כזכור, הבחירות המוניציפאליות האחרונות בפתח תקווה היו סוערות ומזוהמות מתמיד, כאשר את סיכוייו של אורי אהד, שכיהן עד לבחירות אלה כראש עירייה, להיבחר לכהונה חדשה כראש עירייה, חיסל ספר משמיץ, עמוס בטענות בדבר שחיתויות, שחולק לתושבי העיר.

בשבוע שעבר התפוצץ בלון ההשמצות אשר ניפח אלירן היקרי, מחבר הספר, כנגד אורי אהד.

 

בשתי תביעות שונות שהתנהלו עד לאחרונה בבית משפט השלום בתל אביב ואשר במרכזן עומד ספרו של היקרי שהופץ לפני הבחירות, נדחו במלואן כל טענותיו של היקרי כנגד אהד.

 

חרף העובדה שהיקרי נדרש לספק ראיות שיתמכו בטענותיו כנגד אהד, ולמרות שבית המשפט הלך פעם אחר פעם לקראתו והאריך בעבורו את המועדים להגשת החומרים, כשלהיקרי ולא הצליח להוכיח ולו טענה אחת משלל השמצותיו. את אהד מייצגים עוה"ד שחר סקברר ונמרוד גרון ממשרד סקברר – גרון.

 

ביום שלישי שעבר (1.7.14) מחק בית המשפט השלום בתל אביב את תביעתו של היקרי כנגד אהד בסך 500 אלף שקלים. תביעה זו התבססה, בין השאר, על מסכת ההשמצות שבספרו של היקרי, ואשר היקרי נופף בה לקראת הבחירות בעיר, כאילו היה בה כדי לבסס את טענותיו כנגד אהד.

 

למחרת, ביום רביעי ה - 2.7.14, דחה בית משפט השלום בתל אביב את בקשתו של היקרי לבטל את פסק הדין בו זכה אהד בתביעת הדיבה כנגדו. כזכור, בתביעת הדיבה שהוגשה על ידי אהד בהתייחס לספר של היקרי, טען אהד כי היקרי משמיץ אותו ורומס את כבודו וכי הספר מבוסס כולו על שקרים וכזבים. בית המשפט קיבל את התביעה במלואה ופסק לטובת אהד למעלה ממיליון שקל.

 

בשני ההליכים ובשתי קביעותיהם של שני שופטים שונים, בולטת עובדה אחת ברורה: טענותיו של היקרי נדחו על ידי השופטים מאחר ובניגוד גמור להתפארותו, טרם הבחירות, כי בידיו הוכחות, ראיות והקלטות רבות להוכחת האמור בספרו, הרי שהוא נמנע, מטעמים השמורים עמו מלהתייצב לדין ומשכך מלהציג ולו בדל של ראיה לביסוס הספר, כשל באופן מוחלט ולא קיים את הוראת בית המשפט להציג את החומרים להוכחת טענותיו כנגד אהד.

 

אי הצגת ראיות בבית המשפט

 

כך למשל הוא לא הציג ולו הקלטה אחת או מסמך בפני בית המשפט למרות שהוא נדרש לעשות כן; כמו כן, הוא נמנע מלהשיב לשאלות בסיסיות כמו על מה מבוססות ההשמצות החמורות כנגד אהד, וכמו השאלה מיהם הגורמים הפוליטיים והכלכליים שעומדים מאחורי הספר, ומי מימן את כתיבתו, את פרסומו ועוד; שאלות שהיו שופכות אור על המניעים שבפרסום הספר. היקרי, שהתפאר בכך כי בידיו הקלטות וראיות ברורות, לא משיב היום לשאלות פשוטות על בסיס מה הוא פרסם את הטענות.

 

בהחלטותיהם מתחו שני השופטים ביקורת נוקבת על התנהלותו של היקרי אשר התעלם מדרישת בית המשפט להציג את ראיותיו, וכן מן העובדה כי למרות שבית המשפט נענה לבקשותיו השונות וקבע דיונים על פי בקשותיו, הרי שהיקרי לא התייצב לדיונים אלו כדי להציג את עמדתו והראיות אשר הוא טען בתוקף, לקראת הבחירות, שהן קיימות.

 

כך, בית המשפט קבע כי "התנהלותו של הנתבע תמוהה עד מאד ולא ברור זלזולו בהליכי בית משפט" ובתביעה השניה נקבע: "מזה זמן שאין התובע (היקרי) מקיים אחר צווי בית המשפט משל זנח את ההליך..."

 

בית המשפט לא הסתפק בדחיית טענותיו, אלא שהוא פסק לטובת אהד סך של למעלה ממיליון שקלים והוא אף הטיל על היקרי לשלם את הוצאותיו של אהד בהליכים המשפטיים, בסך מצטבר של 18,500 שקלים.

 

הנזק שגרם היקרי לאהד הוא נזק שלא יסולא בפז. השחרת שמו הטוב, ולא כל שכן בתקופת בחירות, על בסיס טענות הזויות שהומצאו ממוחו הקודח של היקרי גרמו לנזק אדיר עד כדי הפסד בבחירות. בין הביטחון שהוא הקרין כלפי חוץ, על בסיס אמירות שיציג הררי ראיות כנגד אהד ובין המציאות שראינו בבית המשפט נמצא פער עצום שממחיש את המניעים הפסולים שבפרסום הספר בעיצומן של הבחירות בעיר. בפועל, בבית המשפט התברר שאין להיקרי כל רצון לנהל את ההליכים ולעמוד מאחורי דבריו. הפיצוי שנפסק לטובת אהד, בסך של למעלה ממיליון שקלים, משקף לדעתנו באופן חלקי בלבד את הנזק שנגרם לו בפועל, אך בצחצוח שמו הטוב של אהד וכבודו, כתוצאה מסילוק כל טענותיו של היקרי במלואן יש משום נחמה ומידה מסוימת של צדק.