הנה מקרה שקרה בימים אלה ממש: אני מקבלת שיחת טלפון מלקוח שמספר לי בהתרגשות רבה שסוף סוף מצא דירה אחרי חצי שנה של חיפושים, וכדי לא “לפספס” את הדירה שכל כך רוצה, הומלץ לו על ידי המתווך לחתום על “זכרון דברים”…

 

למרבה המזל, השיחה אליי בוצעה לפני שחתם על מסמך כלשהו, וכך נחסכה ממנו תסבוכת משפטית ארוכה ומייגעת הכרוכה בהוצאות כספיות משמעותיות. (אגב, אחרי שהנפקתי נסח טאבו, התברר לי כי המוכרים נמצאים בהליכי גירושין, הדירה מעוקלת על ידי בנקים ונושים אחרים וקיימות הערות על ניהול תיקים בבתי משפט שונים).

 

אז מה זה זכרון דברים?

 

זכרון דברים הוא מסמך שנחתם על-ידי הצדדים, שיש בו פרטים מסוימים כמו פרטי זיהוי הנכס, פרטי זיהוי הצדדים, מחיר הנכס ומועד מסירת החזקה, והוא מהווה חוזה מחייב לכל דבר ועניין. גם אם במסמך כזה חסרים פרטים מסוימים, לרוב הם ניתנים להשלמה ואינם פוגמים בתוקפו של המסמך.

 

בתי המשפט רואים בזכרון דברים כמסמך רציני ומחייב, שאפשר לתבוע בגין הפרתו פיצויים או ניתן אפילו בנסיבות מסוימות לתבוע את אכיפתו.

דהיינו בתנאים מסוימים יתכן מצב שבו גם אם מי מהצדדים אינו מעונין עוד בקיומה של העסקה, הוא בהחלט עלול למצוא את עצמו, בעל כורחו, מחויב לקיימה.

 

זאת ועוד, חתימה על זכרון דברים מהווה נקודת ציון לגבי רשויות מיסוי מקרקעין – למעשה בעצם החתימה על זכרון הדברים, מקימה חובה לדיווח העסקה לרשויות המס ותשלום מסים בגינה, ככל וקיימים.

 

ככלל, אינני ממליצה לחתום על זכרון דברים, אבל אם בכל זאת החלטתם לעשות זאת, התייעצו לפני כן עם עורך דין שבקיא בתחום המקרקעין. 


עודכן ב: 18/02/2019