בעת האחרונה אנו נחשפים על ידי העיתונות כי מתנהלות נגד ידוענים, אנשי ציבור וחוק חקירות משטרתיות בשל החשד כי ביצעו עבירות פליליות כאלה ואחרות.

 

כידוע, בתום תהליך החקירה על התביעה המשטרתית או לחילופין על הפרקליטות (תלוי בסוג העבירה אשר בוצעה), מוגש כתב אישום נגד החשוד והעמדתו לדין, אך יש כאלה שהתהליך נגדם מסתיים בסגירת תיק באחת משלושת העילות הקיימות בחוק אשר הינן כדלקמן:

 

1.חוסר עניין לציבור;
2. חוסר ראיות;
3. חוסר אשמה.

 

יצוין, כי על מנת שהתביעה תוכל להגיש כתב אישום נגד חשוד עליה לבחון שני מבחנים: האחד, האם סוג העבירה אשר בוצעה על ידו הינה בעלת חשיבות ציבורית למען יראו ויראו? והמבחן השני, האם לתביעה יש די ראיות ברמה של 97%? במידה והתשובות לשאלות אלו הינן שליליות, סוף ההליך המשפטי בבית המשפט יסתיים בזיכוי הנאשם, בעינוי דין ובבזבוז כספי ציבור.

 

חשיבות עילת סגירת התיק ומשמעותה

 

רבים טועים לחשוב כי כאשר התיק נסגר כלפי אותו חשוד הכל תם ונשלם, אך לא כך הם פני הדברים, מאחר ולעילת סגירת התיק משמעות גדולה ומכרעת במיוחד לאנשים צעירים אשר עתידם לפניהם, או לאנשים אשר מעוניינים להתקבל למשרות ממשלתיות.

 

הסיבה העיקרית לחשיבות עילת סגירת התיק לאלה שצוינו לעיל היא אחת ויחידה- הם לא יוכלו להתקבל למשרה ממשלתית או ציבורית, או לחילופין המשמעות שלאדם נשאר "כתם" בסוף הליך זה וכי אינו נקי כפיים בחשד שהיה נגדו. במקרה זה, מדובר באנשים אשר התנהל כלפיהם הליך חקירה כלשהו כאשר זה הסתיים באחת מהעילות אשר צוינו לעיל: חוסר עניין לציבור או חוסר ראיות, למעט עילת הסגירה בגין חוסר אשמה.


כמו כן, משמעות הדבר כאשר התביעה סוגרת את התיק בעילת חוסר עניין לציבור, הינה כי שמו של החשוד אינו נקי. כך גם משמעותה של סיבת חוסר הראיות, כאשר לעילת סגירה זו משמעות חמורה יותר בשל העובדה כי קיימות ראיות לתביעה אך לא ברמה הדרושה על מנת להרשיעו בסוף ההליך המשפטי נגדו.

 

יצוין, כי תיקים אשר לא נסגרו מחוסר אשמה פלילית יופיעו ברישום המשטרתי. לפיכך, אם מידע זה יתבקש על ידי איזשהו גורם מרשויות החקירה והביטחון השונים, מידע זה יימסר. הגורמים הרשאים לבקש מידע זה הינם, בין היתר: צה"ל, שב"כ, היועץ המשפטי לממשלה ועוד.

 

לאור המתואר לעיל, משמעות הדבר הינה, כי תיק חקירה זהה כמעט לחלוטין מבחינה משפטית לתיק משטרה אשר מתנהל בבית המשפט נגד נאשם אשר לו רישום פלילי.

 

למעשה, תיק חקירה אשר נסגר בשל אחת מעילות הסגירה- חוסר עניין לציבור או חוסר ראיות, פוגע פגיעה קשה בפרטיותו ובמיוחד בשמו הטוב של האדם. אל לאותו אדם להקל ראש בכך ולראות בזאת כי זה עניין שתם ונשלם, כי אין לדעת אלו שפנים יצוצו בחייו בעתיד.

 

במידה ואדם אשר נחקר מאמין בחפותו, הוא צריך להילחם על זכויותיו ולפנות לגורם מקצועי ומוסמך על מנת שהוא יתנהל מול הרשות החוקרת, או לחלופין לעתור עתירה מנהלית במידת הצורך, וזאת במטרה לשנות את עילת סגירת התיק על מנת שיוכל לחזור לשגרת חייו הקודמים.