בית המשפט המחוזי בבאר שבע עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לקצין משטרה בדרגת פקד שהורשע בביצוע ארבע עבירות שוחד לאחר שמיעת הוכחות. לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות, השופט ציין כי הכלל בעבירות השוחד שבהן הורשע האיש הוא שהעונש צריך לכלול רכיב של מאסר בפועל וכי יש להעניק מעמד בכורה לאינטרס הציבורי ולהרתעת הרבים על פני שיקולים אחרים. השופט קבע כי במקרה זה לא מצא הצדקה לחרוג מהכלל ולכן החליט להשית על הקצין עונש מאסר בפועל לתקופה של 12 חודשים בתוספת של רכיבי ענישה נוספים.


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, הקצין שירת בתפקיד קצין אבטחה ורישוי עסקים במשך 4 שנים והיה אמון על מתן אישורים משטרתיים לקיום אירועים בשטחים פתוחים ואישורים להפעלת בתי עסק במסגרת הליכי רישוי שמתנהלים מול העירייה. לצורך קבלת האישור המשטרתי, בעלי עסקים ומפיקי אירועים מחויבים לעמוד בשורת תנאים ודרישות שקבעה המשטרה.


הקצין ביקש ולקח מעטפה שהכילה 35 אלף שקלים


האישום הראשון שבו הורשע הקצין מתייחס לקשר שהיה בינו ובין איש עסקים אשר נדרש לקבל אישורים לצורך ניהול בתי עסק שבבעלותו. בשנת 2012 איש העסקים נפגש עם הקצין אשר ביקש ממנו סכום של 35 אלף שקלים עקב קשיים כלכליים. כעבור פרק זמן קצר, נפגשו שוב השניים ואיש העסקים מסר לקצין מעטפה שהכילה 35 אלף שקלים. בתמורה, הקצין סייע לאיש העסקים ואף מסר לו מידע שמצוי במאגר המידע המשטרתי.


האישום השני שבו הורשע הקצין מתייחס לקשר שלו עם שני אנשי עסקים שהכירו אותו במסגרת עבודתו. הקצין ביקש מהשניים סכומי כסף שונים ובתמורה לכספים הוא סייע להם בעניינים הקשורים לתפקידו ולקשריו במשטרה.


האישום השלישי שבו הורשע האיש מתייחס לקשר שלו עם בעלים של חברת אבטחה שנדרש לקבל אישור משטרה לצורך ניהול החברה שבבעלותו. הקצין נפגש עם האיש בשנת 2012 וביקש ממנו סיוע כספי בסך שנע בין 30 - 35 אלף שקלים.


אישום נוסף מתייחס לקשר שהיה בין הקצין ובין בעלים נוסף של חברת אבטחה אשר במסגרתו הוא ביקש ממנו סיוע בסך של 30 אלף שקלים בעקבות מצוקה כלכלית.


התביעה טענה שהקצין ניצל את תפקידו ומעמדו כדי לקבל טובות הנאה מבעלי עסקים


התביעה טענה כי הקצין ביקש וקיבל שוחד בתמורה לפעילות שביצע למען בעלי העסקים. עוד נטען כי האיש ניצל את מעמדו ותפקידו כדי לקבל טובות הנאה מבעלי עסקים שסייע להם בביקורות אכיפה משטרתיות.


לטענת התביעה, חומרת מעשיו של הקצין נובעת מהתקופה הממושכת שבמהלכה ביצע את העבירות. נוסף על כך נטען שלא מדובר במקרה חד פעמי אלא בביצוע שיטתי ומתמשך של מעשים חמורים כאשר הקצין היה הגורם שיזם את כל האירועים ודרש את השוחד.


התביעה הוסיפה כי בפעולותיו הקצין פגע בשמירה על טוהר המידות של עובדי הציבור, באמון הציבור במערכות שלטון החוק ובמשטרת ישראל. עוד נטען כי יש להחמיר עם מקבלי השוחד מפני שמדובר באחת העבירות החמורות שעובדי ציבור יכולים לבצע במסגרת עבודתם. על כן, התביעה ביקשה להטיל על הקצין עונש שלא יפחת מ-42 חודשי מאסר בפועל בתוספת קנס משמעותי.


הסנגור טען שהקצין שגה בהתנהגותו ולקח אחריות על מעשיו


מנגד, סנגורו של הקצין טען שהוא לא ביצע את העבירות המיוחסות לו כאשר תפקד כקצין רישוי עסקים ואף לא ביצע פעולות כלשהן כדי לסייע לאלו שהעבירו לו כספים. עוד נטען כי כתב האישום בעניינו של הקצין הוגש בשיהוי של כחמש שנים. הסנגור הוסיף כי הקצין הבין כי שגה בהתנהלותו ואף לקח אחריות על מעשיו.


שירות המבחן התרשם שמדובר באדם שניהל אורח חיים נורמטיבי


בתסקיר שירות המבחן צוין כי הקצין הוא גרוש ואב לארבעה ילדים, נמצא בזוגיות ועובד בתפקיד מנהל בחברת אבטחה. עוד צוין כי האיש זכה לשבחים ממפקדיו על תפקידים שביצע. שירות המבחן הוסיף כי האיש נטל אחריות על ביצוע העבירות והדגיש כי הרקע לביצוען היה מצבו הכלכלי הקשה באותה העת. שירות המבחן התרשם כי מדובר באדם שניהל אורח חיים נורמטיבי, הקים משפחה ושמר על יציבות תעסוקתית. שירות המבחן המליץ להטיל על האיש ענישה מוחשית בדמות מאסר שירוצה בעבודות שירות בתוספת מאסר על תנאי וקנס.


הקצין הפר את האמון שניתן בו ופגע בערכים של יושר ואמינות


לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט קבע כי הקצין הפר את האמון שניתן בו והעדיף לנצל את תפקידו ומעמדו כדי להפר את החוק. עוד צוין כי לא מדובר במעידה חד פעמית שביצע האיש אלא בהתנהלות שיטתית שנעשתה תוך פגיעה בערכים של אמינות ויושר.


עם זאת, השופט ציין כי הקצין הפיק לקח משמעותי מהטעויות שביצע בעבר וכיום הוא מקפיד על יציבות תעסוקתית ומגלה אחריות בעבודתו. השופט ציין כי בעבירות שוחד הכלל הוא כי עונשו של הנאשם יכלול רכיב של מאסר בפועל וכי במקרים כאלו יש להעדיף את האינטרס הציבורי והרתעת הרבים.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בסופו של דבר, השופט הטיל על האיש עונש של 12 חודשי מאסר בפועל, עונש של 10 חודשי מאסר על תנאי שלא יופעל אלא אם הוא יבצע עבירה מסוג פשע במהלך תקופה של 3 שנים ממועד שחרורו ממאסר, וקנס בסך של 10,000 שקלים.


ת"פ 39844-06-16