משפטו של נשיא המדינה השמיני של ישראל, משה קצב, הסעיר את מדינת ישראל, שכן היה זה המקרה הראשון בו נשיא מכהן נידון לריצוי עונש מאסר. החשיפה התקשורתית הרבה של המקרה, והעובדה שהיה מדובר באיש ציבור, הובילו להשפעה על גזר הדין אשר הוטל על הנאשם, כפי שניתן ללמוד מפרטי המקרה שלהלן.

 

יש לכם שאלה?
פורום עבירות מין
פורום פלילי

 

ביום ה-19.3.2009, המאשימה, מדינת ישראל, הגישה כתב אישום חמור כנגד הנאשם, מי שהיה הנשיא השמיני של מדינת ישראל, משה קצב. המאשימה ייחסה לנאשם מספר עבירות, ביניהן עבירות אונס, הטרדה מינית, שיבוש מהלכי משפט, והטרדת עד.

לפי כתב האישום, הנאשם ביצע עבירות מין בשלוש נשים אשר היו כפופות למרותו, וזאת במהלך מילוי תפקידים ציבוריים אשר ביצע, הן כאשר היה שר התיירות, והן כאשר כיהן כנשיא המדינה.

 

במסגרת האישום הראשון, שהתייחס לתקופת כהונתו של הנאשם כשר התיירות, יוחסו לו שתי עבירות אינוס בשתי הזדמנויות שונות, וכן עבירה של עשיית מעשה מגונה בכוח.

 

במסגרת האישומים השני, השלישי, והרביעי, אשר התייחסו לתקופת כהונתו של הנאשם כנשיא המדינה, יוחסו לו עבירות הטרדה מינית, עשיית מעשה מגונה, וכן הטרדת עד ושיבוש הליכי משפט. כל זאת לגבי שתי עובדות אשר היו כפופות למרותו בלשכת נשיא המדינה.

 

ההליך המשפטי המסועף והארוך, אשר זכה להתעניינות רבה מצד הציבור בישראל, ולהד תקשורתי רחב, כלל 64 ישיבות של בית המשפט, אשר תועדו ב-7,792 עמודי פרוטוקול. בנוסף, הוגשו 224 מוצגי תביעה, אשר כללו עשרות מוצגי משנה, ו-126 מוצגי הגנה, וכן סיכומים הן מצד התביעה והן מצד ההגנה אשר השתרעו על מאות עמודים.

 

לאחר שמיעת כלל העדויות והתרשמות מהראיות אשר הובאו בפני בית המשפט, השופטים אשר ישבו לדין הרשיעו את הנאשם ביום ה-20.12.2010. השופטים קבעו כי האליבי לו טען הנאשם הופרך בעדותו, שהייתה עצמה "זרועה בשקרים".

 

השופטים ציינו את חומרתן של העבירות בהן הואשם הנאשם, והדגישו את עבירת האינוס, שהינה אחת מהעבירות החמורות ביותר שבספר החוקים הפלילי. לפי דעת הרוב של השופטים, נקודת המוצא היא הטלת העונש המרבי על הנאשם, אולם הפגיעה החברתית והתקשורתית אשר נגרמה לנאשם, עוד בטרם הטלת גזר הדין, הביאה לכך שהעונש אשר הוטל עליו היה קל יותר. עם זאת, השופטים הדגישו כי אין לראות בנאשם שהורשע את הקורבן של הפרשה.

 

השופטים הדגישו את מעמדו הציבורי של הנאשם, ואת הנופך המיוחד שיש לעבירות המין, כאשר הן מבוצעות במסגרת השירות הציבורי, כמו במקרה זה.

 

במסגרת גזר הדין, השופטים הטילו על הנאשם עונש של כשבע שנות מאסר לריצוי בפועל, שנתיים מאסר על תנאי, ופיצוי של כ-125,000 ₪ לקורבנותיו.