בית משפט השלום באילת עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לגבר בגיל 31 שהקים קבוצת טלגרם שבה פרסם והפיץ יותר מ-500 תמונות וסרטונים בעלי אופי מיני של נשים ונערות ישראליות, ללא ידיעתן ומבלי שקיבל את הסכמתן. האיש הורשע לאחר שהודה בביצוע שבע עבירות של הטרדה מינית והתנכלות.

 

לאחר שבחן את מכלול הראיות השופט קבע כי האיש פגע בזכותן החוקתית של המתלוננות להגנה על חירותן, פרטיותן וכבודן בכך שהקים פלטפורמה ייעודית להפצת תוכן מיני ופרסם בה מאות סרטונים ותמונות בתפוצה רחבה. על כן, השופט החליט להטיל על האיש עונש מאסר בפועל למשך 18 חודשים ורכיבי ענישה נוספים.


הקים קבוצת טלגרם ופרסם בה יותר מ-500 תמונות וסרטונים בעלי אופי מיני


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, בתאריך 8.8.2019 האיש הקים קבוצת טלגרם המאפשרת למשתמשים אנונימיות ופרטיות לצורך הפצת תמונות וסרטים בעלי אופי מיני של נערות ונשים ישראליות, ללא הסכמתן או ידיעתן. עד לתאריך 6.11.2019, הצטרפו לקבוצת הטלגרם יותר מ-400 משתמשים ופורסמו בה יותר מ-500 תמונות וסרטונים בעלי אופי מיני של קטינות ונשים ישראליות בנסיבות שביזו והשפילו אותן.


במהלך תקופת הפעילות של הקבוצה, האיש הפציר במשתמשים לפעול כדי לצרף אליה חברים נוספים ואף הודיע שלא יעלה תכנים מיניים נוספים עד לצירופם לקבוצה.


התביעה ביקשה לקבוע מתחם ענישה שנע בין 18 לבין 36 חודשי מאסר בפועל


התביעה טענה כי יש לראות בכל האישומים שבהם הורשע האיש בתיק כאירוע אחד וביקשה לקבוע מתחם ענישה שנע בין 18 לבין 36 חודשי מאסר בפועל, לנוכח נסיבות ביצוע העבירות, טיב הפרסום בקבוצת הטלגרם הייעודית, התפוצה הרחבה של הפרסום בקרב יותר מ-400 חברי הקבוצה, גילן הצעיר של נפגעות העבירות בעת ביצוען והנזק המתמשך שנגרם להן.


התביעה ביקשה למקם את עונשו של האיש בחלק התחתון של מתחם הענישה ולהטיל עליו עונש של 20 חודשי מאסר בתוספת קנס ופיצויים לנפגעות העבירה. נוסף על כך, במסגרת הטיעונים לעונש התביעה צירפה הצהרה של אחת מנפגעות העבירה שתיארה כי הייתה בגיל 15 בעת צילום הסרטון שהפיץ האיש ופירטה את הקשיים והנזקים שחוותה במשך השנים כתוצאה מהפצת הסרטון.


הסנגור ביקש לקבוע מתחם ענישה שנע בין מאסר על תנאי לבין מספר חודשי עבודות שירות


מנגד, סנגורו של האיש ביקש לקבוע מתחם ענישה כולל שנע בין מאסר על תנאי לבין מספר חודשי מאסר בעבודות שירות. הסנגור ביקש להטיל על האיש עונש ברף הנמוך אשר כולל עונש צופה פני עתיד ופיצויים למתלוננות לנוכח הזמן שחלף ממועד ביצוע העבירות, היעדר עבר פלילי, ובעיות נפשיות ורפואיות שמהן הוא סובל.


בדבריו האחרונים לבית המשפט האיש הביע צער על מעשיו.


בתסקיר, שירות המבחן החליט שאין מקום לתת המלצה שיקומית או טיפולית בנוגע לאיש עקב קשייו לשתף פעולה עם גורמי הטיפול ובשל הסיכון שיבצע עבירות נוספות מתחום עבריינות המין.


האיש פגע בזכותן החוקתית של המתלוננות להגנה על כבודן, חירותן ופרטיותן


לאחר שבחן את מכלול הנתונים הרלבנטיים השופט קבע כי המעשים המיוחסים לאיש במסגרת האישומים נגדו מהווים אירוע אחד ועל כן יש מקום לקבוע בגינם מתחם עונש כולל. השופט קבע כי במעשיו האיש פגע בערכים חברתיים מוגנים שכוללים את זכותן החוקתית של נפגעות העבירה להגנה על חירותן, כבודן ופרטיותן. השופט הוסיף כי הפצת תכנים מיניים באינטרנט ללא הסכמה פוגעת משמעותית בצנעת הפרט.

 

כמו כן נקבע כי מעשיו של האיש פגעו באוטונומיה של המתלוננות, פגעו בכבודן והלבינו את פניהן ברבים.


השופט ציין כי המחוקק קבע שפגיעה בפרטיות של אדם המתמקדת במיניותו אשר יש בה כדי לבזותו או להשפילו, היא כפגיעה מינית באותו אדם שעולה לכדי הטרדה מינית. בכך המחוקק למעשה גינה את התופעה הפסולה והשכיחה של הפצת סרטונים מיניים ברשת האינטרנט אשר נעשית לרוב ללא ידיעה או הסכמה מצד המצולמות.


הפצה מתוכננת ומנוהלת היטב של יותר מ-500 תמונות וסרטונים בעלי אופי מיני


נוסף על כך, השופט קבע כי נסיבות המקרה מלמדות שלא מדובר בפרסום חד פעמי אלא בהפצה שיטתית, מתוכננת ומנוהלת היטב של יותר מ-500 סרטונים ותמונות שכללו תכנים מיניים של נשים וקטינות בעירום.


השופט הוסיף כי מעשיו של האיש גרמו לנזק רב ומשמעותי עבור נפגעות העבירה שכולל בין היתר חרדות, מחשבות אובדניות, דיכאון, קשיים בתפקוד, ביציאה למרחב הציבורי ובהשתלבות בתעסוקה.


לאחר שסקר את הפסיקה הרלבנטית, השופט קבע לאיש מתחם עונש הולם שנע בין 14 חודשי מאסר בפועל לבין 36 חודשי מאסר בפועל בתוספת פיצויים לנפגעות העבירות ורכיבי ענישה נוספים.


מאבק בפרסום תמונות וסרטונים מיניים ברשת על ידי ענישה מרתיעה ומוחשית


השופט ציין כי לפני קביעת העונש התחשב בכך שלאיש אין עבר פלילי וכי הוא נטל אחריות על העבירות והביע חרטה על מעשיו. עם זאת צוין כי האיש לא ביצע פעולות כלשהן לתיקון הנזק שנגרם בעקבות מעשיו. השופט ציין כי בקביעת העונש התחשב גם בסוג העבירות שביצע האיש, בחומרתן ובצורך להיאבק בהן באמצעות הטלת ענישה מרתיעה ומוחשית.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה


בסופו של דבר, השופט הטיל על האיש עונש של 18 חודשי מאסר בפועל, מאסר מותנה למשך שישה חודשים שלא יופעל אם לא יעבור עבירת הטרדה מינית והתנכלות תוך תקופה של שלוש שנים ממועד שחרורו, התחייבות על סך 10,000 שקלים להימנע מביצוע העבירה שבה הורשע למשך שנתיים ממועד שחרורו ופיצויים בסך כולל של 30 אלף שקלים עבור שש נפגעות העבירות.


ת"פ (אילת) 43967-07-20