לא פעם נתקלים בסיפורים אודות סכסוכים בין בעלי מניות בחברה, שבעקבות סכסוך כזה או אחר מביאים לקריסת החברה, או ניסיונות ל"הוציא" שותף אחד מתוך החברה בדרכים כאלה ואחרות. חתימה על הסכם מייסדים או חתימה על הסכם בעלי מניות טרם הקמת חברה או כניסה לחברה, יכולה לחסוך המון הוצאות עתידיות ולמנוע עגמת נפש רבה.

 

הסכם מייסדים או הסכם בעלי מניות זהו הסכם שעליו חותמים בעלי המניות של החברה, ומטרתו להסדיר את מערכת היחסים המשפטית והעסקית בין הצדדים.

 

אין חובה חוקית הקובעת שבעלי מניות צריכים לחתום על הסכם מייסדים, אולם ההסכם מסייע לשמור על זכויות בעלי המניות ומונע בעיות ושאלות בעתיד, ועשוי למנוע סכסוכים עתידיים, שעלולים להביא לכדי שיתוק פעילות החברה.

 

הסכם בעלי מניות או הסכם מייסדים אמור לספק מענה לעניינים הקשורים לזכויות והחובות של בעלי המניות באופן שצופה פני עתיד, והוא צריך להיבנות בהתאם למקרה הספציפי ולשקף את הפחדים והציפיות של בעלי המניות.

 

רבים נוטים לזלזל בהסכמים מסוג זה ולסמוך אחד על השני בטענות כגון: "אני סומך על החברים שלי", "אף פעם לא רבנו ולא נתחיל עכשיו", "הורדתי הסכם מייסדים מהאינטרנט" וכדומה. בדרך כלל בתחילת הפעילות, היחסים בין בעלי המניות טובה, אבל העתיד אינו ידוע. צריך לזכור שלא כל הסכם מתאים לכל סיטואציה. פועל יוצא הוא שבעלי מניות מבינים את חשיבות הסכם בעלי המניות או המייסדים רק שעת צרה, סכסוך וכדומה.

 

הסכם בעלי מניות או מייסדים צריך לתת מענה לנקודות הבאות: התחייבויות הצדדים, איזה הצהרות הם מצהירים, חלוקת התפקידים בין הצדדים, האם כל בעל מניות מכניס נכסים לחברה, האם מעבירים קניין רוחני לחברה, כיצד מנהלים את החברה, כיצד מקבלים החלטות, בדירקטוריון ואסיפת בעלי מניות, מה קורה במצב של "דד לוק", האם יש זכויות וטו או זכויות מיעוט, כיצד מממנים את החברה, חלוקת רווחים, זכות סירוב או הצעה ראשונה, זכות הצטרפות למכירה, אי תחרות ועוד.

 

מה ההבדל בין תקנון החברה להסכם בעלי מניות?

 

על פי חוק יש לרשום את תקנון החברה אצל רשם החברות. כך בעצם, תקנון החברה חשוף בפני כל וכל אחד יכול לקבל עותק של התקנון מרשם החברות. הסכם בעלי מניות או מייסדים אינו מוגש לרשם החברות ואינו חשוף לכל.

 

תקנון חברה מחייב את כל בעלי המניות הקיימים והעתידים ואילו הסכם בעלי מניות או מייסדים חל רק על בעלי המניות החותמים עליו.
התקנון לרוב מגדיר נושאים בסיסיים בקשר לחברה כגון זכויות הצמודות למניות, הגבלות אחריות, הון מניות ועוד.

 

הסכם בעלי מניות או מייסדים לעומת זאת מסדיר את מערכת היחסים בין בעלי המניות בצורה אישית כגון השקעות הצדדים בחברה, אופן ביצוע ההשקעה, כיצד מוסכם בין הצדדים המימון העתידי של החברה וכדומה.