סעיף 99 לחוק העונשין קובע איסור של סיוע לאויב של המדינה במלחמה. אחת מהמטרות של החוק היא לתת מענה לפרטים אשר הצטרפו למעגל הטרור, אולם לא באמצעות מסגרת מאורגנת. המקרה שלפנינו מתאר את סיפורה של חוליה אשר ביקשה לבצע פעילות טרור, נתפסה, והועמדה לדין.

 

יש לך שאלה?
פורום פלילי

 

הנאשם הראשון היה בן העדה הבדואית, אשר כלל משפחתו שירתה בצבא ההגנה לישראל. אביו, שהיה גשש, אף היה נכה צה"ל שנפצע בעת שרותו בלבנון בשנת 1982.

 

נאשם זה הואשם כי יצר קשר באמצעות האינטרנט עם אדם שכינה את עצמו "אבו קאסם", ושוחח איתו על המצב ברצועת עזה. לאחר מבצע "עופרת יצוקה", השניים שוחחו על הצורך להגיב לתוקפנות הישראלית באמצעות פיגועים. לפי כתב האישום, השניים קשרו קשר לצורך ביצוע פיגועים בישראל, ולצורך כך הנאשם 1 למד להכין מטעני חבלה מסוגים שונים, ואף ניסה לייצור שני אקדחים מאולתרים אשר נתפסו ברשותו.

 

בנוסף, נאשם 1 יצר קשר עם נאשם 2, והשניים תכננו לבצע פיגועים כנגד חיילי צה"ל או אנשי כוחות הביטחון האחרים. בהמשך, הנאשם 2 הקים חולייה לצורך הגשמת התכנונים, ולצורך כך פנה לנאשמים 3-5, והציע להם להיות חברים בה. נאשמים אלו נפגשו מספר פעמים, תכננו להשיג נשקים, ואף הכינו מקום מסתור עבורם. יתרה מכך, הנאשם 2 איתר מקום אימונים של צה"ל, בו תכננה החוליה לפגוע.

 

כלל הנאשמים הודו בכתבי האישום והורשעו בעבירה של קשירת קשר לסייע לאויב במלחמה. בנוסף, הנאשם 1 הורשע בעבירה של החלטה לבגוד ובעבירות של החזקה וייצור של נשק, והנאשמים 2-4 הורשעו בחברות בהתאחדות בלתי מותרת.

 

גדר הדין של בית המשפט

 

השופטים מצאו כי הנאשם הראשון היה הדומיננטי ביותר מבין הנאשמים השונים, שכן הוא שיזם מלכתחילה את הקשר עם "אבו קאסם", והיווה את החוליה הראשונה בשרשרת שאליה הצטרפו בהמשך הנאשמים האחרים.

 

בנוסף, השופטים גרסו כי גם חלקו של הנאשם השני היה מרכזי, שכן הוא היה מי שהקים בפועל את החוליה אליה השתייכו נאשמים 3-5. לפי התסקיר אשר הכין קצין המבחן, הנאשם 2 פעל ממניעים אידיאולוגיים.

לעומת זאת, השופטים ראו את חלקים של שאר הנאשמים כקטן יותר, וכפחות משמעותי. על אף כן, השופטים הדגישו כי מעשיהם היו חמורים, שכן הצטרפו לחוליה ביודעם את מטרתה, ואף נקטו פעילויות ממשיות לקידום תוכניותיה.

 

בהתאם לכל האמור לעיל, בית המשפט גזר על שני הנאשמים הראשונים עונש של 13 שנות מאסר, ומתוכן 11 שנות מאסר בפועל, והיתרה על תנאי. במקביל,על נאשמים 3 ו-4 הוטלו עונשים של 10 ו-8 שנות מאסר בהתאמה, ואילו על הנאשם החמישי, אשר הורשע במסגרת הסדר טיעון, בית המשפט גזר עונש של כ-15 חודשי מאסר בפועל.