מזה מספר שנים אני עוסק בניסיונות לסייע לאזרחים אשר רישיון הנשק שלהם הפרטי ו/או הארגוני נשלל על ידי הרשויות. הרשות, לרוב אגף כלי הירייה במשרד לביטחון הפנים, מבטלת רישיונות לנשק לאחר שהיא מקבלת פנייה מהמשטרה.

 

האזרח מקבל פנייה כתובה מהרשות על ביטול הרישיון בתוספת נימוקים, ועליו להתמודד עם המערכת ולהוכיח שהוא ראוי לנשק. כמעט כל בקשות הערר נדחות, אמנם ניתן לנסות להגיש עתירה לבית המשפט, אך זה דורש כוח, סבלנות ובעיקר לא מעט כסף. לא ניתן להבטיח שבית המשפט יקבל את העתירה ואי אפשר לקבל פסיקה אחידה באותו בית משפט.

 

בשלב זה, אני נכנס לתמונה. לפני כשנה הגשתי שתי עתירות מנהליות בבית משפט מחוזי בבאר שבע. שתיהן עסקו בבקשה להחזרת רישיון לנשק פרטי שנלקח על ידי המשטרה ובוטל על ידי הרשות. בבקשות הובהר שהאזרחים נעדרי עבר פלילי, אחד אדם מבוגר שהיה בעברו חבר רשות עיר ומנהל בית ספר והשני איש קבע ותיק. בשתי הבקשות העילה לביטול הנשק מידע מודיעני שקושר את האזרחים לפעילות עבריינית. חשוב להדגיש שהאזרחים ללא מעורבות עבריינית.

 

שופט שמע בדיון הראשון את הצד של המשטרה, אמנם מידע זה חסוי, השיחה בין בית המשפט למשטרה נעשתה במעמד צד אחד. השופט אפשר למשטרה, שהביאה חומר חסר, להביא חומר רלבנטי לדיון הבא, בו נקבע שאם האזרח רוצה להמשיך בעתירה, הוא יאלץ לשלם הוצאות גבוהות. כתוצאה מכך, האזרח נבהל ומשך את העתירה.

 

במקרה השני, המשטרה הציגה בפני שופטת מחוזית מידע במעמד צד אחד וזו לאחר שמיעת הצדדים דחתה לפסק דין. לאחר חודש נפסק שרישיונות הנשק יוחזרו למרשי בתוספת הוצאות משפט.

 

מהות השוני בין ההחלטות

 

מסירת המידע צריכה להיות עקבית, רלבנטית ומהימנה. זכותו של אדם שינהגו בו בשוויון, ללא משוא פנים, בנפש חפצה. כל עוד מחזיקה המדינה בכוח המידע, באי שקיפות, ביחסי כוחות לא מאוזנים מול האזרח, תימשך הפגיעה בזכותם של האזרחים. אמנם, אין לאזרח זכות מוקנית לקבל רישיון לנשק, אך אין הדבר מחייב שלילה אוטומטית של הרישיון שניתן לו ללא שיקול דעת נכון של הרשות.

 

נראה כי הרשות היא מעין חותמת גומי של המשטרה, והמלצת המשטרה מתקבלת ללא בדיקה כלל. לדוגמא במקרה בו טוענים כי לאדם עבר פלילי, או לחלופין טענת קשר האזרח לגורמים עבריינים, ללא ציון מי הם הגורמים, מתי היה הקשר והאם עדיין נמשך. הרשות נסמכת באופן מוחלט על המלצות המשטרה מבלי להפעיל שיקול דעת עצמאי. ללא שינוי חקיקה זה תימשך ההתעמרות באזרח. 


עודכן ב: 29/04/2021