משמורת ילדים הוא ללא ספק אחד הנושאים המורכבים והרגישים ביותר בתחום דיני המשפחה. מורכבותו נובעת בין היתר בשל חזקת הגיל הרך, הקובעת כי ילדים עד גיל שש יהיו בחזקתה של האם, אלא אם ישנה הסכמה אחרת בין ההורים. במהלך השנים נעשו ניסיונות שונים לביטולה של חזקה זו, ולאחרונה בעקבות המלצות ועדת שניט, הוגשה הצעת חוק נוספת בעניין זה. מהי חזקת הגיל הרך ועל מה היא מתבססת? מה היו המלצותיה של ועדת שניט בנושא ומה עלה בגורלה של הצעת החוק אשר ביקשה לבטל את חזקת הגיל הרך?


מהי חזקת הגיל הרך?


חזקת הגיל הרך קובעת כי בעת פרידת ההורים, ילדים עד גיל שש יהיו באופן אוטומטי בחזקתה של האם, אלא אם הושגה הסכמה אחרת בין ההורים. במצב זה נקבעים לאב הסדרי ראייה, אך הוא אינו יכול לקבל משמורת מלאה על הילדים וזו ניתנת באופן אוטומטי לאם.


הבסיס לקביעתה של חזקת הגיל הרך נבע מתוך הנחה כי פעוטות וילדים עד גיל שש זקוקים לקרבתה של האם ותלויים בה יותר מאשר באב. ואכן, בעבר, כאשר חלוקת התפקידים בין ההורים הייתה כי האב הוא המפרנס והאם היא זו אשר מטפלת בילדים, חזקה זו התאימה למצב הדברים, שהרי האם הייתה הדמות הדומיננטית בחיי הילדים.


אולם במהלך השנים חלו שינויים משמעותיים במבנה המשפחה המסורתי וכיום נשים רבות מפתחות קריירה תובענית והאבות מעורבים באופן משמעותי יותר בחיי ילדיהם. מתוך השינוי הזה קמו קולות רבים אשר ביקשו לבטל את חזקת הגיל הרך ולבחון כל מקרה של משמורת ילדים לגופו, על פי נסיבותיו. כך עשתה ועדת שניט, כפי שיופרט להלן.


המלצות ועדת שניט


ועדת שניט התכנסה בשנת 2005 ודנה באופן נרחב ומעמיק בחזקת הגיל הרך, על כל פניה. בשנת 2011 פורסמו המלצות הוועדה, ובראשן ביטולה של חזקת הגיל הרך ומתן אפשרות שווה לשני ההורים לקבל משמורת מלאה על ילדיהם. פירושו של דבר הוא כי בית המשפט יבחן כל מקרה לגופו ויקבל החלטה על פי טובת הילד, כלומר שהחזקה על הילדים לא תינתן עוד באופן אוטומטי לאם.


ביטול חזקת הגיל הרך מתבקש, כך סברה הוועדה, ראשית, בשל עקרון השוויון אשר דורש מתן הזדמנות שווה לשני ההורים וביטול ההעדפה האוטומטית כלפי האם. שנית, בשל העובדה כי בשונה מבעבר, כיום אבות רבים מעורבים מאוד בחיי ילדיהם ויצירת ריחוק בין האב לילדים אינה משרתת את טובת הילד. ההנחה כי ילדים עד גיל שש תלויים יותר באמם וזקוקים לקשר קרוב בעיקר עמה אינה נכונה, כך סברה הוועדה והתבססה על מחקרים שקובעים כי לשם התפתחות תקינה, על הילד להיות בקשר קרוב ויציב עם שני הוריו.


הצעת החוק לביטול חזקת הגיל הרך


בשל הבעייתיות הרבה הטמונה בחזקת הגיל הרך, נעשו ניסיונות רבים במהלך השנים להביא לביטולה של חזקה זו אך ללא הצלחה. לאחרונה, בעקבות המלצותיה של ועדת שניט, הוגשה לכנסת הצעת חוק נוספת על ידי חבר הכנסת יואב קיש, אשר ביקשה לבטל את חזקת הגיל הרך, אך גם היא לא צלחה את הדרך וחזקת הגיל הרך עודנה עמנו.


הצעת החוק קראה לאמץ את מסקנותיה של ועדת שניט ולקבוע כי יש לבחון כל מקרה של משמורת ילדים על פי נסיבותיו והעיקרון המוביל הוא טובת הילד, אשר אינה נקבעת על פי מגדר, אלא על פי שיקולים ענייניים כמו המסוגלות ההורית וטיב הקשר של הילד עם ההורה.


עו"ד יוסי סביר. תודה לגב' יבנה סביר ולד"ר גיל סביר