גם אנשים אשר מנהלים אורח חיים נורמטיבי לחלוטין, עשויים למצוא את עצמם נתקלים בבעיה להתקבל למקומות עבודה מסוימים או להתמנות לתפקיד כלשהו, בשל קיומו של רישום פלילי בעניינם. לעתים רבות מדובר ברישום ישן המתייחס לחקירה שבוצעה לפני רבות ויתכן אף שהנחקר כבר שכח מקיומה, או האמין כי בשל חלוף הזמן הרישום נמחק. אולם, ללא טיפול מתאים הרישום יוותר כפי שהוא ועשוי ליצור בעיות בתחומים רבים בחיים.


אז כיצד ניתן למחוק רישום פלילי?


ראשית יש לדעת כי קיימים 2 סוגים של רישומים פליליים - רישום משטרתי ורישום פלילי. שניהם מופיעים בגיליון הרישום הפלילי, אולם נעמוד על ההבדלים ביניהם:


רישום משטרתי - מתייחס לתיקים שנסגרו באחת עילות הסגירה ולא הבשילו לכדי כתב אישום, עילות הסגירה עשויות להיות: היעדר ראיות או היעדר עניין לציבור. חשוב לציין כי תיקים שנסגרו בעילה של היעדר אשמה לא יופיעו בגיליון הרישום הפלילי.


רישום פלילי - מתייחס לתיקים שהוגש בהם כתב אישום וההליך הסתיים בבית המשפט ללא זיכוי של הנאשם. גם כאן חשוב לציין כי תיק שהסתיים בזיכוי לא יופיע בגיליון הרישום הפלילי.


על אף שרישום פלילי מותיר "כתם", חשוב לדעת כי רק מספר גורמים מסוימים אשר נקבעו בחוק רשאים לעיין ברישומים פליליים של אזרחים, בין היתר: שב"כ, משטרת ישראל, שירות המבחן, היועץ המשפטי לממשלה וכיו"ב.


בנוסף, חשוב לדעת שהגופים המורשים, ראשים לעיין במידע הפלילי לעיתים אף מבלי ידיעתו של האזרח. עם זאת, מלבד הגופים המפורטים בחוק, לא קיימת לאף גורם אחר זכות לעיין במידע, פרט לאדם עצמו.


חשוב לזכור - הרישום המשטרתי מכיל גם תיקים שנסגרו בעילה של היעדר ראיות, מבלי שכלל הוכחו החשדות.


מי שמעוניין למחוק רישומים מגיליון הרישום הפלילי שלו, צריך לפעול בהתאם לסוג הרישום ופרק הזמן שחלף ממועד הרישום.


באופן כללי, זוהי הדרך למחוק רישום פלילי:


תיקים הרשומים במרשם המשטרתי: תיקים משטרתיים סגורים בעבירות שאינן פשע (כלומר - עבירות שבצידן עונש של פחות מ-3 שנות מאסר), יימחקו בחלוף 7 שנים אם מדובר בבגיר וכעבור 5 שנים אם מדובר בקטין.


על מנת למחוק את הרישום בטרם חלפו 7 שנים, ניתן להגיש בקשה למחלקה המתאימה במשטרת ישראל.


יש לציין שכאשר מדובר בעבירה מסוג פשע, ניתן יהיה להגיש בקשה למחיקת הרישום רק כעבור 7 שנים מיום האירוע, בצירוף נימוקים.


קיימת דרך נוספת למחיקת הרישום המשטרתי, וזאת באמצעות פנייה לגוף שהחליט על סגירת התיק (התביעה המשטרתית או הפרקליטות) ובקשה לשינוי עילת הסגירה לעילה של היעדר אשמה, כאמור עילה זו איננה מותירה רישום.


על מנת להגיש בקשה לשינוי עילת הסגירה, יש לעיין בחומר הראיות ולבסס את הבקשה על נימוקים עובדתיים ומשפטיים, לאחר ניתוח הראיות בתיק. מומלץ מאוד שלא להגיש בקשה לשינוי עילת סגירה באופן עצמאי אלא רק באמצעות עורך דין פלילי אשר בקיא היטב בחוק ובפסיקה.


בנוסף, חשוב לציין כי הגשת בקשה לשינוי עילת הסגירה אינה כרוכה בתקופת המתנה וניתן להגישה בכל עת.


תיקים במרשם הפלילי: לתיקים שהסתיימו בהרשעה, נקבעה בחוק תקופה התיישנות, בהתאם לעונש שנגזר על הנאשם. לאחר 10 שנים ממועד התיישנות ההרשעה, ההרשעה תיחשב כהרשעה שנמחקה.


מידע לגבי הרשעה שנמחקה יימסר למספר מצומצם מאוד של גופים שנקבעו בחוק, ביניהם: היועמ"ש, צה"ל, שב"כ וכיו"ב.


על מנת למחוק הרשעה עוד בטרם חלפה תקופת המחיקה לגביה, יש להגיש בקשת חנינה מנומקת לנשיא המדינה, אשר מוסמך לקצר את התקופות. באם תתקבל הבקשה וההרשעה תימחק, האדם שהרישום מתייחס לגביו יוכל לקבל "תעודת יושר" מהמשטרה.


באם קיים לגביכם רישום פלילי, חשוב שתדעו שגם אם חלף זמן רב מאז נסגר התיק או מאז הורשעתם, הרישום לא יימחק מעצמו ויש לנקוט בפעולות על מנת שיימחק. זיכרו שאינכם יודעים מתי יפגוש בכם אותו רישום ומה יהיו השלכותיו ולכן חשוב מאוד להיעזר העורך דין פלילי בכל בקשה למחיקת רישום. רישום פלילי הוא כתם ועלול לתייג אדם כ"עבריין", ולכן חז"ל אמרו - "טוב שם טוב משמן טוב".