אחת השאלות העולה לרוב בכל מפגש ייעוץ בטרם פתיחת הליך גירושין היא "כמה יהיה עליי לשלם עבור מזונות הילדים?", אם המתייעץ הוא האב, או "כמה אקבל לחשבוני כל חודש בעבור מזונות הילדים?" כאשר המתייעצת היא האם.


התשובה המידית לכך היא "תלוי". ואכן, אין תשובה אחידה לשאלה והכול תלוי בנסיבות המיוחדות לכל מקרה ומקרה. ואולם, הפסיקה קבעה מספר פרמטרים היכולים לסייע בניבוי מוקדם של התוצאה הסופית שתתקבל בהכרעה השיפוטית בעניינם של הצדדים.


מהו הדין האישי החל על הצדדים?


על פי מצב החקיקה כיום, כאשר האב והאם יהודים והקטינים מתחת לגיל שש, כל הצרכים ההכרחיים ושאינם הכרחיים מוטלים במלואם על האב באופן אבסולוטי. כאשר הקטינים מעל גיל שש ומתחת לגיל 15, כל הצרכים ההכרחיים מוטלים על האב, ואילו הצרכים שאינם הכרחיים מוטלים הן על האב והן על האם על פי הכנסותיהם הפנויות ויכולתם הכלכלית. מעל לגיל 15 ועד לגיל 18, כל צורכי הילדים, הכרחיים ושאינם הכרחיים, יחולקו בין ההורים על פי הכנסותיהם הפנויות ויכולתם הכלכלית.


סיווג צורכי הקטינים לצרכים הכרחיים ולצרכים שאינם הכרחיים (צרכים מדיני צדקה)


"צרכים הכרחיים" הם צרכים בסיסיים קיומיים השווים לכל הקטינים, בין שהם באים מרקע עשיר או מרקע עני, כגון מקום מגורים ואחזקת מדור מינימליים, חינוך, בריאות, מזון, ביגוד והנעלה בסיסיים וכדומה. "צרכים שאינם הכרחיים" הם צרכים מעבר לצרכים ההכרחיים המסופקים לקטינים בהתאם לרמת החיים שאליה הם הורגלו, למשל מקום מגורים משודרג, חוגים, יישור שיניים, מטפלת, צעצועים, מזון משובח, מותגים, דמי כיס ובילויים, כבלים ועוד.


קביעת סכומי מינימום שנפסקים בבתי המשפט ללא צורך בראיות מיוחדות


בתי המשפט פוסקים לכל קטין דמי מזונות מינימליים, הנקראים "מזונות סף", בסך של כ-1,400 שקלים, עם הפחתה קטנה ככל שיש יותר קטינים במשפחה, גם אם התובעים לא הוכיחו את כל הצרכים הנדרשים להם. על הסכום הזה מתווספים חלקם של הקטינים בהוצאות המדור ובאחזקתו, (שליש מההוצאה הכללית כשיש קטין אחד, 40% עבור שני קטינים ו-50% עבור שלושה קטינים ומעלה) והוצאות החינוך.

אולם, ככל שבית המשפט ישתכנע שהקטינים חיו ברמת חיים גבוהה יותר מזו המינימלית או שיש להם צרכים מיוחדים, ייטה הוא לפסוק דמי מזונות גבוהים יותר.


השוואת הכנסות האב מעבודה ומנכסיו, לרבות כושר השתכרותו, עם הכנסות האם


ככל שהפער גדול יותר בין הכנסות הורה אחד מכל מקור שהוא, לרבות מפוטנציאל השתכרותו, לבין הכנסות משנהו, ישיתו על ההורה ה"עשיר" יותר חלק גדול יותר מהמזונות הלא הכרחיים. לפיכך, קביעת בית המשפט לגבי היכולות הכלכליות של שני ההורים חשובה ביותר לעניין גובה המזונות.


הסכום המינימלי שיש להותיר בידי האב לאחר תשלום המזונות על ידו, לקיומו המינימלי בכבוד


בית המשפט יתחשב בגובה הסכום המינימלי שייוותר בידי האב לקיומו שלו ולסיפוק צרכיו ההכרחיים, לאחר שישלם את דמי המזונות החודשיים.


נו, אז כעת אתם יודעים מה גובה מזונות הילדים שייקבעו במקרה שלכם? לא בהכרח. אך שקילת כל הפרמטרים המובאים לעיל בעין מקצועית ומנוסה, יכולה לתת כיוון להיכן תנשב רוח בית המשפט בבואו לקבוע את גובה דמי המזונות עבורכם.


מאת: עו"ד דוד הולשטיין, עוסק בדיני משפחה וירושה