עבירת תקיפה הינה אחד מהסעיפים שמופיעים באופן הרב ביותר במסגרת כתבי אישום. סעיף 378 לחוק העונשין מגדיר את העבירה כאשר היא כוללת בין היתר מעשים של: מכות, אלימות דחיפות, והפעלת כח גם באמצעות חומר מתווך.

 

אילו סוגים של תקיפות נכללים תחת עבירת התקיפה?

 

תקיפה סתם - זוהי עבירת התקיפה הנפוצה ביותר ואשר נמצאת ברף הנמוך של חומרת העבירה. העונש בגין תקיפת סתם קבוע על שנתיים מאסר (עוון).

 

תקיפה הגורמת חבלה ממש - תקיפה שבמהלך ביצועה נגרם נזק כשהכוונה היא בדרך כלל לנזק גופני, קרי פציעה. העונש בתקיפה הגורמת חבלה ממש הינו עד 3 שנות מאסר, כאשר רמת הפציעה והנזק שנגרמו הינם פקטור משמעותי באשר לרמת הענישה שתקבע.


תקיפות בנסיבות שבהן ההשלכות חמורות יותר - המדובר בנסיבות שבהן יש השלכות חמורות יותר על התוקף:


א. תקיפה במהלך ביצוע פשע
ב. אדם שתוקף אדם אחר כדי לגנוב מרשותו דבר
ג. תקיפה תוך כדי התנגדות למעצר

 

בנסיבות אלה התקיפה נחשבת לחמורה יותר והעונש הקבוע הינו עד 3 שנות מאסר כשהן מבוצעות לבד ועד 5 שנים כשביצוע התקיפה מתבצע בצוותא.

 

כל עבירה של תקיפה שהתבצעה בצוותא תחשב לתקיפה בנסיבות מחמירות והענישה מוכפלת (תקיפה הגורמת חבלה של ממש בנסיבות מחמירות עומדת על 6 שנות מאסר וכן הלאה). תקיפה במסגרת המשפחתית גם תחשב לתקיפה בנסיבות מחמירות. כל תקיפה כזאת גוררת ענישה כפולה לעבירה.

 

תקיפת שוטר, צוותי רפואה ועובדי ציבור - כשהתוקף מבצע את העבירה כנגד שוטר המהווה כמי שפועל מטעם המדינה ועל כן זכאי להגנה מיוחדת, בנסיבות כאלה נקבעה ענישה של עד 3 שנות מאסר. כאשר עבירה כזו מתבצעת בנסיבות שבהן היה מעורב כלי נשק, או תקיפה בצוותא או בעת הכשלת שוטר במילוי תפקידו, אז תחשב התקיפה לכזו שנעשתה בנסיבות מחמירות ורף הענישה עומד על עד 5 שנות מאסר.

 

בדומה לכך, כשמדובר במי שמותקף במילוי תפקידו כעובד ציבור, הענישה עומדת על עד 3 שנות מאסר, ו-5 שנים כשהמעשה מבוצע בנסיבות מחמירות. על תקיפת צוות רפואי נקבעה ענישה היכולה להגיע עד כדי 5 שנות מאסר וזאת משום החומרה הברורה הקיימת בהפרעה לצוות כזה להציל חיים.

 

כיצד מומלץ להתנהל בחקירה בגין ביצוע עבירת תקיפה?

 

✔ ייעוץ מעורך דין עוד בטרם החקירה יהווה בהסתברות גבוהה ההבדל שבין הגשת כתב אישום והליך פלילי מלא, ובין הליך של הסדר מותנה או סגירת התיק באחת העילות.

 

✔ הקפידו לתעד נזקים שנגרמו לכם.

 

✔ הקפידו להיבדק במסגרת רפואית כך שמצבכם הבריאותי והחבלות שנגרמו יתועדו, לרבות הנזקים שנגרמו.

 

✔ הקפידו לבקש תיעוד של פציעות, בצילום וכן בעדויות כתובות.

 

✔ ככל ומדובר במקרה בו מעורבים שוטרים, דרשו להעביר את החומר למחלקה לחקירות שוטרים.


אשמח לעמוד לרשותכם טלפונית בכל שאלה נוספת הקשורה בעבירת התקיפה או בכל עניין אחר.


עודכן ב: 10/06/2020