המציאות עמוסה במטרדים ובמפגעים סביבתיים הנובעים מצפיפות המגורים בישראל, אי הקפדה על שמירת החוק מצד המעולים כמו גם מצד רשויות המדינה וכמובן, היעדר אכיפה.


כל אלו אינם סיבה להשלמה עם המציאות העגומה, אלא יש לראות בהם מנוע למאבק באותם מפגעים, כאשר לנפגע ממפגעים סביבתיים עומדת הזכות לתבוע את נזקיו מגורם המפגע האחראי להם.


מה עלינו לעשות כאשר אנו נתקלים במפגע סביבתי?


ראשית יש לתעד את המפגע ואת הגורם לו ככל הניתן. בשלב השני יש לשקול את סיכויי ההליך המשפטי כנגד גורם המפגע. להליך משפטי מהסוג הזה ישנם מספר מסלולים אפשריים:


1. תביעה אזרחית פרטית כנגד גורם המפגע שמטרתה להביא להפסקת המטרד באמצעות צו מניעה וכן תביעה לפיצויים בגין הנזקים שנגרמו. רבות מהתביעות הללו הינם בין שכנים או בין מחזיקים בנכסים גובלים, כאשר על התובע להוכיח כי נפגע באופן אישי וישיר מהמטרד.


על התובע להוכיח כי השימוש על ידי גורם העוולה נעשה באופן המפריע לשימוש סביר או להנאה סבירה של שכנו. בתביעה מסוג זה ניתן לבקש מבית המשפט להורות על השבת המצב לקדמותו באמצעות צו עשה וכן על הוצאת צו מניעה להפסקת המפגע.


2. תביעה אזרחית קבוצתית מצד קבוצה שנפגעה מהמטרד. תביעה זו ייחודית לחוק מניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), תשנ"ב-1992 והאפשרות לזכות דרכה בפיצוי כספי אינה גבוהה, אלא רק להביא להפסקת המטרד. סוג תביעות אלו חל על כל סוגי המטרדים ואף מסמיך מספר עמותות לשמש כמייצגות הציבור ולתבוע בגין המטרדים.


3. תביעה אזרחית ייצוגית כאשר נגרם נזק קטן לאזרח הבודד אשר אינו מצדיק תביעה משפטית בגינו. במקרה כזה בית המשפט מאפשר לתובע לייצג את הציבור בכללותו בתביעה ייצוגית ומעניק לו גמול מתאים.


תביעה ייצוגית אינה מתאימה בדרך כלל להפסקת גרימת המפגע אולם לעתים האיום על הנתבע בדמות פיצוי כספי אסטרונומי עשויה לפעול באופן אפקטיבי יותר מכל צו מניעה שיפוטי.


4. קובלנה פלילית במקרים מתאימים מאפשר הליך זה לאזרח פרטי לנקוט בהליך פלילי כנגד אזרח אחר, אפשרות שבדרך כלל שמורה רק לרשויות האכיפה.


ישנם לא מעט הליכים משפטיים אשר רשויות המדינה, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ויתר הגופים המופקדים על איכות חיינו, מוסמכים לנקוט בשם כוח משרתם.


אולם, במקרים רבים גופים אלו פועלים לפי סדרי עדיפויות אשר נראים לנו ככאלו שאינם משרתים את טובתנו ואינם מביאים להפסקת המפגעים הסובבים אותנו. פעמים רבות המשך גרימת המפגעים מביאה לפגיעה אנושה באיכות סביבה.


נתקלתם במפגע סביבתי? אל תאמרו נואש. תעדו אותו ובדקו את זכאותכם לתבוע בגינו. בדרך זו תשפרו את לא רק את איכות חייכם אלא גם תתרמו לשמירה על הסביבה.


הכותב הנו עו"ד מומחה לדיני איכות הסביבה, בעל משרד עו"ד פרטי העוסק בתחום.