ככלל ניתן לחלק את הנכסים בעולם לשני סוגים - נכסים מוחשיים דוגמת נדל"ן, רכבים או פריטים ומוצרים שונים; וכן נכסים בלתי מוחשיים אשר ביניהם ניתן למצוא קניין רוחני - יצירות, סימני מסחר, פטנטים ועוד. ההבדל בין שני סוגי הנכסים הוא דרמטי מסיבה אחת פשוטה, והיא סוגיית הבעלות.

 

הבעלות בנכסים מוחשיים היא יחסית ברורה - כך למשל לאחר שרכשתם רכב והעברתם בעלות הנכם בעליו החוקיים; ככל ורכשתם פריט כלשהו באופן מסודר הפריט הינו בבעלותכם; ולאחר שרכשתם נדל"ן והעברתם בעלות בטאבו הנכם בעליו החוקיים של הנכס. המשותף לאמור לעיל הינו כי ככלל לאף גורם אין זכות "לקחת מכם" את הנכס המוחשי שזה עתה רכשתם, כמובן במידה והרכישה נעשתה כחוק וללא הונאה.

 

לעומת זאת, בנכסים בלתי מוחשיים, ובהם קניין רוחני, סוגיית הבעלות אינה ודאית ומעורפלת הרבה יותר. גם אם בחזקתכם נכס קניין רוחני, אין ערובה לכך שהזכויות בו שייכות לכם, לעתים אף אם רשמתם אותו בהתאם לחוק ניתן לבטל את רישומו ולפעמים גם ניתן לקבוע כי הנכם מפרים זכויות של צד שלישי אשר יחייב אתכם לשלם לו פיצויים.

 

במידה והנכם מחזיקים בקניין רוחני, מומלץ לנקוט בצעדים הבאים אשר יסייעו לכם להפוך לבעלים הקניין הרוחני ברמת וודאות גבוהה ולעתים אף מוחלטת. ויודגש - ללא נקיטת צעדים אלה בעלותכם בקניין הרוחני עלולה להימצא בסכנה תמידית.

 

יש לכם רעיון בשלבי פיתוח ראשוניים? התחילו בהפיכתו לסוד מסחרי

 

ככלל רעיונות בלבד אינם זכאים להגנה, אך לאחר שהתחלתם בשלבי פיתוחו למוצר עליכם להקפיד לשמור עליו כסוד מסחרי. הדרכים לכך רבות ומגוונות, אך ככלל ניתן לומר כי עליכם להקפיד על שמירתו במקום מאובטח ולא לפרסם את פרטיו ברבים.

 

כמו כן במידה ואתם משתפים אותו עם אחרים, למשל עם עובדיכם או עם אישים שונים שהנכם פוגשים, עליכם במקרים המתאימים להחתימם על הסכם סודיות (NDA) אשר מנוסח באופן שיחייב את מי שנחשף אליו שלא לגלותו. בשלב מאוחר יותר מומלץ להגן על הפיתוח שלכם בפטנט או מדגם, ועל כך בהמשך.

 

יש לכם לוגו? רשמו אותו כסימן מסחר - אך רק לאחר חיפוש

 

לעסקים ולמוצרים רבים יש לוגו אשר מזוהה עמם ועם עסקם - התפוח הנגוס של אפל, האות הצהובה M של מקדונלדס, הציפור הכחולה של טוויטר, התנין הירוק של לאקוסט וישנן עוד שלל דוגמאות. כל הלוגואים הללו ועוד רשומים כסימני מסחר אשר מקבעים את זכותם של בעלי המותגים הללו כבעלים הבלעדיים של סימניהם.


היתרון המשמעותי ביותר של רישום סימן מסחרי הוא שמדובר בזכות שאינה מוגבלת בזמן - במדינות רבות בעולם, ובהן ישראל, די בתשלום אגרת חידוש מדי 10 שנים על מנת לאפשר לבעלים להמשיך ליהנות מבלעדיות השימוש בסימן.

