נהגתם תחת השפעת אלכוהול או סמים? אתה נהג חדש שנסע ללא מלווה או הסיע יותר משני נוסעים? עקפתם בדרך לא פנויה או תוך חציית קו הפרדה רצוף? לא נתתם זכות קדימה? סיכנת עוברי אורח במעבר חציה? חציתם צומת ברמזור אדום? שימו לב, העבירות הללו נושאות בצידן פסילה אוטומטית של 30 יום על ידי קצין משטרה. איך עליכם להתמודד ומה חשוב לזכור? כל הפרטים בהמשך.


מהי פסילה מנהלית?

 

פסילה מנהלית הינה מצב בו אנו מוזמנים לקצין משטרה לצורך פסילת רישיון הנהיגה ל-30 יום. מדובר בעבירות אשר בצידן הזמנה להתייצב ולעמוד לדין. למעשה מדובר בתקופת "צינון" בה אנו מנועים מלנהוג.


האם ניתן לפסול אותנו בצורה אוטומטית?

 

התשובה היא בהחלט לא, כתנאי לחוקיות הפסילה המנהלית, יש לערוך שימוע לנהג הנאשם בביצוע העבירה. במסגרת השימוע על קצין משטרה מדרגת מפקח ומעלה לאפשר לנהג להשמיע את טענותיו וזאת בטרם תתקבל החלטה כלשהי בעניינו.

 

השימוע נערך בדרך כלל בתחנת משטרה בפני קצין משטרה, אך לעיתים מגיע קצין משטרה למקום ביצוע העבירה בה חשוד הנהג ואז נערך לנהג שימוע "בשטח". לרוב אנו עדים לקצין משטרה שמגיע לזירת העבירה במחסומים יזומים של מציאת נהגים הנוהגים לכאורה בשכרות.

 

מועד הזמנה לשימוע וחובת התייצבות

 

שימוע צריך להיערך עד 72 שעות ממועד ביצוע העבירה. שימוע מאוחר יותר הינו שימוע ללא סמכות ולפיכך מדובר בפסילה מנהלית בטלה.
חשוב לדעת כי ניתן לפסול באופן אוטומטי נהג שלא הגיע לשימוע בעניינו, לפעולה שכזאת קוראים "פסילה בהעדר".

 

השיקולים בהליך השימוע

 

בהליך השימוע אנו למעשה מנסים לשכנע את קצין המשטרה מדוע במקרה שלנו לא צריך לנקוט בהליך הקשה והפוגעני של שלילת רישיון באופן אוטומטי ל-30 יום.

 

השיקולים במסגרת הליך השימוע הינם רבים ומגוונים. בין השאר בשקילת מכלול השיקולים מתייחס קצין המשטרה לוותק שנות הנהיגה, עברו התעבורתי של הנהג, משלח ידו, צורך מיוחד כמו הובלת בן משפחה חולה לטיפול רפואי ועוד כהנה וכהנה שיקולים. יש לזכור כי בסופו של יום כל תיק נבחן על פי נסיבותיו העובדתיות השונות.

 

התייעצות מוקדמת וייצוג בהליך שימוע על ידי עורך דין המתמצא בדיני תעבורה, בהחלט יכולה למנוע פסילה מנהלית ולעיתים אף לסייע למנוע כתב אישום עתידי בפני בית משפט לתעבורה.


הקצין החליט לפסול אותי, מה עושים?

 

אם קצין המשטרה החליט לבסוף לפסול אותנו ל-30 יום, יש באפשרותנו לפנות לבית המשפט לתעבורה לצורך בחינה מחודשת של הפסילה. חשוב לדעת כי לבית משפט לתעבורה סמכות להפחית ואף לבטל לחלוטין פסילה המנהלית שניתנה על ידי קצין משטרה.

 

כאשר פונים לבית משפט לתעבורה בבקשה לביטול פסילה מנהלית, בית המשפט בודק מספר תנאים:

 

1. ראיות לכאורה: האם קיימות ראיות לכאורה להוכחת אשמתו של הנהג.


2. מסוכנות: בית המשפט בודק מהי רמת המסוכנות שעולה מן הנהג. לעניין זה, עברו התעבורתי של הנהג הינו פרמטר חשוב ומכריע.

 

חשוב לדעת כי אף החלטת בית משפט שלום לתעבורה אינה מוחלטת וסופית וכי החוק מאפשר לערער על החלטה זו לבית המשפט המחוזי שיבחן שוב את הפסילה.


השפעת הפסילה המנהלית על ניהול התיק העיקרי

 

פסילה מנהלית מהווה סנקציה קשה עבור הנהג. היא מגבילה את אפשרותו להתנייד ובמצבים חמורים יותר היא אף פוגעת בפרנסתו. כאשר נהג מתמודד עם כתב אישום בבית המשפט לתעבורה בכלל וכאשר ההליך מלווה בפסילה מנהלית בפרט עליו להסתייע בעורך דין תעבורה אשר יסייע לו בקבלת החלטה נכונה ומושכלת בצומת הדרכים בה הוא עומד.

 

חשוב לדעת כי המגמה כיום הינה להחמיר את הענישה עם "עברייני תנועה". לפיכך, פסילת רישיון בעקבות ניהול כושל של הליך משפטי בהחלט יכולה להוביל נהג למצוא עצמו חייב במעבר תאוריה וטסט כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה שברשותו.