ניצול יחסי מרות משמעותו ניצול שליטה שיש לאדם אחד על אדם אחר הכפוף לו לצורך השגת דבר או סיפוק של צורך כלשהו. ניצול זה מבוסס על ההנחה כי המנוצל יירתע מלהביע אי הסכמה או לדווח על עצם הניצול, בשל תלותו במי שמנצל אותו. המקרה שלפנינו מהווה דוגמא לניצול מיני של יחסי מרות בין מורה לתלמידותיו, לצורך סיפוקו המיני של המורה.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מין

פורום פלילי


הנאשם, שהיה מורה בבית ספר תיכון, היה אחראי במסגרת תפקידו על כיתת הסיירות בבית הספר ועל טיולי בית הספר. הנאשם נהג לבחור, מבין תלמידיו שסיימו את חטיבת הביניים, תלמידים אשר יסייעו לו בטיולים של כיתות נמוכות יותר. בין תלמידים אלו היו שתי המתלוננות.


המתלוננת הראשונה טענה כי כשהייתה בכיתה י"ב וליוותה טיול של כיתת הנאשם לכנרת, הציע לה האחרון לצאת לטייל עימו קרוב לשעת חצות והיא נענתה להצעתו. לפי גרסת המתלוננת, בשלב מסוים הם התיישבו ושוחחו, ואז הנאשם ביצע בה מעשים מגונים.


המתלוננות השנייה דיווחה על סדרת מעשים שהתמשכה על פני מספר חודשים. לטענתה, כשהייתה תלמידתו של הנאשם, בכיתה ט', וכן לאחר מכן, כשהייתה בכיתה י', הנאשם אמר לה במהלך טיולים דברי אהבה, שלח לה הודעות אהבה למכשיר הפלאפון, וביצע בה בהזדמנויות שונות מעשים מגונים, וכן בעילה אסורה בהסכמה.

 

הערכת הדין וגזר הדין


בית המשפט הרשיע את הנאשם בביצוע מעשים מגונים. השופטים ציינו את מעמדו הרם של הנאשם, וכן את ההערכה לה זכה בבית הספר מצד ההנהלה, המורים, התלמידים והוריהם. השופטים גרסו כי מעמד זה המחיש את מרותו של הנאשם ואת מידת התלות אשר הייתה למתלוננות בו. כן ציינו השופטים את פער הגילאים המשמעותי, ואת בחירתו של הנאשם את המתלוננות להתלוות אליו, אשר החמיאה להן רבות.


השופטים ציינו כי הנאשם, כמורה במערכת החינוך, היה מחויב למערכת של יחסי אמון, וכן לסטנדרט התנהגות גבוה במיוחד. לפיכך, לא רק שמעשיו של הנאשם היוו עבירות מין חמורות, אלא שהתווספה להן חומרה מיוחדת בשל נסיבות אלה, שכן הנאשם הפר את מערכת יחסי האמון עם התלמידים, ההורים ומערכת החינוך.


בנוסף, השופטים ציינו כי ככל הנראה לא היה מדובר במעידה חד פעמית, וכן את סירובו של הנאשם לומר דברי חרטה. עם זאת, השופטים לקחו גם בחשבון במסגרת השיקולים להקלה בעונש כי לנאשם לא היה עבר פלילי, כי גילה אומץ במלחמת שלום הגליל, וכי הקדיש את מרבית חייו להתנדבות בקהילה ולחינוך.


לאור כל האמור לעיל, בית המשפט גזר על הנאשם עונש של מאסר בפועל למשך תקופה של כשנתיים, ובנוסף מאסר על תנאי למשך תקופה של 12 חודשים. לבסוף, בית המשפט חייב את הנאשם בתשלום פיצויים בסך של כ- 5,000 ₪ למתלוננת הראשונה, ו- 15,000 ₪ עבור המתלוננת השנייה.