כאשר מעסיק מעוניין לפטר עובד, החוק אינו מאפשר לו לבצע את הפיטורין באופן מיידי, מבלי לתת לעובד הודעה מראש על כוונתו, להסביר לו מהן הסיבות לפיטורין או לתת לעובד הזדמנות להשמיע את דבריו. פיטורין ייחשבו חוקיים רק אם התקיים לעובד שימוע כדין לפני כן, וזוהי אחת הזכויות החשובות הניתנות לעובד במסגרת יחסי העבודה בינו לבין המעסיק.


במסגרת הליך השימוע, העובד יכול להגיע בליווי נציג כגון עורך דין, ואם לא ניתנה לו הזדמנות אמיתית להיערך לשימוע או לשטוח את טיעוניו, הוא רשאי לתבוע את המעסיק בבית הדין לעבודה ולזכות בפיצויים בגין הליך שימוע לא תקין שהוביל לפיטורין לא חוקיים, גם אם לא הצליח למנוע את הפיטורין עצמם. כמו כן, במקרים מסוימים ניתן אפילו לבטל או למנוע את הפיטורין.


מהי מטרתו של הליך השימוע?


על המעסיק לקיים שימוע לפני פיטורין גם כאשר מדובר בעובד חדש או בתקופת עבודה קצרה מאוד, גם כאשר מדובר בפיטורין עקב צמצומים או התייעלות כלכלית של העסק, וגם כאשר מדובר בחברה פרטית ולא רק במקום עבודה מהמגזר הציבורי. זכותו של העובד לשימוע נקבעה בחוק הן כדי לאפשר לו להשמיע את טענותיו ולנסות למנוע את הפיטורין, והן כדי להבין מהי העילה לפיטוריו.


ההליך מיועד לאפשר למעסיק להגיע להחלטה סופית לגבי הפיטורין או סיום יחסי העבודה לאחר שהביא בחשבון את כלל השיקולים, לרבות עמדתו של העובד עצמו. על כן באופן עקרוני יש לנהל את הליך השימוע לא רק כאקט פורמלי המודיע לעובד על הרצון לפטר אותו, אלא עוד בטרם החלטתו הסופית של המעסיק. מסיבה זו, כבר נקבע בפסיקה כי המועד שבו העובד מקבל מכתב פיטורין אינו יכול לשמש גם כתאריך של הליך השימוע.


מהם התנאים לקיום הליך שימוע תקין וחוקי, ומה נחשב להליך שימוע פגום?


לצורך הגשמת מטרתו של הליך השימוע, נקבעו קריטריונים בחקיקה ובעיקר בפסיקה, לקיומו של הליך שימוע תקין. אחד התנאים החשובים הוא מתן פרק זמן סביר לעובד לקראת השימוע, שבו יוכל לבחון את המידע שבגינו פיטוריו נשקלים, ולהיערך להצגת טיעוניו.


למשל, אם העילה לפיטורין היא בעיות משמעת של העובד, על המעסיק להציג לו אירועים ספציפיים שבהם ביצע הפרות משמעת, ולא להסתפק באמירה כללית על התנהלותו של העובד. מלבד זאת, המעסיק מחויב לציין את מועד השימוע ואת המיקום שבו יתבצע ההליך.


במסגרת ההליך עצמו, המעסיק מחויב לאפשר לעובד להציג את טיעוניו ונימוקיו ולשקול את דבריו בכובד ראש, מבלי להחליט באופן סופי, עד אשר מכלול הדברים מובאים בחשבון. על כן, גם אם הודעת הפיטורין לאחר הליך השימוע ניתנת כבר בסיומו או בתוך פרק זמן קצר מאוד, הדבר יכול להוות ראיה כי דברי העובד לא נבדקו באופן כנה אלא רק כדי לצאת ידי חובה.


העובד זכאי להיות מיוצג בהליך השימוע על ידי עורך דין או נציג של ועד העובדים. אם המעסיק מזמן עדים מטעמו בהליך השימוע, העובד רשאי לבצע חקירה נגדית של העדים. כמו כן, ההליך כולו ייערך וייכתב בפרוטוקול, ועותק מן הפרוטוקול יימסר לידי העובד. אי קיומו של פרוטוקול מסודר יכול להשליך על ההליך כולו ולפסול אותו כהליך תקין.


כאשר המעסיק מגיע להחלטה על פיטורין, עליו לכתוב ולנמק את הסיבות שבגינן טענותיו של העובד לא התקבלו בסופו של דבר, ולפרט מהן הסיבות לפיטורין ומדוע לא שינה את דעתו.


המעסיק הפר את חובת השימוע או שהליך השימוע התנהל באופן לקוי? ניתן לקבל פיצויים כספיים ובמקרים מסוימים אף למנוע את הפיטורין


אם המעסיק נתן התראה קצרה מאוד לפני הליך השימוע או לא העביר לידי העובד את הסיבות שבגינן זומן לשימוע, ניתן להגיש בקשה בכתב לדחיית המועד שקבע המעסיק לקיום ההליך, תוך פירוט הליקויים הקיימים בזימון לשימוע.


