתן צו כינוס, אין לו עדיפות על פני החובות האחרים.


על כן, בית המשפט נאלץ לאזן בין שני צדי המתרס, כאשר מספר הנושים והיקף החובות יהוו שיקולים מהותיים באיזון זה. למותר לציין כי על האם להיות מיוצגת על ידי עורך דין לענייני משפחה שילווה אותה בהליך המשפטי כולו.