מאז ה-7 באוקטובר ישראל נמצאת במצב ביטחוני קשה ומורכב שלא ידעה כמותו. האירועים הקשים, שזוועותיהם רק נחשפות ככל שעוברים הימים, הביאו את השר לביטחון לאומי להוציא החלטה שתקל את התבחינים לקבלת רישיון להחזקת נשק פרטי. ההחלטה התקבלה, בין השאר, מההבנה כי ישנה עלייה בצורך האישי להגנה עצמית בעקבות האירועים הקשים איתם התמודדו תושבי עוטף עזה, וכן מהתארגנויות עצמאיות לעיבוי כיתות כוננות, הקמת משמרים אזוריים ברחבי הארץ ועוד.

 

לפי ההקלה האחרונה בתבחיני קבלת רישיון להחזקת נשק, די בשירות צבאי קרבי למשך שנה, התנדבות במד״א או איחוד הצלה וכן הצגת אישור בדבר שהייה פעמיים בשבוע ביישוב מזכה לצורך עבודה או לימודים כדי לקבל רישיון להחזקת נשק פרטי (אישורים שכאלה ניתנים, למשל, לצורך לימודים באוניברסיטת אריאל).

 

החלטה זו של השר לביטחון לאומי פותחת את השער בפני מאות אלפי ישראלים, שלא היו זכאים לכך קודם לכן, לקבל רישיון להחזקת נשק, וזאת בתוך ימים בודדים.

 

החסם: חקירה בחשד לביצוע עבירה פלילית בעבר

 

עם זאת, אם מגיש הבקשה נחקר בעבר בחשד לביצוע עבירה פלילית כלשהי, ולו העבירה הקלה ביותר, משטרת ישראל תתנגד אוטומטית לבקשת הוצאת הרישיון להחזקת נשק שתוגש. לצורך העניין, גם חקירה במשטרה לאחר ששכן התלונן שאדם איים עליו או עם סכין לקילוף פרי נמצאה במכוניתו או שנמצא חשד לתקיפת בת זוג במסגרת סכסוך גירושין – כל אלו יהוו חסם בהוצאת רישיון להחזקת נשק פרטי לאותו אדם.

 

לפיכך, מאות אלפי ישראלים שזכאים לכך על פי התבחינים לא יוכלו לקבל רישיון נשק כדי להגן על עצמם ועל משפחותיהם. כמו כן. הם לא יוכלו לעבוד בעבודה שדורשת נשיאת נשק ארגוני - כמאבטחים או כשומרים בכל עבודה הדורשת את אישור משטרת ישראל.

 

התנאים למחיקת רישום משטרתי

 

במקרים הקלים, בהם מדובר בתיק אחד בלבד מסוג עוון (לדוגמא, איומים או גניבה), יהיה צורך להמתין 7 שנים מיום האירוע עד שהתיק יימחק באופן אוטומטי. במקרים בהם מדובר בעבירה שהוחרגה בתקנות, לא תהיה מחיקה אוטומטית ולא יהיה מנוס מהגשת בקשה למחיקת הרישום בחלוף 5 שנים ממועד ביצוע העבירה. בין עברות שהוחרגו בתקנות ניתן למצוא: העסקת/הסעת שוהה בלתי חוקי, זיוף מסמך, שימוש במסמך מזויף, החזקת תכנים מיניים של קטינים וביצוע מעשה מגונה.

 

במקרים בהם מדובר בשני תיקים סגורים ומעלה או בתיק יחיד סגור מסוג פשע (ועם אלה נמנים, למשל, תקיפת בת זוג או החזקת סכין או גניבה ממעביד) התיק לא יימחק באופן אוטומטי, ויהיה צורך בהגשת בקשה יזומה למחיקת התיק או התיקים.

 

הגשת בקשה יזומה תיעשה בחלוף 7 שנים ממועד האירוע במקרה של עבירה מסוג פשע, ובחלוף 5 שנים ממועד האירוע האחרון, כאשר קיימים מספר תיקים מסוג עוון.

 

שינוי עילת סגירת התיק

 

במקרים רבים יימצא כי יש מקום להגיש בקשה לשינוי עילת הסגירה של התיק מחוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור - לחוסר אשמה, ובכך להביא למחיקת הרישום. התהליך של שינוי עילת סגירת התיק יכול להימשך חודשים בודדים, ואז קבלת רישיון הנשק המבוקש תגיע בפרק זמן קצר יחסית, ככל שהלקוח עומד בתבחינים שנקבעו לקבלתו.

 

אם כן, ניכר כי קיומו של תיק משטרה סגור מונע מאזרחים רבים, שלא בצדק, מלקבל רישיון להחזקת נשק פרטי או ארגוני וכי פעולה משפטית יעילה בנושא זה יכולה להתיר את החסם ולהביא לקבלת הרישיון המבוקש.

 

יש לך שאלה?

פורום רישיון נשק, רישוי כלי ירייה

 

משרדו של עורך הדין גיל באיער הוא בעל ניסיון רב במשפט הפלילי ובפרט במחיקת רישום פלילי ומשטרתי, ועוסק בכך על בסיס קבוע. יתרה מכך, עורך הדין גיל באיער הוא בעל ניסיון של 25 שנים בתחום הפלילי, שימש כתובע משטרתי, היה מועמד למשרת שופט וייצג באלפי תיקים פליליים מה שמקנה לו ניסיון והבנה עמוקה של התחום.

 

עורך הדין באיער ישמח לסייע ולפעול לטובת כל מי שמבקש להוציא רישיון להחזקת נשק ומתמודד עם הגשת בקשה לשינוי עילת סגירת תיק במשטרה או מחיקת רישום פלילי ומשטרתי.