במגוון פסיקות שניתנו בבתי הדין לעבודה, נקבע כי פיטורין צריכים להיות מסיבה מקצועית בלבד ולא מסיבות אישיות, וכי ההחלטה על פיטורין תתקבל רק לאחר זימון ועריכת שימוע כדין בלבד.


לפני עריכת שימוע חובה על המעסיק למסור זימון לשימוע, שבו הוא יפרט את כל הסיבות לזימון לשימוע כ-48 שעות קודם למועד השימוע. במקרים שונים ניתן לבקש דחייה למועד השימוע לצורך איסוף נתונים ומסמכים.


על הנוכחים בשימוע להיות בעלי סמכויות בחברה ובעלי ידע בנושא השימוע.


במועד השימוע, על המעסיק לערוך פרוטוקול מסודר של הישיבה, כדי שניתן יהיה לעקוב בבית הדין אחר הליך השימוע ולוודא שהוא נעשה באופן כנה ואמיתי.


משמעות עריכת שימוע חוקי היא קודם כל שלמעסיק תהיה כוונה אמיתית לתת לעובד הזדמנות לטעון טענות נגד פיטוריו או אשמתו לטענות נגדו. העובד יכול להציג מסמכים, תמונות, עדויות, הקלטות וכל דבר שיכול לסייע לאמת את טענותיו. העובד יכול להיות מיוצג על ידי עורך דין בעת השימוע.


המעסיק ישקול את הדברים שנאמרו על ידי העובד בשימוע, יברר את הדרוש בדיקה ויכריע לאחר כיום יומיים.


במקרים רבים כמו הריון או אפליה, אם מעביד לא יוכל להוכיח שעובד פוטר בגלל בעיה מקצועית, נטל ההוכחה בבית הדין יוכל להתהפך כך שבמקום שהעובד יוכיח את תביעתו, המעסיק ייאלץ להוכיח את ניקיון כפיו ותום לבו בהליך הפיטורין, אחרת ישלם פיצויים בגין פיטורין שלא כדין.


במקרים מסוימים של פיטורין שלא כדין, ניתן לפנות לבית הדין לעבודה בבקשה להחזיר עובד לעבודה, אך העדיפות היא לקביעת פיצויים כספיים, כדי שלא לאלץ מעסיק שאינו מעוניין בכך לקבל עובד חזרה לעבודה.


גובה הפיצויים לפיטורין שלא כדין משתנה בהתאם למספר נתונים: ותק העובד, גובה שכרו, חומרת פיטוריו, החוקים הספציפיים שחלים עליו ועוד. לכן גובה הפיצויים יכול לנוע בין משכורת אחת לעד 25 משכורות ומעלה, ללא הגבלה בחוק.


אפליה מטעמי גיל


בית הדין האזורי פסק פיצויים בסך של כ-192 אלף שקלים לאיש אחזקה בן 62, שפוטר מעבודתו לאחר 18 שנות עבודה מבלי שנערך לו שימוע תקין ובשל אפליה מטעמי גיל, בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.


בית הדין לעבודה פסק פיצויים בגובה של כ-50 אלף שקלים לקבוצת גננות עם ותק של 25 שנה, שפוטרו בשל גילן המתקדם ובטרם הגיען לגיל פרישה.


אפליה בשל הריון


בית הדין לעבודה פסק פיצויים לעובדת בהריון שפוטרה בניגוד לחוק. גובה הפיצויים נקבע על כ-57 אלף שקלים, נוסף לתשלום שכר עבודה עד 60 יום לאחר מועד סיום חופשת הלידה.


פיטורין ללא עריכת שימוע


בית הדין הארצי הגדיל פיצויים שנקבעו לעובד בשל פיטורין שלא כדין לסך של תשע משכורות ולסך של 145 אלף שקלים. העובד פוטר לאחר 24 שנות עבודה ללא התייעצות עם ועד העובדים וללא עריכת שימוע כדין.


פיטורין לא חוקיים בשל התארגנות


בית הדין הארצי לעבודה הכריע כי עובד יחזור לעבודה לאחר שפוטר על ידי ההנהלה בשל ניסיונות התארגנות לוועד עובדים.


חשוב לדעת! לא מומלץ לנקוט הליכים באופן עצמאי לפני ייעוץ עם עורך דין. עורך דין מנוסה לדיני עבודה ינחה אתכם כיצד לאסוף ראיות בשלב מוקדם ככל האפשר, ויבטיח את קבלת מלוא זכויותיכם.