סוד מסחרי מוגן במסגרת חוק עוולות מסחריות ומוגדר כ"מידע עסקי, מכל סוג, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי כדין בנקל על ידי אחרים, אשר סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, ובלבד שבעליו נוקט אמצעים סבירים לשמור על סודיותו".


על כן, סוד מסחרי יכול לשמש כתחליף לקונסטרוקציות משפטיות אחרות מעולם הקניין הרוחני, למשל פטנטים, כאשר בעליו סבור ששמירת המידע כסוד עדיפה לו על פני רישומו כפטנט. במסגרת השיקולים לעניין זה יכולה להיות מגבלת הזמן להגנה על פטנט, שלא קיימת בסוד מסחרי, הצורך בהליך ארוך ומייגע לצורך רישום הפטנט, שאינו נדרש לצורך עיגון סוד מסחרי ועוד.


רעיון עסקי כסוד מסחרי


המצאות אינן היתרונות היחידים שעסק יכול לפתח. רעיון עסקי מוצלח וחדשני יוכל להביא ליתרון משמעותי על פני המתחרים אף אם אינו כולל חידוש טכנולוגי כלל. אולם, בשונה מהמצאות טכנולוגיות שיכולות להירשם כפטנט וכך לזכות להגנה משימוש בידי מתחרים, רעיון עסקי לבדו אינו זוכה להגנה כלל במסגרת דיני הקניין הרוחני הקלאסיים ועל כן, אם בעליו מעוניין לשמור עליו, יש לעשות כן דרך באמצעים סבירים, כדרישת החוק, ובכללם שמירה על הסוד המסחרי באמצעות הסכם הסודיות.


הסכם סודיות


הסכם סודיות (מוכר גם כ-non-disclosure agreement (NDA)) הוא הסכם המחייב שמירה על סודיות מידע מסוים - למעשה, סוד מסחרי - המועבר בין הצדדים. במסגרת ההסכם, אחד או יותר מהצדדים לו מתחייב לשמור על סודיות המידע המופיע בהסכם או מידע אחר הנמצא במסגרת ההתקשרות בין הצדדים. הסכם סודיות קיים לרוב כדי לעזור לבעל הרעיון העסקי לשמור על הרעיון כסודי במסגרת התקשרויות המחייבות חשיפתו המלאה או החלקית, כדוגמת התקשרויות מול משקיעים, עובדים, יועצים וכו'.


מתי נערוך הסכם סודיות לרעיון עסקי?


לרוב, נערוך הסכם סודיות לרעיון עסקי כשנרצה להגן עליו מפני חשיפה למתחרים שיוכלו להשתמש בו באופן שינטרל את היתרון שהרעיון מעניק לנו. שימוש בהסכם סודיות יאפשר לבעליו להתמודד, למשל, עם עזיבת עובדים שהיו חשופים לסוד וכך לוודא שאלו לא יוכלו להשתמש בו דרך הצטרפות למתחרה או הפיכה למתחרה שכזה בעצמם.


יש לשים לב, כי ניתן להיעזר בהסכם הסודיות בשלבים שונים בהתקשרות, בהתאם לדרישה. לדוגמא, ניתן לעשות שימוש בהסכם עוד לפני התקשרות נוספת כלשהי, באם זהירות שכזו נדרשת מצד בעל הרעיון העסקי בשל רגישות המידע, למשל.


חשוב מאד לשים לב כי לא כל רעיון עסקי שהוגהו סבור שראוי הוא להישמר כסוד מסחרי אכן יכובד ככזה בבתי המשפט, עם או בלי הסכם סודיות. כאמור בהגדרתו בחוק, סוד מסחרי אינו יכול להיות נחלת הרבים ומשהגיע לנחלת הרבים חדל מסודיותו גם בהיבט המשפטי, כך ששימוש בהסכמי סודיות לא יוכל עוד להגן עליו. על כן, יש לוודא שהרעיון העסקי נשמר כסוד דרך אמצעים סבירים במהלך כל פעילות העסק השוטפת ולא רק במסגרת ההתקשרות בה נעשה שימוש בהסכם הסודיות. כלומר, יש לשמור על הרעיון העסקי סודי עד ההסכם, אחריו ובכל הקשר אחר.


בנוסף, יש להבחין כי רמת סודיותו של הרעיון יכולה להשתנות ממקרה למקרה, כך שגם ההגנה עליו תהיה יחסית לרמת החשיפה אליו בציבור. על כן, כאשר מנסחים הסכם סודיות, יש לוודא שהסכם זה אינו רחב יתר על המידה, שכן במצב זה עלול בית המשפט שלא לאכוף את ההסכם במלואו, כעולה בפסיקה: "את הסעד יש להתאים לסוג הסוד ולטיבו, לסוג ההפרה, לטיב הפגיעה ולהיקפם. ככל שהפגיעה קטנה יותר והסוד מצומצם יותר ונגיש יותר לציבור כך יצומצם גם הסעד. אם קיבל על עצמו אדם התחייבות שעניינה שמירה על סוד מסחרי של אחר וההתחייבות רחבה מדי, אין מניעה לצמצמה ולהתאימה ליחסיות הסוד שבאינפורמציה" (עלית בע"מ נ' סרנגה).


חשיבות הליווי המשפטי


בעלי תכנית עסקית חדשנית? ייתכן שתרצו להגן עליה באמצעות הסכמי סודיות.


מן האמור לעיל ניתן לראות כי לא בלבד שתוכן הסכמי הסודיות והיקפם הינו נושא מורכב הדורש מומחיות, גם עצם הצורך בהם אינו מובן מאליו ובירור מעמיק קודם לניסוח הסכמים אלו הינו קריטי כדי לוודא שאכן הסודות המסחריים של העסק נשמרים מפני המתחרים כנדרש בחוק.


משרדנו מתמחה במשפט מסחרי ומעניק שירות בתחומים רבים במסגרת זו, ביניהם גם ניסוח הסכמי סודיות וייעוץ משפטי באשר לביצור סודות מסחריים. אתם מוזמנים לפנות אלינו ולתאם פגישה לייעוץ, במהלכה נברר האם וכיצד ניתן להגן על תוכניתכם העסקית.
בנוסף להסכמי סודיות ולמשפט מסחרי, משרדנו עוסק בדיני נזיקין, משפחה וירושה, מקרקעין, הוצאה לפועל ועוד.