בבית המשפט האזרחי מקובל בכל משפט כי הצד המפסיד יחוייב בתשלום הוצאות משפט לצד שניצח, כלל זה אינו תקף כלל בבית הדין הרבני, בית הדין הרבני כמעט וואינו נוהג לייב צד שהסיד במשםט בתשלום הוצאות לצד שכנגד.

הדין העברי מכיר בזכותו של אדם לתבוע את חברו לדין, ומשכך באופן כללי יש להניח כי אף אם התובע הפסיד בדין אין זו עילה לחייב ת התובע בתשלום הנזקים שנגרמו לנתבע, עם זאת ישנם מקרים חריגים בהם בית הדין כן יחייב תובע שהפסיד בהוצאות משפט, זאת כאמור רק במקרים חריגים מאוד, בהם הוכח כי התובע הגיש את תביעתו אך ורק בכדי לגרום נזק לנתבע וכשהוא יודע שאין כל סיכויי לתביעתו ויודגש כי מדובר רק במקרים בהם ברור לחלוטין כי מטרת הגשת התביעה הייתה בצרצה ועל מנת לגרום נזק.

משכך הם פני הדברים כמעט ואין מקרה בו מחייב בית הדין הרבני בתשלום הוצאות משפט, לאחרונה בשני מקרים בהם ייצג הכותב נדחו בקשות לחיוב בהוצאות משפט בבית הדין הגדול, לתועלת הקוראים והיות ומדובר בהחלטו קצרות ראוי לצטט את ההחלטות כלשונן וכדלהלן:

להלן החלטת בית הדין הגדול מיום ביום כ"ג באייר התשע"ו (31/05/2016) בתיק מס' 854694/2

החלטה

 

תגובת המערערת לבקשת המשיב לחיוב בהוצאות משפט ובה התנגדות הובאה לעיוננו.


לאחר העיון בעמדות הצדדים ובאסמכתאות שציינו אליהם עמדת בית הדין שלא הוכח כי המערערת פעלה בערמה ובמרמה בהגשת הערעור שבנסיבות הללו פוסקים הוצאות משפט וכפי שכתב באו"ת נתיבות המשפט הוב"ד בפ"ת חו"מ סימן י"ד סקי"ב.


לאור האמור מחליט בית הדין:


הבקשה לחיוב המערערת בהוצאות משפט נדחית.

ובסגנון קצת שונה ראו שוב החלטת בית הדין הגדול מיום י"א באב התשע"ו (15/08/2016) בתיק מס' 857493/8

החלטה

לפני בקשה לפסיקת הוצאות.


בתיק זה ניתן פסק דין הדוחה את ערעור המערערת, ובהתאם הבקשה שלפנינו לפסיקת הוצאות משפט לזכות המשיב.


יש להבהיר כי פסיקת הוצאות משפט נעשית על ידי בית הדין רק במידה והוכח כי מדובר בתביעת סרק, וכי יש להניח כי התובע ידע או היה עליו לדעת כי מדובר בתביעה שכזו. (עיין ישועות ישראל חו"מ סימן יד' ס"ק ד' וע"ע פד"ר י' עמודים 14-16).


בעניין שלפנינו אין כן הדברים, ודיינו שנציין לכך שפסק הדין ניתן בדעת רוב ודעת אחד הדיינים הייתה לקבל את הערעור.


משכך ברור כי אין מקום לפסיקת הוצאות והבקשה נדחית.


לסיכום הדברים יאמר כי בבית הדין הרבני הסיכוי להיות מחוייב או לחייב בהוצאות משפט הינו מזערי ביותר, עם זאת ייאמר כי קנסות בגין ביזיון בית הדין במקרים של אי ציות להחלטות ניתנות לרוב וככל צד מתנהג בחוסר תום לב הוא חשוף להיות מחוייב בהוצאות או קנסות.


הכותב ייצג בתיק.

 

לתשומת ליבכם, מאמרים אלו אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי, אינם מהווים חוות דעת משפטית, ואין אחריות למסתמך עליהם. בהחלט יתכן שעובדות או הלכות משפטיות שונות ישנו את האמור בהם. בנסיבות כל מקרה ספציפי, חובה להתייעץ עם טוען רבני מומחה טרם נקיטת כל צעד בעל משמעות משפטית.