בכל מקרה שבו חובת השימוע הופרה על ידי המעסיק, אם התקיימו ליקויים משמעותיים בהליך השימוע עצמו או במקרים שבהם המעסיק כלל לא זימן את העובד לשימוע לפני פיטורין, העובד יכול לפעול הן כדי לבטל את הפיטורין והן כדי לקבל פיצויים כספיים בגין פיטורין שלא כדין.


כדי למנוע את הפיטורין, ניתן להגיש בקשה לבית הדין אשר מוסמך להוציא צו מניעה ולמעשה למנוע מהמעסיק לפטר את העובד. כדי לקבל פיצויים כספיים, יש לפנות לבית הדין ולתבוע פיצויים בגין פיטורין שלא התבצעו כחוק.


מהן עילות הפיטורין הנפוצות, ואילו עילות נחשבות לעילות פיטורין פסולות?


למעשה, ישנן סיבות רבות אשר מביאות את המעסיק להחלטה על פיטורי עובד, אך בעוד חלקן מוצדקות, חלקן פסולות ומהוות פיטורין שלא כדין. מעסיק יכול לפטר עובד עקב ביצועים לא מספקים ואי שביעות רצון, צמצומים או ארגון מחדש של העסק, הפרות משמעת של העובד כגון החתמת כרטיס של עובד אחר, עזיבת העבודה מבלי להודיע או לקבל רשות ועוד, אי עמידה ביעדים שהוצבו לעובד וכדומה.


במקרים אלו, מדובר בפיטורין חוקיים, כל עוד התבצע הליך שימוע תקני והעובד קיבל את מלוא זכויותיו בתום יחסי העבודה בין הצדדים.


במקרים שבהם הפיטורין נובעים מאפליה על רקע מגדר, הורות, מין, גיל, לאום וכדומה, לא מדובר בפיטורין תקינים. אם עילת הפיטורין שניתנה לעובד היא צמצומים אך בפועל לא בוצעו צמצומים - מדובר כמובן בסיבה לא מוצדקת לפיטורין.


במקרים כאלה ובמקרים רבים אחרים שבהם נפלו פגמים בסיבת הפיטורין, בהליך השימוע והפיטורין או במתן מלוא הזכויות הסוציאליות, הפנסיוניות והאחרות לעובד - ניתן לתבוע את המעסיק עקב פיטורין שלא כדין, ולזכות בפיצויים.


איך ניתן להתכונן מראש להליך השימוע, והאם כדאי להתייצב להליך השימוע עם ייצוג של עורך דין?


כל עובד שמקבל זימון להתייצב לשימוע לפני פיטורין יכול להתכונן ולהיערך מראש לקראת הדברים שיאמר במסגרת ההליך. בראש ובראשונה חשוב להבין מהן הסיבות שבגינן המעסיק שוקל את הפיטורין, כדי להתייחס לכל סיבה וסיבה באופן ענייני ומפורט.


גם אם נעשו טעויות על ידי העובד, עדיף שלא להכחיש את העובדה אלא להביע נכונות לשפר את הדברים בעתיד, ולהציג במקביל גם הצלחות מקצועיות שנצברו במסגרת העבודה.


אם העובד מעוניין למנוע את הפיטורין או חושש כי הליך הפיטורין, סיבת הפיטורין או הליך השימוע אינם מתנהלים כדין ולמעשה הוא מפוטר בניגוד לחוק, כדאי לקבל ייעוץ מעורך דין העוסק בדיני עבודה ובהליכי שימוע, ולקבל הנחיות כיצד להתנהל בהליך השימוע.


בכל מקרה חשוב לזכור כי אמנם יחסי הכוחות בין המעסיק לעובד לא תמיד שווים, אולם קיימים חוקים רבים שכל מטרתם היא לשמור על זכויותיהם השונות של העובדים ולהגן עליהם מפני ניצול, התעמרות או מהלכים לא חוקיים מצד המעסיק.


חוקי העבודה השונים מחייבים את המעסיק לנהוג כלפי העובדים בכבוד ולשלם להם את כל הסכומים שמגיעים להם. גם אם מעסיק רוצה לפטר עובד, הוא לא יכול לנהוג ככל העולה על רוחו אלא מחויב לפעול לפי החוק, כלומר לפטר רק אם קיימת לפיטורין סיבה מוצדקת, תוך מתן הודעה מראש ועריכת הליך שימוע הוגן ותקני.

 

יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין


במקרים שבהם מעסיקים מפרים את החובות החוקיות המוטלות עליהם, ניתן להגיש תביעה לבית הדין לעבודה בגין פיטורין שלא כדין ולזכות בפיצויים כספיים הולמים. בכל מקרה שנרמסות זכויותיו של עובד בהליך השימוע או בהליך הפיטורין, כדאי להיוועץ עם עורך דין הבקיא בדיני העבודה, וזאת בשלב המוקדם ביותר האפשרי.