כתבה זו "נולדה" לעולם על מנת לעשות לכן סדר בכל נושא הסבוך של פיטורי האישה בזמן ההיריון ולאחריו. ישנם שני חוקים שניתן להחיל על עבודת נשים: חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.


חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על פיטורין במקרים שבהם סיבת הפיטורין היא הריון


לשון סעיף 9 לחוק עבודת נשים, קובע כי המעסיק אינו יכול לפטר עובדת בהריון שעבדה אצל המעסיק למעלה מחצי שנה, אלא בהיתר של שר העבודה והרווחה, אשר לא יתיר פיטורים אם לדעתו השיקול לפטר נובע מעצם ההיריון.


לשון סעיף 2 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, קובע כי לא יפלה מעסיק בין עובדיו ובין היתר עקב הריון, טיפולי פוריות ועוד...


נשים רבות חושבות, כי ניתן לפטר אותן מכיוון שעבדו פחות מחצי שנה במקום העבודה, אך אין הדבר נכון! במקרים בהם העובדת מועסקת פחות מחצי שנה, בכל זאת לא ניתן לפטר אותה אם סיבות פיטוריה נובעות מעצם הריונה, אך במקרה זה חל חוק אחר, חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.


האם ניתן לפטר אישה בהריון מסיבות שאינן קשורות להריון?


חשוב להדגיש כי יתאפשרו פיטורים אם הסיבה נובעת מגורמים אחרים כמו למשל קיצוצים, אי שביעות רצון מהתפקוד של העובד וכדומה.


משרדנו ייצג אישה צעירה בשנותיה, אשר עבדה בחברה גדולה במשך 4 חודשים ופוטרה מספר ימים לאחר שהודיעה למנהליה שהינה בהריון. סיבת הגעתה לקבלת יעוץ משפטי לדבריה, היה עקב פיטורים ללא שימוע, תוך בירור העובדות באמצעות שאילת שאלות נכונות, התברר כי העובדת פוטרה בשל הריונה ומאחר ועבדה פחות מחצי שנה לא העלתה כלל טענה זו מחוסר ידיעה.


בית הדין לעבודה קבע כי האישה פוטרה שלא כדין בגלל הריונה אף על פי שלא עבדה יותר מחצי שנה במקום העבודה


משרדנו עמד על מלוא זכויותיה, לרבות פיטוריה שלא כדין בזמן ההיריון. בית הדין פסק לטובתה, מעבר לפיצוי לא ממוני של אלפי שקלים, גם פיצוי כספי בגין אובדן שכר בתקופת הריונה, בסכום של מספר המשכורות שהיתה מרוויחה אלמלא פיטוריה.


עכשיו שילדת בשעה טובה ומוצלחת, זוהי תקופה רגישה וייחודית בחיי כל אישה והרבה מאיתנו מתלבטות האם לשוב לעבודה ולהפקיד את הדבר החשוב לך בעולם בידי אדם "זר" או לשהות איתו עוד מספר חודשים כדי שיגדל עוד קצת במחיצתך.


אז חדשות טובות לנו עבורך, המחוקק קבע כי בתקופה של 9 חודשים מיום הלידה, האישה זכאית להתפטר מעבודתה לצורך גידול וטיפול בילדה ולהיות זכאית לקבלת מלוא זכויותיה הסוציאליות לרבות פיצויי פיטורין, כאילו פוטרה על ידי המעביד, בכפוף כמובן לוותק בעבודתה שנצבר לטובתה גם במהלך חופשת הלידה.

 

עינינו הרואות כי קיימות הגנות רבות לנשים גם בחוק וגם בפסיקה של בתי הדין, מפני פיטורין בזמן היריון ואחריו אם כי, אין זכויות אלה מוחלטות ומומלץ להיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום שישאל את השאלות הנכונות וילווה אותך ויסייע במלוא מיצוי זכויותיך.