מדי שנה נפתחים עשרות אלפי תיקים במשטרה בעקבות מקרים שונים של אלימות במשפחה, ובעיקר בעקבות אלימות שמופנית כלפי נשים על ידי בני זוגן או בני זוג לשעבר. התיקים כוללים גם עבירות חמורות מאוד כגון איומים, תקיפה, גרימת חבלות חמורות, עבירות מין ואף הריגה, ניסיון רצח ורצח.


אלימות כלפי נשים יכולה להתבטא באמצעים כלכליים או מילוליים, נפשיים או פיזיים. למרבה הצער, מדובר בתופעה נפוצה שעלולה להתרחש בכל פלחי האוכלוסייה, ולהסתיים עם תוצאות טרגיות. חשוב להבין כי כדי להפסיק את מקרי האלימות, על האישה לפעול ובאופן מיידי. חשוב לפנות למשטרה ולהגיש תלונה רשמית, לבקש הגנה מפני בן הזוג האלים בבית המשפט, ולמצוא מפלט באחד מהמקלטים המיועדים לנשים נפגעות אלימות בכל רחבי הארץ.


נשים מוכות יכולות לקבל טיפול סוציאלי נרחב, הטבות כספיות שונות שיוכלו לסייע לה בשכר דירה או בפרנסה, ייעוץ משפטי ועוד. מהן הזכויות ואיך ניתן לממש אותן?


נפגעת מתקיפה על ידי בן הזוג? הגישי תלונה במשטרה


אלימות במשפחה היא עבירה פלילית חמורה, וחוק העונשין קובע ענישה כפולה כאשר מדובר באלימות או בתקיפת קרוב משפחה, לעומת תקיפת אדם שאינו מתוך המשפחה. לאחר הגשת התלונה, תפתח המשטרה בחקירה ראשונית ותגבה עדות מהמתלוננת, בעיקר כדי לאסוף ראיות ולהעריך את מידת הסכנה הנשקפת לה.


לאחר מכן תחליט המשטרה האם לעצור את בן הזוג החשוד באלימות, כאשר היא מוסמכת אף לבצע מעצר מיידי וראשוני עוד לפני הבאתו בפני שופט, למשך 24 שעות. לאחר מכן יחליט בית המשפט האם להאריך את המעצר, לשלוח את החשוד למעצר בית או לשחרר אותו.


בתום החקירה תחליט התביעה המשטרתית או הפרקליטות, בהתאם לחומר הראיות, האם להגיש כתב אישום כנגד החשוד ולהעמידו לדין פלילי.


הגשת בקשה לצו הגנה או צו הרחקה בהתאם לחוק למניעת אלימות במשפחה


צווי הגנה והרחקה ניתנים בבתי המשפט על פי החוק למניעת אלימות במשפחה, ומטרתם להגביל את פעולותיו של בן הזוג האלים ולהרחיקו מהאישה. ההגבלות יכולות לכלול איסור על כניסה לדירה או שמירה על מרחק מסוים מהדירה, גם אם מדובר בדירת המגורים המשותפת של בני הזוג.


כמו כן, צו ההגנה כולל איסור על כל מפגש או יצירת קשר עם האישה במטרה להטרידה, לרבות באמצעות הודעות או טלפונים, וכמו כן אינו מאפשר לבן הזוג להחזיק או לשאת כלי נשק.


את הבקשה לצו הגנה מגישים בבית משפט השלום או בבית המשפט לענייני משפחה, והצו ניתן באופן מיידי כבר באותו היום ובמעמד צד אחד, כלומר ללא נוכחותו של בן הזוג. הצו הראשוני ניתן כדי לספק מענה מיידי למספר ימים, ומועבר למשטרה כדי שתמסור אותו לבן הזוג.


על פי החלטת השופט ייקבע מועד לדיון בהארכת הצו, ובדיון זה שני הצדדים יהיו נוכחים. במסגרת הדיון בית המשפט מוסמך לקבל המלצות מגורמים מקצועיים שונים כגון עובדים סוציאליים ממחלקת הרווחה, המשטרה ועוד.


מקלט לנשים נפגעות אלימות שאינן יכולות להמשיך ולהתגורר בדירתן


כאשר קיימת סכנה פיזית ממשית לחייה של אישה נפגעת אלימות אם תישאר בביתה, ולא משנה אם מדובר באלימות פיזית, באלימות נפשית, באלימות מינית או באלימות כלכלית, וללא קשר לגילה, מוצאה או דתה של האישה, היא יכולה לעבור לאחד מהמקלטים עבור נשים מוכות ברחבי הארץ, יחד עם ילדיה.


במרבית המקרים השהייה במקלט נמשכת בין שלושה חודשים ועד שישה חודשים, כאשר אם לאחר מכן האישה אינה חוזרת לביתה, היא יכולה לבקש מענק הסתגלות וסל שירותים במטרה לעמוד על רגליה, וכן לעבור להתגורר בדירת מעבר.


במסגרת השהות במקלט מקבלת האישה ביטחון והגנה, ואף יכולה לקבל ייעוץ משפטי לגבי עתידה. את הפנייה למקלט ניתן לבצע באמצעות גופים רבים, ובין היתר משטרת ישראל, מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות, בתי החולים או מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפות מיניות.


מהן הזכויות בעבודה לנשים נפגעות אלימות?


חשוב לדעת כי אישה השוהה במקלט לנשים מוכות ונאלצת להיעדר מהעבודה, יכולה לצאת לתקופה ממושכת של עד חצי שנה לחופשה ללא תשלום, מבלי שניתן יהיה לפטר אותה. זאת בתנאי שצברה ותק של שישה חודשים לפחות במקום העבודה.


אישה שצברה ותק של שנה לכל הפחות ומעוניינת להתפטר בעקבות מצבה, תהיה זכאית לקבל את מלוא פיצויי הפיטורין המגיעים לה, כאילו פוטרה. כאשר מדובר בעובדת עצמאית, היא זכאית להפסיק לעבוד ולמשוך חלק מכספי הפנסיה מבלי לשלם על כך מס הכנסה.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה


אם מעסיק מעוניין בפיטורי עובדת שנמצאת במקלט לנשים מוכות, הוא מחויב לקבל היתר לפיטורין מהממונה על עבודת נשים, וזאת בהתאם לחוק עבודת נשים. על החלטת הממונה ניתן להגיש ערעור בתוך 45 ימים, אל בית הדין האזורי לעבודה.


אם נפלת קורבן לאלימות מצד בן הזוג, פעלי ללא דיחוי. הגישי תלונה במשטרה, הגישי בקשה לצו הגנה ובמקרה הצורך עברי למקלט לנשים מוכות. בכל שלב ניתן לקבל ייעוץ וליווי משפטי.