רובינו יודעים שהסכם יחסי ממון הינו הסכם משפטי שנחתם בין בני זוג טרם החתונה, שעניינו הוראות בדבר חלוקת הרכוש במקרה בו חל קרע בין בני זוג, וקובע בין היתר, כיצד יחולק הרכוש שצברנו במשך תקופת הזוגיות, מה ייעשה ברכוש איתו הגענו לזוגיות, או מה דינו של רכוש שירשנו במשך חיי הזוגיות.


ואולם, כמו בעניין צוואה, ואף הרבה יותר מכך, רוב האנשים חשים סלידה כשמציעים להם לערוך הסכם ממון בין בני זוג טרם חתונה, או כששואלים אותם אם הסדירו את יחסי הממון ביניהם במקרה בו מערכת הזוגיות תעלה חלילה על שרטון.


הסיבות ברורות, במובחן מצוואה - שם אדם חותם על מסמך "עם עצמו" העוסק ברכושו בלבד, להסכם ממון יש שני צדדים, בעל ואישה לעתיד, מאוהבים ומצפים ליום השמח בחייהם, אשר הדבר האחרון העולה בדעתם הוא לחתום על הסכם עסקי גרידא, העוסק ברכוש, בחלוקתו, בגירושין, במזונות, במשמורת ילדים ועוד.


אולם - הסטטיסטיקה מדברת על כך ששיעורי הגירושין בין בני זוג עולה בקצב מתגבר במשך כל השנים, משנות השבעים, ועד היום, ובמקומות מסוימים עומדת על שיעור של אחד מכל שלושה זוגות. המסקנה מהאמור הינה שמאחר והסיכויים לגירושין קיימים, שלא לומר גבוהים, יש הגיון בהסדרת הדברים מראש על דרך של חתימה על הסכם ממון בין הצדדים טרם הנישואין.


למה חשוב לחתום על הסכם ממון?


חתימה על הסכם ממון, תוך התגברות על אי הנעימות והמבוכה הכרוכים בכך, פותרת מראש סכסוכי גירושין, מסדירה את חלוקת הרכוש וסוגיות מהותיות נוספות, וקובעת מראש את ההליך, תנאיו וסדר הפעולות, תוך הפחתת כעסים, יצרים, הברחת נכסים, טרור כלכלי בין בני זוג, סבל לילדים ולזוג, ועוד.


כל אלו או חלק מהם הינם מנת חלקם של אלו אשר לא חתמו על הסכם כאמור ועם פרוץ המשבר, נוקטים בהליכים ובפעולות כאלו ואחרות, לעיתים על פי ייעוץ לא מקצועי שהם מקבלים, ולעיתים מתוך ניסיון להציל רכוש וכספים מבן הזוג שעד לאחרונה היה אהוב ונערץ, וכעת הינו בבחינת אויב.


לכן אנו ממליצים להיעזר בנוטריון שזהו תחום עיסוקו ולערוך הסכם ממון על פי הוראות חוק יחסי ממון בין בני זוג שיקבע ויפרט כיצד ומתי יחולק הרכוש שנצבר על ידי בני הזוג, אילו רכיבים לא יהיו כלולים בחלוקת הרכוש ויישארו "בבעלות" כל צד גם אם ייעשה בהם שימוש משותף (לדוגמא דירת מגורים או רכב), מה יחול לגבי מתנות או ירושות וכן לעיתים הוראות נוספות בדבר משמורת ילדים, פינוי דירת המגורים על ידי אחד הצדדים, ועוד ועוד.


כך גם, ולעיתים באופן הרבה יותר חשוב, בזוגות בגילאים בוגרים יותר או כאלו אשר מדובר אצלם ב"פרק ב'", בחתונה שניה או שלישית, אשר כל אחד מן הצדדים להם צבר בחייו רכוש וזכויות, ואף לעיתים הינו הורה לילדים, שם הדברים חשובים פי כמה וכמה.


במקרים כאלו העדרו של הסדר רכושי המוצע המאמר זה, עלול לגרום לעיוותים כלכליים משמעותיים ביותר, אשר המשמעות הכספית שלהם יכולה לעלות כדי מיליונים.


ויובהר - בעבר, טרם חקיקתו של חוק יחסי ממון בין בני זוג, חלה "חזקת שיתוף" - הקובעת כי מירב נכסיהם של בני זוג נשואים יחולקו שווה בשווה (חצי-חצי) במקרה של פירוד, וזאת מתוך ראייה ארכאית לפיה חיים משותפים תחת קורת גג אחת משך שנים ארוכות, כמוה כהסכמת הצדדים לשיתוף מלא בכל זכויותיהם בצורה שווה.


אין צורך להכביר במילים כמה אי צדק גרמה השיטה הקודמת, וכמה עדיפה השיטה שהותוותה בחוק יחסי ממון, אולם עדיין, ללא חתימה על הסכם הממון, החוק אינו מספק מענה בהיר, מפורט וחד ערכי לסוגיות המתעוררות במסגרת קרע בין בני זוג.


על הסכם ממון טרם חתונה מכוח החוק הנ"ל ניתן לחתום ולאשרר בפני נוטריון, ואישור כאמור כמוהו כאישור בית משפט או בית דין רבני, וכמו כן עלותו אינה גבוהה (כמה מאות שקלים).


יודגש כי חשוב מאד להיעזר בעורך דין שזה תחום התמחותו, ולא לערוך הסכם ממון על ידי חיפוש במנועי חיפוש באינטרנט באופן עצמאי, מאחר והנושא מורכב ומתעדכן על ידי פסיקה והשלכותיו הכספיות הינם משמעותיות ביותר עבור בני הזוג.

 

ערך: אייל אשכנזי, עו"ד ונוטריון