"משרדי עוסק בייצוג מתדיינים בהליכי גירושים מורכבים, והליכי משמורת, בדגש על חתירה לשוויון בין ההורים הן בתחום האחריות בגידול הילדים והן בתחום דמי המזונות. לנגד עיניי עומדת בראש ובראשונה טובת הילדים".

 

כך עורכת דין רחלי אייבס, שמתמחה בדיני המשפחה. רחלי מוסמכת לערוך ייפוי כח מתמשך, ומרבה לייצג הורים בהליכים שעניינם זמני שהות ומזונות. בנוסף, מתמחה משרדה גם בדיני חדלות פירעון, פירוקי חברות וייצוג חייבים וזוכים בהוצאה לפועל.

 

"אני מגדירה את עצמי כאישה עצמאית וכפמיניסטית, אולם בניגוד לתפיסה הרווחת בקרב ארגוני הנשים אני סבורה שהשוויון האמיתי אליו שואפות הנשים כרוך מעצם טיבו בשוויון בתחום ההורות.

 

התפיסה שאמא היא ההורה העיקרי ושילדים עד גיל 6 צריכים לגדול רוב הזמן בבית האם, כאשר האב 'יארח' אותם לזמני שהות מצומצמים הינה תפיסה מיושנת שאין בינה לבין טובת הילדים דבר, והיא בעיקר מעמידה את הנשים בעמדה מוחלשת, שכן אם שמגדלת את ילדיה לבד כהורה עצמאי, מבלי שהאב יישא בנטל גידולם וחינוכם מחצית מהזמן, לא תוכל לפתח קריירה, זוגיות או אפילו ללמוד לימודים גבוהים ולהגשים את עצמה, כפי שמצופה שיתאפשר לה לעשות בשלהי שנת 2021".

 

מהו השינוי שחל בתקנות בית המשפט לענייני משפחה בשנה האחרונה?

 

"בתחילת השנה נכנסו לתוקפן תקנות סדר הדין האזרחי החדשות, ואיתן תקנות בית המשפט לענייני משפחה. השינוי הגדול ביותר שנגזר מתקנות אלה הוא הפרידה מהמונח משמורת ומהליכי המשמורת שהיו מקובלים עד היום, כאשר נכנס לשימוש צמד המילים – אחריות הורית. תקנות בית המשפט לענייני משפחה קבעו שלא ניתן יותר להגיש תביעות משמורת, וברירת המחדל היא מתן הגדרה הורית שווה לשני ההורים, וקביעת זמני שהות לכל הורה בהתאם לטובת הקטין הספציפי".

 

מה דעתך על השינוי?

 

"זהו שינוי מאוד משמעותי, ותקוותי היא שהוא ישים קץ למאבקים הקשים בין ההורים. בעבר המטרה העיקרית של כל אחד מהצדדים הייתה לקבל הגדרת 'משמורן' – הגדרה אשר פרחה לה מהעולם – הורים סברו, בטעות, שהגדרתם כהורה משמורן תגדיל את דמי המזונות אשר ישולמו להם, או בהתאמה, ישנם אבות שסברו שהגדרת משמורת משותפת תפטור אותם מתשלום דמי מזונות.

 

זו כמובן טעות. דמי המזונות מחושבים על ידי קריטריונים אחרים, ביניהם גיל הילדים, זמני השהות של כל אחד מההורים, הוצאות הקטינים ושכר ההורים, כאשר הגדרת המשמורת כלל אינה חלק מהשיקולים ששקלו בתי המשפט בעניין זה.

 

חשוב לציין שבתי הדין עדיין פוסקים בתביעות משמורת, ועדיין עושים שימוש במונח המיושן, וכולי תקווה שבעתיד הם יישרו קו עם בתי המשפט, ואז ניפרד לתמיד מהמונח הארכאי והמיותר, ואפשר יהיה להתרכז בעניין האמיתי – טובת הילדים". 


עודכן ב: 22/12/2021