עולם היזמות הוא תחומם של החולמים, בעלי החזון, החדשנים. המסע המלהיב הזה עלול לא פעם להיקלע למהמורות מורכבות למדי כשיזמים נאלצים להתחיל לתרגם את החזון הזה למציאות ישימה ורווחית. כל יוזמה חדשנית כרוכה בשותפויות ומערכות יחסים. בדרך לרקימת השותפויות, חשוב לגבש הבנות ברורות ובכתב. הסכם מייסדים, שהוא יותר תהליך עסקי מניסוח משפטי, עשוי למנוע שלל אתגרים בהמשך הדרך ולהבטיח שיוזמת הפיתוח שלך תיסלל על דרך חלקה. כאן, מסביר עו"ד ורו"ח גלעד פינקלשטיין מהו הסכם מייסדים ומדוע קריטי לנסח אותו בהקדם האפשרי, דרך ארבעה מקרי מבחן מכוננים בעולם ההייטק.

 

מהו הסכם מייסדים ומתי הוא רלוונטי?


הסכם מייסדים הוא מסמך משפטי מקיף המתאר את התפקידים, האחריות והציפיות של כל מייסד במיזם עסקי. ההסכם משמש כמתווה לשיתוף פעולה בין הגורמים המרכזיים בסטרטאפ, הן ברמת הפיתוח והתכנון והן ברמה התפעולית והוא חיוני הרבה לפני הקמת החברה. במובנים רבים, לצאת לדרך בלי הסכם מייסדים זה כמו לעבוד עם קוד גרוע: זה אולי עובד עכשיו, אבל זה כמעט בטוח לא יעבוד בסקייל. ללא תהליך מסודר המלווה על ידי עורך דין חברות המתמחה בתחום, נקלעים סטרטאפים רבים להתנהלות משובשת, חילוקי דעות וחוסר יציבות, גם במקרים בהם אין לאף אחד מהצדדים כוונות רעות.


פייסבוק - מלחמת המייסדים המפורסמת בהיסטוריה


פייסבוק התמודדה עם סכסוך פנימי שקיבל ביטוי בספר ובסרט "הרשת החברתית". המייסד השותף אדוארדו סאברין תבע את מארק צוקרברג בימיה הראשונים של החברה. זהו אחד מהמקרים הקלאסיים בהם הקמת חברה עשויה להוביל ממש בצעדים הראשונים להתפרקות כאשר אין הסכמות רחבות. המחלוקת התעוררה בשל חוסר בהירות לגבי חלוקת ההון ואחוזי הבעלות. התביעה של סאברין הובילה לפשרה, אך היא משמשת כתמרור אזהרה לסטארט-אפים להגדיר בבירור הקצאת הון בהסכמי המייסדים שלהם. אילו פייסבוק קבעה הסכם כזה מלכתחילה, היא הייתה יכולה למנוע גם את ההוצאות המשפטיות וגם את עוגמת הנפש.


המאבק הפנימי בסנאפצ'אט


סנאפצ'אט, אפליקציית ההודעות שכבשה את העולם, ידעה גם היא לא מעט קרבות. עימות פנימי התחולל בין המייסדים אוון שפיגל ובובי מרפי לבין רג'י בראון. בראון טען שהוא נדחק שלא בצדק מהחברה, כיוון שהוא הגה את הרעיון לאפליקציה והיה אמון על הפיתוח שלה בשלבים המוקדמים. בראון תבע חלק מהערכת השווי של סנאפצ'אט ועשה שימוש בתמונה מפורסמת של השלושה חוגגים לצד עוגה עם לוגו החברה עליה. התיק הוסדר מחוץ לבית המשפט, כאשר לפי הדיווחים, סנאפצ'ט שילמה לבראון 157.5 מיליון דולר. סכסוכים בין בעלי מניות, הכרוכים לעתים בהערכות שווי מורכבות, אינם אירוע נדיר בנוף העסקי. שירותי עורך דין חברות נדרשים לא פעם ליישב מחלוקות אלו, וגם כאן, כינון הסכם מייסדים שמגדיר את הקצאת ההון ואת התהליך ליישוב סכסוכים מהווה תרופה למכה מבעוד מועד.


Airbnb - כולם מדברים על שלום


לא כל מחלוקת בהיעדר הסכם מייסדים מסתיימת בהכרח בהתנגשות. המייסדים השותפים של Airbnb, בריאן צ'סקי, ג'ו גביה ונתן בלצ'רצ'יק התמודדו עם אתגרים לא קלים כשהבינו שהמייסד השלישי שלהם, שעזב את החברה, עדיין מחזיק בנתח ניכר מהונה של החברה. ב-Airbnb בחרו בפתרון ידידותי וניהלו משא ומתן על רכישת ההון בחזרה, בעיקר כיוון שבחברה חלוקת התפקידים והאחריות הייתה ברורה ומסודרת. חלוקת תפקידים מסודרת היא חלק מהותי בעבודה על הסכם המייסדים, ולכן כדי ללכת על בטוח, חשוב להתייעץ עם עורך דין הייטק מנוסה שיסייע בניסוח הסכם המייסדים של החברה.


Uber וטרוויס קלניק


אובר, ענקית שיתוף הנסיעות, עברה תקופה סוערת עם המייסד והמנכ"ל לשעבר טראוויס קלניק, על רקע האשמות על התנהגות בלתי הולמת במקום העבודה ותרבות תאגידית קלוקלת. אובר דרשה מקלניק להתפטר ונקלעה לעימות מתוקשר. כאן, בא לידי ביטוי היבט נוסף בחשיבותו של הסכם המייסדים. ההסכם מאפשר להגדיר קווים מנחים ברורים לתחומי האחריות, הסמכות ומנגנוני קבלת ההחלטות של החברה. הסכם מייסדים במקרה זה היה מאפשר לקרוא את קלניק לסדר מכוח סעיפי ההסכם ללא צורך בעימותים.


בסופו של יום, בעולם בו חוסר ודאות וסיכון הם חלק בלתי נפרד מהמסע, הסכם מייסדים משמש כמגדלור המנחה את הדרך. הוא מספק בהירות, הגינות והגנה למייסדים ומציע בסיס איתן לבנות עליו עסק מצליח. על ידי הגדרה ברורה של תפקידים ואחריות, הקצאת הון הוגן, ביסוס תהליכי קבלת החלטות והגנה על קניין רוחני, הסכם מייסדים יכול לסייע במניעת קונפליקטים, מזעור סיכונים והקלת צמיחת הסטארט-אפ.