סירוב פקודה הוא עבירה חמורה על החוק, שבצדה כרוכים עונשי מאסר ארוכים. אין צורך להסביר כי צה"ל, כמו כל צבא בעולם, מבוסס על היררכיה, והיררכיה לא יכולה להתקיים בלי משמעת. עבירה על חוקי המשמעת מערערת את יסודות הצבא ולא מאפשרת לו לבצע את משימותיו, דבר הקשור באופן הדוק עם משמעת מוחלטת, החל מדרגי הפיקוד הגבוהים ביותר ועד לחייל הפשוט ביותר.


למרות האיסור המוחלט על סירוב פקודה והיחס החמור לעבירה זו, ישנו מקרה אחד שבו סירוב פקודה הופך מעבירה חמורה לחובה שעל החייל לבצע, מקרה של פקודה בלתי חוקית בעליל.


הבסיס החוקי לעבירות סירוב פקודה


בחוק השיפוט הצבאי יש כמה סעיפים העוסקים בסירוב פקודה:


סעיף 122 קובע כי חייל שלא ביצע פקודה שקיבל ממפקד במזיד, או שסירב לבצע אותה, אם בדיבור ואם בהתנהגות, דינו מאסר של שלוש שנים. אם העבירה נעברה תוך פעולה קרבית של היחידה, הוא יישלח ל-15 שנות מאסר.


על פי סעיף 123, אם חייל לא ביצע פקודה שנתן לו מפקד, דינו מאסר של שנתיים, ואם ביצע את העבירה תוך פעולה קרבית של יחידתו, דינו מאסר למשך עשר שנים.


סעיף 124 קובע מאסר של שנה לחייל שקיים פקודה או הוראה ברשלנות, או שהתרשל במילוי תפקידו בצבא, ואם מדובר במפקד יחידה או בחייל בדרגת סמל ומעלה, דינו מאסר של שנתיים.


על פי איזה סעיף יואשם חייל במקרה של סירוב פקודה?


שלושת הסעיפים שהוזכרו קובעים דרגות חומרה שונות לעבירות של סירוב פקודה. ההבדלים בין הסעיפים מתייחסים בעיקר לכוונת החייל מסרב הפקודה.


אם החייל סירב פקודה בזדון, הוא יואשם לפי סעיף 122 וצפוי לו עונש מאסר של עד שלוש שנים, או עונש מאסר של עד 15 שנה אם סירוב הפקודה נעשה תוך כדי פעילות מבצעית.


אם סירוב הפקודה נעשה ללא כוונה כלשהי, האישום נגד המסרב יהיה על פי סעיף 123, והעונש יופחת לעד שנתיים מאסר או עד עשר שנים אם העבירה בוצעה תוך כדי פעילות מבצעית.


במקרה של רשלנות בביצוע הפקודה יופעל סעיף 124, ועונש המאסר יהיה קל משמעותית, שנה מאסר לחייל רגיל ושנתיים למפקד יחידה או לסמל.


סירוב פקודה לפקודה בלתי חוקית בעליל: חובה


על פי החוק הצבאי, במקרה ש"ברור וגלוי כי הפקודה אינה חוקית", רשאי החייל לסרב פקודה. מהי פקודה בלתי חוקית? התשובה לשאלה זו מורכבת למדי ותלויה בגורמים רבים, וגם נידונה בעשרות פסקי דין שונים. בסופו של דבר, במקרה שבו ברור מעל לכל ספק כי מדובר בפקודה בלתי חוקית בעליל, כלומר פקודה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל ולמוסר האנושי, חובתו של החייל לסרב לפקודה ואסור לו לבצע אותה.


במקרה של פקודה בלתי חוקית בעליל, מדובר בפקודה שאינה חוקית שאסור לבצע אותה ויש לסרב לה באופן מידי. חייל המבצע פקודה כזו חשוף לתביעה וכל האחריות הפלילית נופלת עליו ולא על הצבא. כך קרה גם בפרשת הירי בנעלין, אז קבע בית המשפט העליון כי החייל שירה כדור גומי לעבר מפגין כפות על פי הוראות המג"ד נושא בכל האחריות למעשהו, מכיוון שמדובר היה בפקודה בלתי חוקית בעליל.


לסיכום, חל איסור מוחלט לסרב פקודה בכל מצב שהוא, וסירוב פקודה עשוי להביא לתוצאות חמורות ביותר. למרות זאת, על החייל להפעיל שיקול דעת אם הוא נתקל בפקודה שעשויה להיות בלתי חוקית בעליל. כאמור, ביצוע פקודה בלתי חוקית בעליל הוא עבירה לכל דבר.