מאז פרוץ המלחמה בשבת השחורה ב-7 באוקטובר 2023, העסקים בכל רחבי בארץ נפגעו ופעילותם העסקית השגרתית השתבשה. בתי עסק רבים בצפון ובדרום נפגעו באופן ישיר ונגרם להם נזק למלאי ולציוד. בכל רחבי המדינה עובדים רבים נפגעו או נקראו למילואים, מגוון בתי עסק נאלצו להפחית את פעילותם ולקוחות הפסיקו לפקוד אותם, כך שנגרם להם נזק עקיף עקב הפסדי הכנסות וירידה במכירות.


בהתאם לתוכנית הסיוע הכלכלי שנקבעה על ידי הממשלה, כל בעל עסק שנגרמו לו הפסדים או שפעילותו העסקית ניזוקה בעקבות המלחמה, יכול להגיש תביעה לפיצויים ברשות המסים. מסלולי הפיצויים האפשריים מחולקים לשלוש קטגוריות בהתאם למיקומו של בית העסק: "מענק המשכיות עסקית" - קטגוריה המתאימה לכלל בתי העסק במדינה, פיצויים לבתי עסק שמיקום מוגדר ב"אזור המיוחד", וכן מסלול פיצויים ליישובי ספר.


ניתן לבחור באחד ממסלולי הפיצויים בלבד, לפי תנאי הזכאות המפורטים לכל מסלול. רק במקרים מיוחדים ניתן יהיה לקבל פיצויים ביותר ממסלול אחד. במאמר זה ריכזנו עבורכם את תנאי הזכאות, הליך הגשת התביעה ואופן קביעת הפיצויים.


מענק המשכיות עסקית - מתווה פיצויים עבור הוצאות מזכות לבתי עסק בכל רחבי ישראל


חוק התוכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה - חרבות ברזל) קובע מתווה פיצויים עבור נזק עקיף לעסקים בכל רחבי הארץ, אשר נגרמו להם הפסדים או שנמנע מהם רווח בעקבות המצב הביטחוני בחודשים אוקטובר ונובמבר.


הפיצויים ניתנים בהתאם להיקף הנזק העקיף שנגרם, לצורך כיסוי חלק מהוצאות השכר והוצאות קבועות. המענק ייקבע בתוך שבעה עד 14 ימי עסקים, למעט מקרים שמצריכים המשך בירור.


גובה התשלום שיתקבל תלוי בגודלו של בית העסק ובמחזור העסקאות שלו:


- אם מחזור הפעילות העסקית בשנת 2022 היה בהיקף של בין 12,000 שקלים ועד 300 אלף שקלים - הזכאות היא למענק כספי מדי חודש בסכום שייקבע בהתאם למידת הפגיעה ולמחזור העסקאות.


- אם היקפו של מחזור הפעילות העסקיות נע בין 300 אלף שקלים ועד 400 מיליון שקלים, התשלום החודשי מורכב בפיצויים על הוצאות קבועות ופיצויים עבור הוצאות שכר, בהתאם למידת הפגיעה.


כל בעל עסק שעסקו נפגע בעקבות הלחימה יכול להגיש תביעה לפיצויים באמצעות אתר האינטרנט של רשות המסים עד יום 19.2.2024. תביעות לפיצויים לפי מסלול זה מותנות בהגשת דוחות תקופתיים לרשויות מע"מ לספטמבר ואוקטובר 2022 ו-2023. תנאי נוסף לכך הוא הגשת טופס 102 לאוקטובר 2023 (טופס המדווח על סך כל הוצאות השכר וניכוי המס במקור).


פיצויים במסלול הירוק - לבתי עסק הממוקמים ב"אזור המיוחד" שבו הוטלו הגבלות מחמירות על ידי מערכת הביטחון


בעלי עסקים ביישובי הדרום והצפון אשר ממוקמים באזור שהוגדר על ידי כוחות הביטחון כ"אזור מיוחד" ונפגעו בעקבות מלחמת חרבות ברזל, וזאת בשל מגוריהם או עבודתם של עובדיהם או שלהם עצמם ביישובים הללו, יכולים לקבל פיצויים מוגדלים על ההפסדים שנגרמו להם בתקופה שבין 7-31 באוקטובר 2023.


הפיצויים במסלול הירוק ניתנים במסגרת שלושה מסלולים שניתן לבחור מהם את המסלול המתאים: מסלול שכר המאפשר קבלת פיצויים עבור שכרם של עובדים שנעדרו ממקום העבודה, מסלול מחזורים המאפשר קבלת פיצויים עקב הפחתה במחזור העסקאות, או מסלול חקלאות המיועד לחקלאים. במקרים מסוימים, בעל עסק יכול להיות זכאי לפיצויים במסגרת מסלול שכר, גם אם בית העסק אינו ממוקם באזור המיוחד.


את התביעה לקבלת הפיצויים אפשר להגיש באמצעות אתר האינטרנט של רשות המסים, וזאת עד יום 19.3.2024. הפיצויים יועברו לבעלי העסקים בתוך שבעה עד 14 ימי עסקים, למעט מקרים שבהם נדרש לבצע בדיקה נוספת או להשלים מסמכים.


כדי לקבל את הפיצויים במסלול זה, נדרש מבעלי העסקים לשלם משכורת לעובדיהם שלא התייצבו במקום העבודה בעקבות המלחמה, חוץ ממקרים שבהם התביעה לפיצויים היא עבור בעל העסק עצמו אשר נאלץ להיעדר ממקום העבודה.


בעלי עסקים הממוקמים ביישובי ספר בדרום ובצפון אשר פונו בעקבות המלחמה, כפי שהוגדרו ככאלה לתקופה קצובה על ידי הממשלה, יכולים לבחור לקבל פיצויים לפי המסלול הירוק או לפי המסלול האדום.


פיצויים במסלול האדום - לעסקים הממוקמים ביישובי ספר בדרום ובצפון אשר פונו בעקבות המצב הביטחוני


בתי עסק הממוקמים ביישובי ספר ופונו בהתאם להחלטת הממשלה, זכאים לפיצויים בהתאם לכלל הנזק שנגרם להם, ללא הגבלה על הסכום המקסימלי. זמן הטיפול בתביעות הפיצויים לפי מסלול זה תלוי במורכבות המקרה.


בעלי עסקים ביישובים הללו יכולים לבחור להגיש תביעה במסלול האדום או במסלולים החלופיים האחרים. יש להגיש את התביעה לפיצויים באופן מקוון בתוך שלושה חודשים מהמועד שבו נגרם הנזק.

 

יש לך שאלה?

 

פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה


אם העסק כולל מספר סניפים, יש להצהיר על כך במסגרת טופס התביעה. מספיק שסניף אחד ממוקם באחד מיישובי הספר כדי להגיש תביעת פיצויים במסלול האדום, כאשר הזכאות לפיצויים תיבחן בנוגע לכל סניף וסניף באופן נפרד.