הגיע חשבון מים מתאגיד המים והביוב וגיליתם כי הינו גבוה מחשבונות עבר? כמות המים שנצרכה ובגינה חויבתם גבוהה מכמות המים שנצרכה על ידכם עד היום? התקבלה אצלכם הודעה מתאגיד המים והביוב כי קיימת צריכת מים חריגה או חריגה מאוד בנכס?


חשוב לא להיתפס לשאננות ולפעול לגילוי מקור החיוב הגבוה, זאת ללא דיחוי ועל מנת לחסוך לעצמכם טרחה מיותרת והוצאות כספיות גבוהות.

 

צרכנים רבים נוטים לטעות ולחשוב כי, האחריות המלאה, לתיקון נזילות ותקלות אחרות בצנרת המים, הינה של תאגידי המים והביוב, בעוד שבפועל, על פי חוק תאגידי מים וביוב, התשס”א-2001, תאגידי המים והביוב אחראים על צנרת המים העירונית ועד מד המים הראשי המותקן בנכס. כפועל יוצא, כל תקלה, לרבות נזילה בצנרת המים הפרטית או בצנרת המים המשותפת למספר דירות/בתים, הינה באחריות הצרכן/הדיירים.

 

קיבלתם חשבון מים גבוה בצורה משמעותית מחשבונות המים אותם אתם מקבלים בדרך כלל?

 

זה הזמן לבדוק את מקור החיוב הגבוה. צריכת מים גבוהה, חריגה ואף חריגה מאוד, יכולה לנבוע ממספר סיבות לרבות: נזילה, גניבת מים, מד מים תקול, הצלבה בין מדי מים ועוד.

 

קיימות מס’ בדיקות פשוטות אותן יכול צרכן לבצע בעצמו על מנת לגלות את מקור החיוב הגבוה: הבדיקה הראשונה הינה בדיקה לגילוי נזילה בנכס.

 

תחילה יש לבדוק בחשבון המים האם הצריכה המוגברת נובעת מצריכת מים פרטית או שמא מצריכת מים משותפת. במקרה של בתים פרטיים אשר אין להם צנרת מים משותפת, תבוצע כמובן הבדיקה רק ביחס לצריכת המים הפרטית.

 

ככל ומבדיקת החשבון מתגלה כי צריכת המים המוגברת נובעת מצריכה פרטית, יש לבדוק האם קיימת נזילת מים גלויה לדוגמא: נזילה בברז המצוי בחצר (בבתים פרטיים), בדוד המים, בניאגרה או שידוע לנו על נזילה שתוקנה במהלך החודשים האחרונים.

 

היה ואין נזילת מים גלויה לעין, יש לסגור את כל ברזי המים בנכס ולבחון האם מד המים הפרטי ממשיך להסתובב. במידה וממשיך להסתובב, מומלץ להזמין בעל מקצוע אשר יגלה את מקור הנזילה, ככל וקיימת ויתקנה.

 

אם מתגלה מבדיקת החשבון כי הצריכה המוגברת הנה בגין צריכה משותפת, יש לערוך בדיקה, לאיתור נזילות במתקנים משותפים כגון: מערכת השקיה, משאבות מים ומתקנים משותפים נוספים ככל שקיימים. אם לא צלחתם באיתור התקלה, מומלץ להיעזר בבעל מקצוע כאמור.

 

מומלץ לתקן כל נזילה המתגלה בנכס, מיד עם גילויה, זאת ללא דיחוי, על מנת למנוע נזקים ולחסוך עלויות עתידיות מיותרות.

 

לאחר תיקון הנזילה ובכדי להפחית את חיוב המים המנופח שנוצר , יש לפנות לתאגיד המים והביוב בבקשה להכרה בצריכה חריגה הנובעת מנזילה. את הבקשה ניתן להגיש ע”ג טופס ייעודי אותו ניתן לקבל ישירות בתאגיד המים והביוב או באמצעות אתר האינטרנט של התאגיד (שירות זה ניתן בחלק מהתאגידים בלבד). בקשה כאמור, ניתן להגיש עד שישה חודשים מתום תקופת החיוב האחרונה, בגינה מתבקשת ההכרה. תאגיד המים יכול להכיר בצריכה חריגה הנובעת מנזילה ביחס לשתי תקופות חיוב ובלבד שהצריכה הגבוהה עומדת בתנאים הקבועים בדין. מידע בדבר התנאים המקימים הכרה בצריכה חריגה, ניתן לקבל ישירות בתאגידי המים והביוב.

 

צרכנים רבים נוטים לטעות ולחשוב כי, במידה והתגלתה נזילה, אשר תוקנה, יזכה אותם תאגיד המים בגין המים שנזלו. בפועל, בהתאם לכללים החלים על תאגיד המים והביוב, צריכה שהוכרה כצריכה חריגה הנובעת מנזילה, מחושבת מחדש כך, שכמות המים המוכרת כנזילה תחוייב, אולם בתעריף נמוך מתעריף צריכת מים רגיל.

 

בדיקה שניה היא בדיקת חיבורים לא חוקיים לצנרת המים של הנכס, על מנת לבחון האם מדובר בגניבת מים.

 

בדיקה שלישית שמומלץ לבצע היא בדיקה לבירור הצלבה בין מדי מים. בדיקה זאת ניתן לערוך על ידי צפייה במד המים בשעת פתיחת ברז בבית הצרכן. כלל שמד המים אינו מסתובב בעת פתיחת הברז ומבחינת מדי המים הסמוכים נמצא כי מד מים אחר מסתובב הרי שקיימת הצלבת מדי מים בין צרכנים, תקלה הקיימת לרוב בבתים משותפים.

 

היה ולא נמצאה כל תקלה וכל הבדיקות שנערכו על ידי הצרכן או איש מקצוע מטעמו נמצאו תקינות, מומלץ להגיש בקשה לבדיקת מד המים במבדקה מוסמכת.

 

ככל ומד המים ימצא תקול, יזוכה הצרכן בגין חיוב היתר, בהתאם להוראות הכללים החלים על תאגידי המים והביוב.

 

יצויין כי המקרים המפורטים במאמר זה הינם המקרים הנפוצים ביותר בגינם, יקבל הצרכן חיוב גבוה או הודעה על צריכה חריגה. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי קיימות סיבות נוספות אשר יכולות לגרום לצריכת מים גבוהה או לנראות שכזו גם במקום שהמים לא נצרכו בפועל.

 

אין באמור במאמר זה כדי להוות ייעוץ משפטי. בכל סוגיה משפטית הנוגעת להתנהלות, שאינה התנהלות שוטפת, מול תאגידי המים והביוב, מומלץ לקבל יעוץ משפטי פרטני.