 

בעניין זה יש לציין כי גם לסימן מסחר מוכר היטב, שהינו המונח המשפטי לסימן מסחר שאינו רשום, ישנה הגנה בחוק, אך לכך שני חסרונות עיקריים. האחד הוא כי עליכם יהיה להוכיח כי סימנכם אכן מוכר היטב בציבור, שזהו נטל הוכחה שבעל סימן רשום אינו צריך לעמוד בו; ושנית במידה ויפרו את סימנכם לא תוכלו לתבוע פיצויים ממי שהפר את סימנכם, אלא לכל היותר תוכלו לדרוש צו שימנע מהצד המפר כל שימוש בסימנכם.

 

נקודה אחרונה לציון היא כי טרם רישום סימן מסחר מומלץ לבצע חיפוש במאגרים הרלוונטיים לכל מדינה על מנת לבדוק האם קיים סימן זהה או דומה לסימן המבוקש לרישום. אי ביצוע חיפוש על ידי עורך דין המתמחה בתחום עלול להביא לסירוב רישום הסימן באופן בו הנכם מעוניינים לרשמו.


לאחר ביצוע חיפוש ניתן יהיה להעריך את סיכויי רישום הסימן במתכונת המבוקשת, ובמקרים המתאימים למצוא פתרון משפטי אשר יאפשר רישום והגנה על סימנכם.

 

יש לכם יצירה? רשמו אותה במרשם זכויות היוצרים בארה"ב

 

ישנם סוגים רבים של יצירות - ציורים, סרטונים, שירים, עיצובים, ספרים, תוכנות מחשב, שרטוטים שונים ועוד. בתנאים מסוימות יצירות אלה זכאיות להגנה מכוח חוק זכות יוצרים, אך החיסרון העיקרי הוא שבניגוד למרבית נכסי הקניין הרוחני, במרבית המדינות ובהן ישראל לא קיים מרשם מסודר ומחייב הקובע בעלות ביצירה, עניין אשר מקשה על יוצרים להגן על יצירותיהם באופן מוחלט.

 

פעולה שכן ניתן לנקוט בה היא רישום היצירה במרשם זכויות היוצרים בארה"ב שתסייע להגנה על יצירתכם והוכחת בעלות בה. חשוב לציין כי בניגוד למרשמים אחרים היצירה אינה עוברת כל בחינה ואין כלל ערובה כי בית המשפט יקבע בבוא היום שאכן מדובר ביצירה הזכאית להגנה, אך עדיין מדובר בהגנה אשר בבוא היום תסייע לכם להוכיח למשל את התאריך שבו יצרתם את היצירה (למשל אם מתעורר ויכוח איזו יצירה הייתה ראשונה בזמן) ותסייע לכם להוכיח את רצינותכם בנוגע לשמירה על היצירה, עניין שיכול לסייע לכם במקרים של הפרת זכויות יוצרים.

 

פטנטים ומדגמים - כך תעשו זאת נכון

 

בהמשך למה שנכתב מעלה בנוגע לסוד מסחרי, אם ברשותכם רעיון בשלבי פיתוח ראשוניים שאתם מפתחים, מומלץ להתחיל כבר בשלב מוקדם בהליכי רישום פטנט או מדגם, בהתאם לעניין. את הליך הרישום מומלץ לבצע בשלבים, כאשר תחילה מומלץ לבצע חיפוש לצורך בדיקה האם קיים כבר פיתוח דומה, ולאחר מכן בהתאם לתוצאות ניתן לקבל החלטה האם לבצע בדיקות נוספות או האם להגיש בקשת פטנט או מדגם בהתאם לעניין.

 

חשוב לציין כי כל חשיפה לא זהירה של הפיתוח, בעיקר חשיפה פומבית, עלולה לשלול מכם את האפשרות לרשום פטנט או מדגם, שכן אחד מהתנאים לרישום הם שהמדגם או הפטנט לא פורסמו, ועל כן עד להגנה על הפיתוח שלכם כפטנט או מדגם מומלץ לשמור על הפיתוח כסוד מסחרי כפי שפורט לעיל.

 

סיכומו של דבר, ככל וברשותכם נכסי קניין רוחני מומלץ לפעול להגנה עליהם בהקדם, שכן אי נקיטת צעדים מתאימים עלול לגרום לאובדן זכויותיכם בקניין הרוחני שלכם שעמלתם עליו רבות.


נכתב על ידי עו"ד אסף כהן צידון.

 

הכותב הוא עו"ד ובעלים של משרד המתמחה ברישום והגנה על קניין רוחני, דיני אינטרנט, הייטק ומשפט מסחרי.