תקופת הקורונה עדיין בעיצומה, אך ההקלות שמפרסמים משרד הבריאות והממשלה מידי שבוע משחררות את המשק והכלכלה הישראלית לשגרתם הרגילה. בשל כך, עובדים רבים התבקשו לאחרונה לחזור לעבודה חודש או יותר לאחר שהוצאו לחופשה ללא תשלום.


מה חשוב לדעת טרם החזרה לעבודה ואילו זכויות מגיעות לכם לאחר שחזרתם לעבוד? למי מודיעים על השינוי? האם ניתן לקבל דמי אבטלה מעבודה אחת ולעבוד בעבודה אחרת? כל התשובות במדריך שלפניכם.


לאחר חזרה מחל"ת - המעסיק מחויב להחזיר אתכם לתפקיד שבו עבדתם לפני כן


אולי תופתעו לשמוע, אך מחובתו של המעסיק להחזיר אתכם לאותו תפקיד שאותו מילאתם לפני היציאה לחופשה ללא תשלום. כלומר, אם עבדתם במשרה מלאה והיו לכם תחומי אחריות מסוימים, אחרי החל"ת זכותכם לחזור לאותו היקף ותפקיד שמילאתם קודם לכן. המעסיק רשאי לשנות את אלה רק אם קיבל מכם אישור או הסכמה מפורשים.


עם זאת, בעקבות הקורונה וההפסדים הכלכליים של רבים מהעסקים, למעסיקים מסוימים לא הייתה ברירה אלא להציע לעובדיהם משרות בהיקפים קטנים יותר כדי לצמצם את הוצאות החברה. במקרה שהציעו לכם משרה חלקית שלא לפי ראות עיניכם, הדבר יכול להיחשב להרעת תנאים או להפרת חוזה עבודה, כך שתוכלו לסרב לתנאי ההעסקה המופחתים ולקבל פיצויי פיטורין לפי "התפטרות בדין מפוטר".


מה קורה אם המעסיק מחייב אתכם לחזור לעבודה אף שאינכם יכולים לעשות זאת?


עובדים מסוימים מחויבים לחזור לעבודה לאחר חופשה ללא תשלום אך אינם יכולים לעשות זאת מסיבות שונות. למשל אם מערכות החינוך לא שבו לסדרן וההורים צריכים להישאר בבית ולשמור על הילדים, או שהעובד מצוי בקבוצת סיכון להידבקות בקורונה ולכן צריך להישאר בבית ולשמור על בריאותו.


במקרים כאלה יש לבחון את האפשרויות השונות עם המעסיק כדי למצוא פתרון. ניתן לבקש מהמעסיק הארכה של החל"ת (לפי אתר הביטוח הלאומי אין צורך להגיש כל חודש בקשה מחודשת לחל"ת מכיוון שהתקופה מוארכת אוטומטית) ניצול של ימי חופשה או להמשיך עבודה במתכונת מצומצמת או מהבית. יש להדגיש כי אם כבר חזרתם לעבודה אך גיליתם תסמינים המעידים על הידבקות בקורונה, תיאלצו לחזור לבידוד ולא תוכלו לקבל דמי אבטלה עבור תקופת זו.


כמו כן, אם אינכם יכולים לחזור לעבודה אף על פי חיוב המעסיק, הוא רשאי לפטר אתכם כל עוד ההליך נעשה באופן חוקי. לפי החוק לשוויון הזדמנויות בעבודה, יש לקיים שימוע רשמי, לאפשר תקופת הודעה מוקדמת, לצרף מכתב סיום העסקה ולשלם פיצויי פיטורין. יתר על כן, פיטורים בעקבות הורות ומצב בריאותי יכולות במקרים מסוימים להעניק לעובדים עילה לתביעת המעסיק ולקבל פיצויים מכורח פיטורים שלא כדין.


מה עושים לאחר חזרה לעבודה מחופשה ללא תשלום בהיבט הבירוקרטי?


עובד שיצא לחל"ת זכאי לקבל דמי אבטלה בהתאם לגילו ולתקופת העבודה שלו (שישה חודשים לפחות). כדי לקבל את דמי האבטלה, העובד נדרש למלא טפסי רישום בלשכת התעסוקה ולהגיש תביעה מקוונת באתר של ביטוח לאומי. תקופת החל"ת צריכה להיות לפחות 30 יום כדי שהעובד יהיה זכאי לדמי אבטלה.


אז מה עושים אם התבקשתם לחזור לעבודה? יש לעדכן בלשכת התעסוקה שחזרתם לעבוד, וכן לעדכן באתר הביטוח הלאומי שהסתיימה החופשה ללא תשלום. באתר הביטוח הלאומי קיים לינק שדרכו תוכלו לעדכן את תאריך החזרה לעבודה ואת תאריך הנפקת תעודת הזהות שלכם, ללא צירוף מסמכים.


מתאריך החזרה לעבודה יופסק תשלום דמי האבטלה שהייתם זכאים לו בתקופת החל"ת. שימו לב שגם אם הסכמתם להצעת המעסיק לחזור לעבודה במתכונת מצומצמת או בהיקף עבודה מופחת, לא תוכלו לקבל דמי אבטלה כלל.


מה לגבי אנשים שעבדו ביותר מעבודה אחת אך לא חזרו לשתיהן באותו זמן?


מקומות עבודה שונים פועלים באופן שונה בהתאם למצב. לפיכך, אם אתם עובדים בשתי עבודות או יותר, ייתכן שתתקלו במצב שבו תהיו מוגדרים בחל"ת בעבודה אחת ואילו בשנייה תצטרכו לחזור ולעבוד. באתר הביטוח הלאומי קיימת אפשרות לדווח גם על חזרה למעסיק אחד בלבד מתוך כמה.


שימו לב: גם אם אתם חוזרים לעבודה אחת או יותר, בכל עבודה שבה אתם מוגדרים בחל"ת - אתם זכאים לדמי אבטלה בניכוי ההכנסות מהעבודה שבה אתם עובדים. לדוגמה אם אתם משתכרים מעבודה אחת כ-5,000 שקלים ומעבודה שנייה כ-2,000 שקלים, ומוגדרים בחל"ת בעבודה הראשונה אך חוזרים לעבוד בעבודה השנייה, תקבלו את דמי האבטלה שמגיעים לכם מהעבודה הראשונה בקיזוז 2,000 השקלים של הכנסות העבודה השנייה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים


הדבר תקף גם עבור עובדים שמצאו עבודה זמנית, למשל בסופר, בזמן שהם מצויים בחופשה ללא תשלום מהעבודה הקבועה שלהם. מה שיש לעשות הוא לדווח לביטוח הלאומי על העבודה הזמנית ולשלוח את תלושי השכר שיועברו אליכם, כך שתקבלו דמי אבטלה עבור העבודה הקבועה שלכם בניכוי המשכורת שקיבלתם מהסופר.

 

לסיכום, אם אתם עובדים בעבודה אחת או שתיים, בעבודה זמנית או קבועה וחוזרים מחופשה ללא תשלום אל השגרה, תדאגו לבצע את כל הפעולות הנדרשות כדי לקבל את כל הזכויות המגיעות לכם. במקרה שזכויותיכם הופרו או נפגעו, התייעצו עם עורך דין בדיני העבודה ובדקו מה ניתן לעשות בנידון והאם מגיעים לכם פיצויים בעקבות כך.