בית משפט השלום ברמלה קיבל לאחרונה תביעת פיצויים שהגישה אישה נגד חברת תיירות שארגנה טיול מאורגן לספרד עבור החברה שמעסיקה אותה, לאחר שנחבלה בעמוד השדרה במהלך נסיעה ברכב קרטינג. לאחר שבחן את מכלול העדויות והראיות השופט קבע כי חברת התיירות התרשלה כלפי האישה בכך שארגנה פעילות קרטינג שנשקף ממנה סיכון משמעותי ובכך שלא יידעה את האישה בדבר הסיכונים שנשקפים לה עקב השתתפותה בפעילות.


סוכנת מכירות נפגעה בעמוד השדרה במהלך פעילות קרטינג בספרד


לפי העובדות שמופיעות בפסק הדין, האישה שעובדת כסוכנת מכירות בחברה שעוסקת בייצור מוצרי ניקיון השתתפה בטיול מאורגן לספרד שארגנה חברת התיירות עבור מעסיקתה. במהלך הטיול האישה השתתפה בפעילות קרטינג אשר במהלכה היא איבדה שליטה על רכב הקרטינג, התנגשה ברכב אחר שהיה לפניה, נחבלה בעמוד השדרה ונגרם לה שבר בחוליה D-12.


האישה טענה כי חברת התיירות התרשלה בכך שתכננה טיול שכלל פעילויות מסוכנות שאינן מתאימות לחברי הקבוצה, לא רכשה ביטוח מתאים, התרשלה בטיפול שניתן לה לאחר התאונה ולא וידאה כי רכבי הקרטינג תקינים ובטוחים לשימוש.


האישה צירפה לתביעתה חוות דעת של מומחה רפואי בתחום הכירורגיה האורטופדית אשר קבע כי כתוצאה מהתאונה נותרה לה נכות משוקללת בשיעור של 9.75% בגין שבר בגוף החולייה וכאבים כרוניים באזור השבר.


חברת התיירות הכחישה את אחריותה לתאונה ולנזק שנגרם לסוכנת המכירות


מנגד, חברת התיירות הכחישה את אחריותה לתאונה ולנזק וטענה כי התאונה התרחשה בפארק מוטורי מוסדר בספרד והטיול הותאם במיוחד למשתתפים בתיאום מלא מול המעסיקה. עוד נטען כי יש לברר את התביעה בפורום נאות בספרד ולא בישראל מאחר שהתאונה התרחשה בספרד.


חברת התיירות הוסיפה וטענה כי התביעה נעדרת עילה מאחר שהאישה הייתה צריכה להגישה נגד מפעילת הקרטינג והמבטח שלה ונגד ספק התיירות המקומי בספרד. כמו כן, חברת התיירות הגישה חוות דעת של מומחה רפואי בתחום הכירורגיה האורתופדית אשר קבע לאישה נכות בשיעור של 5% בגין שבר בחוליה.


הצדדים הסכימו כי שיעור הנכות הרפואית שנותרה לאישה בעקבות התאונה הוא 7.5% בגין החבלה בעמוד השדרה.


השופט קבע כי הפורום הנאות לבירור התביעה הוא בישראל


לאחר שבחן את מכלול העדויות והראיות השופט קבע כי הפורום הנאות לבירור התביעה הוא בישראל מכיוון שמקום העוולה הוא בישראל ומאחר שבעלי הדין הם ישראלים ומקום מושבם בישראל, כאשר הרשלנות המיוחסת לחברת התיירות היא בתכנון פעילות קרטינג אשר אינה מתאימה לאנשים שאין להם ניסיון בפעילות דומה.


השופט קבע שאין מחלוקת שחברת התיירות כמי שתכננה וארגנה טיולים לחו"ל, נושאת בחובת זהירות מושגית כלפי המשתתפים בטיול. השופט קבע שהחברה היא אינה גורם מתווך בלבד אלא גורם שארגן ותכנן את הטיול, קבע את סוגי הפעילויות בטיול והיה אמור לתכנן פעילות שמתאימה לקבוצת המטיילים הספציפית. כמו כן נקבע כי החברה התקשרה עם הספק המקומי בספרד ועל כן הייתה אמורה לוודא שהשירותים שהוא מעניק ניתנים על ידי גורמים מקצועיים ומיומנים.


חברת התיירות נושאת באחריות בנזיקין כלפי סוכנת המכירות


השופט קבע שחברת התיירות נושאת באחריות בנזיקין לתאונה ולתוצאותיה מאחר שארגנה פעילות קרטינג שנשקף ממנה סיכון משמעותי, ומכיוון שרכב הקרטינג נסע במהירות גבוהה ולא הייתה בו חגורת בטיחות. עוד נקבע כי חברת התיירות לא הזהירה את סוכנת המכירות בדבר הסיכון הנשקף לה בהשתתפות בפעילות הקרטינג.


כמו כן, השופט החליט לייחס לאישה אשם תורם לתאונה בשיעור של 30% מכיוון שנסעה במסלול הקרטינג ועל כן הייתה יכולה להתרשם שמדובר ברכב קרטינג מהיר ומקצועי אשר אין בו חגורות בטיחות ולכן הוא מסוכן. מכיוון שלא עצרה את הנסיעה הוחלט לייחס לה אשם תורם לתאונה כאמור.


נוסף על כך, השופט קבע כי נכותה התפקודית של האישה עשויה להכביד ולהגביל את תפקודה והחליט לקבוע לה נכות תפקודית בשיעור של 7.5%, בדומה לשיעור נכותה הרפואית.


חברת התיירות תפצה את האישה על נזקיה בסך כולל של 165,550 שקלים


השופט קבע כי נזקיה של האישה בעקבות התאונה מסתכמים בסך של 191,654 שקלים עבור אובדן כושר השתכרות והפסד פנסיה, עזרת צד שלישי לעבר ולעתיד, הוצאות רפואיות ואחרות וכאב וסבל. מסכום זה הוחלט לנכות אשם תורם בשיעור של 30% בסך של 57,496 שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


בסופו של דבר נקבע כי חברת התיירות תשלם לאישה פיצוי בסך של 134,157 שקלים בתוספת עלות חוות דעתו של המומחה הרפואי, שכר טרחת עורך דין בסך של 31,393 שקלים והחזר אגרה.


ת"א 14299-06-19