חוק האזרחות קובע כי ילד אשר נולד בישראל כשאביו או אימו היו אזרחים ישראלים, הוא אזרח ישראלי מיום לידתו. חוק הכניסה לישראל והתקנות מכוחו, קובעים מתן מעמד חוקי בישראל עבור ילדים הנולדים בישראל לתושבי קבע.

 

השאלה הנשאלת היא כיצד מתייחס משרד הפנים לקטינים הנולדים בישראל שאימם היא אזרחית זרה אשר לא נשואה כחוק לאבי הקטין הישראלי? מבחינת פקידי משרד הפנים אין כל ערובה כי הישראלי הטוען לאבהות, הוא אכן אבי הקטין, לפיכך קיים חשש לניצול לרעה של החוק, על מנת לקבל מעמד בישראל, זאת מפני שמעמד חוקי בישראל מקנה זכויות סוציאליות (ביטוח בריאות, ביטוח לאומי וכדומה).


נוהל מתן מעמד בישראל לקטינים שנולדו בישראל בדרך של הכרה באבהות קובע הנחיות עבור פקידי רישום האוכלוסין במשרד הפנים לגבי רישום אבהות עבור ילדים שנולדו בישראל לאם נתינה של מדינה זרה.


רישום אבהות: התייצבות בלשכת האוכלוסין במשרד הפנים


הגשת בקשה לרישום האבהות דורשת נוכחות פיזית של האב הטוען לאבהות ושל אם הקטין, תוך 3 חודשים מיום לידת הקטין בסניף משרד הפנים הקרוב למקום מגוריהם. הטוענים להורות נדרשים להמציא מסמכי זיהוי חוקיים תקפים, תעודת לידה של הקטין ואשרת כניסה בתוקף של האם, האזרחית הזרה, לישראל.


הליך הטיפול ברישום אבהות בהתאם לנוהל משרד הפנים


נוהל מתן מעמד בישראל לקטינים שנולדו בישראל בדרך של הכרה באבהות מבחין בין מספר סיטואציות שונות; האם בני הזוג נשואים? האם בני הזוג ידועים בציבור? האם משרד הפנים הכיר במעמדה החוקי של האם בארץ בהתאם לחיים משותפים? האם הטוען לאבהות הוא אזרח ישראלי או תושב קבע?


אם בני הזוג נשואים, האבא אזרח ישראלי ובני הזוג הגישו בקשה לקבלת מעמד בישראל עבור האם, אשר במסגרתה הוגשו ראיות לקיום קשר זוגי וחיים משותפים טרם הוריית הקטין - הילד מקבל אזרחות ישראלית מכוח לידה, על סמך הצהרת אבהות בלבד. אם בני הזוג נשואים ובני הזוג הגישו בקשה למעמד עבור האם טרם הוריית הקטין, אולם האבא הוא תושב קבע - הילד מקבל מעמד חוקי בישראל, על סמך הצהרת אבהות בלבד, אולם המעמד הניתן לקטין אינו אזרחות, מפני שאביו אינו אזרח.

 

במקרים בהם בני הזוג אינם נשואים, אלא ידועים בציבור, אולם האימא קיבלה מעמד בישראל בהתאם להליך איחוד משפחות על בסיס קשר זוגי עם הישראלי – הילד מקבל מעמד חוקי בישראל, בהתאם למעמדו של האבא, על סמך הצהרת אבהות.

 

יש לך שאלה?

פורום משרד הפנים


במקרים בהם אם הקטין קיבלה מעמד חוקי בישראל לאחר הוריית הילד, או שהבקשה לא נתמכה במסמכים מספקים, פקידי משרד הפנים ידרשו מההורים להמציא ראיות אובייקטיביות לקיום תא משפחתי, על מנת לבצע רישום אבהות עבור הילד.


קביעת אבהות לקטין מכוח פסק דין: בית המשפט לענייני משפחה

 

ככלל, נוהל מתן מעמד בישראל לקטינים שנולדו בישראל בדרך של הכרה באבהות קובע כי בכל הסיטואציות בהן פקידי משרד הפנים אינם משתכנעים באמיתות הבקשה לרישום אבהות, או שהראיות שהוצגו אינם מספקים, יידרשו ההורים אשר מבקשים לרשום את האבהות עבור הקטין להמציא פסק דין מבית המשפט לענייני משפחה לגבי אבהות. במסגרת ההליך המשפטי ההורים עשויים להתבקש לבצע בדיקה גנטית על מנת להוכיח את אבהות האזרח או התושב הישראלי.