בשבת בבוקר, 7 באוקטובר, התעוררנו כולנו למציאות משתקת, מבהילה ובהמשך התגלה עד כמה היא מחרידה. אותה שבת הייתה היום האחרון לחופשת החגים, בוקר שמחת תורה, מה שאומר שישראלים רבים היו לקראת סיום החופשות שלהם בחו"ל.


בנוסף להם, היו ישראלים שתכננו לטוס מהארץ לחו"ל בימים שלאחר ה-7 באוקטובר ותחילת המלחמה הציבה אותם בפני שאלות רבות: האם הטיסה תתקיים כמתוכנן? האם יוכלו לבטל ולטוס עם חברה ישראלית? ועוד.


בשעות שלאחר תחילת האסון החלו חברות תעופה זרות לבטל את טיסותיהן מהארץ ואליה, מה שהגדיל את הכאוס בקרב הישראלים שרוצים לשוב הביתה ואלו האמורים לטוס בהמשך. אליהם התווספו גם לא מעט אזרחים שקיבלו צו 8 להתייצבות במילואים אך הם אינם יכולים לעשות זאת כי הם נמצאים בחו"ל ומשוועים לחזור לארץ.


כדי לעשות מעט סדר בבלאגן, ריכזנו עבורכם כמה שאלות ותשובות נפוצות בנושא הטיסות במהלך המלחמה, כדי שתוכלו להכיר את הזכויות שלכם ולדרוש את הפיצויים המגיעים לכם במקרים מסוימים:


חברת התעופה ביטלה את טיסתי המתוכננת חזרה ארצה. האם מגיע לי פיצוי?


כן, וזה מתחיל בהחזר של עלות הטיסה. אם הביטול נעשה סמוך למועד הטיסה המתוכנן, עליה לשלם גם פיצויים. כדי לברר על התנאים המדויקים ועל גובה הפיצוי, אם אכן מגיע לכם, מומלץ ליצור קשר עם החברה ממנה הזמנתם את הטיסה.


אני אמור לטוס בשבוע הבא ומתחרט עקב המצב, האם אזוכה בעבור כרטיס הטיסה?


זה תלוי. אם כרטיסי הטיסה הוזמנו באינטרנט דרך אתר ישראלי, ניתן לפנות לאתר ולבטל את העסקה עד 14 ימים מהמועד בו בוצעה ההזמנה. אם כבר חלף הזמן ונותרו פחות משבעה ימי עסקים עד הטיסה – לא ניתן לבטל את הטיסה ולקבל זיכוי בעדה.


מומלץ להציץ בתנאי העסקה של האתר דרכו סגרתם את הטיסה, כדי לראות האם ישנם דמי ביטול. כדאי לדעת כי ניתן לגבות מכם דמי ביטול העומדים על 100 ₪ או 5% ממחיר העסקה – הסכום הנמוך מביניהם.


אם הזמנתם את הטיסה באתר לא ישראלי, עליכם לבדוק את תנאי הביטול המופיעים בתנאי העסקה, אך אין תנאים המבטיחים את הזיכוי עבור הביטול. עם זאת, מומלץ לנסות ולבקש החזר עקב המצב המיוחד אליו נקלעתם.


קיבלתי צו 8 ואני אמור לטוס בשבוע הבא, האם אקבל זיכוי?


כן, כשמדובר בחברת תעופה ישראלית. חברות אלו הודיעו כי יזכו משרתי מילואים אשר קיבלו זימון להתייצב לשירות.


בוטלה לי הטיסה עקב המצב הביטחוני ונאלצתי להישאר בחו"ל. מי ישלם על המלון?


אירוח של לילה או יותר במלון עד למועד הטיסה החלופי שייקבע לכם יהיה על חשבון חברת התעופה או החברה דרכה הזמנתם את הטיסה.

 

טיסתי בוטלה. האם אקבל זיכוי מהמלון שלא אגיע אליו?


לא בטוח. מומלץ לבדוק את מדיניות הביטולים של המלון, וכן לפנות אליו באופן אישי כדי להסביר את הסיטואציה החריגה ולקוות שתוכלו לקבל החזר כלשהו.


טיסתי בוטלה בשל המצב. מי אמור לדאוג להחזיר אותי לארץ?


חברת התעופה צריכה למצוא עבורכם פתרון, בין שבאמצעות מציאת טיסה חלופית או זיכוי על עלות הכרטיס המקורי. יודגש כי חברות התעופה הישראליות עשו מאמץ רב בהחזרת נוסעים ישראלים שטיסתם המקורית ארצה בוטלה.


יש לי טיסה מתוכננת, אבל אני רוצה לדחות אותה בשל המצב. האם זה אפשרי?


זה תלוי במועד הטיסה ומתי החלטתם לבקש דחייה. מומלץ לבדוק עם חברת התעופה מה המדיניות שלה, שכן לרוב דחייה, בעיקר ברגע האחרון, היא שוות ערך לביטול טיסה.


האם יפצו אותי על עוגמת הנפש בעקבות ביטול הטיסה?


לא. אתם תהיו זכאים לכרטיס טיסה חלופי או לפיצוי בגובה הכרטיס, אך לא יפצו אתכם בנוסף לכך בעבור עוגמת הנפש.

 

יש לך שאלה?

מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה


דחו לי את הטיסה לארץ בעקבות המצב ונאלצתי להמתין בשדה התעופה זמן רב. מהן זכויותיי?


על פי חוק, אתם זכאים לפיצוי בדמות תלושי מזון ומשקאות, אפשרות לערוך שיחות טלפון ומיילים – כל עוד האיחור עולה על שעתיים. אם חברת התעופה לא דאגה לכם לכך, מומלץ לשמור את החשבוניות עבור מזון שרכשתם בזמן ההמתנה בשדה התעופה ולדרוש בשלב מאוחר יותר את ההחזר.


עודכן ב: 24/10/2023