עברתם לדירה חדשה ומספר שבועות לאחר מכן קיבלתם חשבון מים בסכום גבוה מזה שקיבלתם בעבר? נתקבל חשבון המעיד על צריכת מים גבוהה מהצריכה בפועל להערכתכם? קיים שימוש במים לצרכים שונים בשטחים המשותפים בבניין מגורים משותף ויחד עם זאת מתקבל חיוב נמוך מאוד או שלא מתקבל חיוב בגין צריכה משותפת?


רבים זוכרים את תוכנית הטלויזיה “כולבוטק”, בה הראו מדי מים המסתובבים כל מספר שניות וזאת מבלי שנצרכו מים בפועל. מבלי להיכנס לגורמים שבגינם הסתובבו מדי המים, נציין כי תופעה זאת אינה נדירה בבניינים חדשים.

 

ההסבר ההנדסי הנפוץ לבעיה, כפי שנמסר לנו, הוא כי מערכות המים המותקנות בבניינים מופעלות על ידי משאבה או משאבות. המשאבות שואבות את המים, על פי הצורך. הפולסים של המשאבה גורמים, במקרים רבים, למד המים להסתובב גם מקום שלא נצרכים מים בפועל ובכך “לנפח” את חשבון המים.

 

כאשר עולה החשד כי זהו המקרה גם בבניין שלכם, ניתן ומומלץ לבצע כמה בדיקות פשוטות

 

תחילה ניתן לבחון את מד המים הפרטי כאשר כל הברזים בבית סגורים. האם מד המים מסתובב מבלי שהייתה צריכה כלשהי, כל מס’ שניות או דקות. ככל ונמצא כי מד המים אכן מסתובב וכך גם מדי מים אחרים בבניין, יכול ועד הבניין או מי שמוסמך לכך לגשת לתאגיד המים והביוב ולברר מהם סך הקובים שנצרכו במד המים הראשי בתקופת החיוב האחרונה, על פי קריאה של מד המים ומה סך הצריכות של כל המדים הפרטיים בבניין באותה תקופה.

 

במקרה שסך צריכות המים בכל המדים הפרטיים בבניין גבוהה מצריכת המים שנרשמה במד הראשי ובהנחה כי מדי המים תקינים, הרי שקיימת בעיה ומדובר ב”הפרשי מדידה שליליים”.

 

בעיה זאת ניתנת לפתרון הן בהתקנת אביזרים המונעים את תזוזת המד שלא לצורך והן בבקשה לקבלת זיכוי מתאגיד המים והביוב בגין התשלומים ששולמו ביתר, בהתאם לכללים החלים על התאגיד.

 

זה המקום לציין כי קיימות מספר סיבות נוספות שיכולות לגרום לחיובי מים גבוהים וביניהם נזילה, גניבת מים, מד מים תקול ועוד ועל כן יש לבחון כל מקרה לגופו ולטפל, מול תאגיד המים והביוב ומול בעלי המקצוע הרלוונטיים, בהתאם לנסיבות אותו מקרה.

 

יש לשים לב כי בכללים החלים על תאגידי המים והביוב קבועים מועדים אשר במסגרתם ניתן להגיש בקשה לבירור חשבון מים, בקשה להכרה בצריכה חריגה הנובעת מנזילה ובקשות נוספות וחשוב לעמוד במועדים אלה. במקרים מסויימים אי עמידה במועדים תחסום בפניכם את האפשרות לטעון טענות ביחס לחיובי המים והביוב. על כן, חשוב שלא להיתפס לשאננות אשר עשויה לעלות בסופו של יום לא מעט כסף.

 

כל המוצג והמפורט לעיל הינו מידע כללי ואין בו כדי להוות חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כבכול סוגיה משפטית, מומלץ להיוועץ עם עו”ד בטרם נקיטה בפעולה כלשהיא.