לאחרונה אנו שומעים את המונח "תספורת כלכלית" לא מעט. תספורת כלכלית, או במילים אחרות – "הסדר חוב", הינה הליך משפטי לכל דבר המשנה את תנאיהם של חובותיו של החייב, וכל זאת נעשה לטובתו. בפתח הדברים ייאמר כי המושג "תספורת" אינו המצאה ישראלית וכי משתמשים בו רבות לאחרונה במדינות רבות.

"תספורת כלכלית" יכולה להיות ליחיד, היא יכולה להיות לתאגיד גדול ואפילו לישות מדינית. היא מאפשרת להתמודד עם מצוקה כלכלית ולדון מחדש בדבר החובות הקיימים.

משמעותה של התספורת הכלכלית


מטרתו המרכזית של הליך זה הינה לשפר את מצבו הכלכלי של החייב ולאפשר לו לחזור למצב של נזילות. בדרך זו יוכל להמשיך לנהל את עסקיו השונים ואת פעילותו, עובדה העשויה להוביל, בסופו של דבר, לשיפור משמעותי במצבו. תספורת כלכלית, בניגוד להליכים אחרים, כמו חדלות פירעון למשל, היא מעין הסכם הפחתת שיעורו של החוב, שנחתם שבין החייב עצמו לנושיו.

מדובר בהליך מומלץ הרבה יותר ובפתרון מועדף, בהשוואה לאחרים, כמו פשיטת רגל (ליחיד) למשל. הסיבה לכך היא שבמסגרתו הנזק, הן עבור החייב עצמו והן עבור הנושים, הוא נמוך באופן יחסי והתשלומים השונים הקשורים אליו מתייחסים אך ורק אל הנושים, אל הבנק, רשויות המס או הספקים. בנוסף, במסגרת הסדרת החוב מועבר התשלום באופן מיידי כמעט וללא דחייתו. זאת, בעוד שבמקרים של פשיטת רגל, הנחשבים גם הם כמעין הסדר חוב, התשלום מועבר לאחר זמן רב ולעתים איננו מועבר כלל לידיהם של הנושים.

תספורות כלכליות בישראל

בשנים האחרונות נערכו בישראל לא מעט הסדרי חוב ובעיקר מול תאגידים גדולים וחשובים מאוד, שנקלעו לקשיים כלכליים. חברות כמו אפריקה ישראל וגם דלק נדל"ן ואחרות הגיעו להסדרי חוב ולחלקן אף נמחק החוב באופן מלא. העניין גרר בעקבותיו ביקורת ציבורית קשה מאוד, ובעיקר נגד התאגידים הגדולים והמוכרים. יש הטוענים שהספרים הישראליים החלו לקרקף ולא לספר את החוב.

ביקורות אלו התייחסו להצלחתם של התאגידים לאורך השנים והנהנתנות הרבה שאפיינה אותם, ולעומת זאת אל הסיוע והסדרת החוב באופן מיידי שהם מקבלים ברגע של קושי, כפי שלא קיים אל מול האדם הפרטי, שנקלע גם הוא עצמו אל קשיים כלכליים, אך בסדרי גודל קטנים הרבה יותר. הביקורת שהופנתה אל הליך זה ביקשה להטיל את האחריות לחובות על החברות או התאגידים עצמם ולברר באופן פרטני כל התנהלות והתנהלות.