במשך רוב היום אנו נמצאים בעבודה וחשופים לפגיעות לעיתים קרובות. אם מדובר בעבודה שהיא מסוכנת מטבעה ואם מדובר בעבודה משרדית, כל מעסיק מחויב ליצור את הסביבה הבטוחה ביותר עבור עובדיו. במקרה שעובד בכל זאת נפגע במסגרת העבודה, יש לבדוק את התנאים הספציפיים שלפיהם ייקבע האם העובד זכאי לפיצויים בגין נזקי הגוף או לא.


חשוב לציין כי ישנם שני גורמים עיקריים שאותם ניתן לתבוע במקרה של תאונת עבודה. הגורם הראשון הוא המוסד לביטוח לאומי שמעניק גמלת נכות לפי אחוזי הפגיעה, לרבות מקרה של אובדן כושר עבודה מוחלט. הגורם השני הוא המעסיק עצמו. אם הוכח שהעובד נפגע כתוצאה ישירה של רשלנות המעסיק והפרת חובת הזהירות שלו כלפיו, אז העובד יוכל לתבוע אותו ולקבל פיצויים נוסף על גמלת נכות מהביטוח הלאומי.


מתי פגיעה בעבודה תיחשב לתאונת עבודה?


כל עובד שכיר או עובד עצמאי שרשום במוסד לביטוח לאומי, מבוטח בביטוח נפגעי עבודה. לפי סעיף 79 של חוק הביטוח הלאומי, תאונת עבודה היא כל תאונה שהתרחשה בזמן עבודה או כתוצאה מעבודה. הדבר תקף לנפילות, החלקות ופציעות כתוצאה מחתכים, למשל בעבודות שיפוצים.


יש להבדיל בין מחלת מקצוע ובין תאונת עבודה. מחלת מקצוע היא מצב בריאותי שהשתנה לרעה כתוצאה מסביבת עבודה מסוימת שהעובד נחשף אליה ממושכות. כמו כן קיימת רשימה סגורה של מחלות שנחשבות למחלות מקצוע. לעומת זאת, תאונת עבודה היא לרוב מקרה חד פעמי שהתרחש במסגרת העבודה, וכן בדרך אליה או בחזרה ממנה שגרם לעובד נזקי גוף.


באילו מקרים אתם זכאים לגמלה מהמוסד לביטוח לאומי?


לפי סעיף 80 של חוק הביטוח הלאומי, גם כאשר התאונה אירעה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה היא נחשבת לתאונת עבודה, וזאת כל עוד התרחשה במסלול הרגיל שהוא מבצע מידי יום. כמו כן אם העובד נפגע כשהיה בדרך למקום מסוים שהוא לא המקום הקבוע שממנו הוא עובד אך בשליחות המעסיק שלו, למשל כנס עובדים והשתלמויות, גם אז האירוע יוגדר כתאונת עבודה. הדבר תקף גם למקרה שבו העובד נפגע כשהיה מצוי בהפסקת אוכל מחוץ לגבולות מקום עבודתו.


נפגעתם בעבודה? לקראת התביעה חשוב לרכז את כלל המסמכים הרפואיים הקשורים לתאונה שלכם. הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי תבחן את הטענות שלכם ואת ההלימה לתיעוד הרפואי שהגשתם, ובמקרה הצורך תשלח אתכם לבדיקות נוספות. לאחר שהוועדה תקבל החלטה לגבי סוג הנכות ואחוזי הנכות מעבודה שמתאימים לנזקי הגוף שנגרמו לכם עקב התאונה, בהתאם לתקנות של ביטוח לאומי, תיקבע לכם גם הגמלה המתאימה.


באילו מקרים מגיעים לכם פיצויים מהמעסיק?


כאשר הפגיעה שנגרמה לכם בעבודה התרחשה בעקבות התרשלות מצד המעסיק בשמירה על בטיחותכם כעובדיו, תהיו רשאים להגיש נגדו תביעה בבית הדין האזורי לעבודה על הפרת חובת הזהירות שלו. בתביעות אלה, בניגוד לתביעות נגד ביטוח לאומי, מוטל עליכם להוכיח כי קיים קשר ישיר בין התאונה ובין העבודה, ושהנזק שנגרם לכם הוא בהכרח כתוצאה ממנה.


שימו לב שבתביעת המעסיק על תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, הכספים שתקבלו כגמלה מהמוסד לביטוח לאומי יקוזזו מכספי הפיצוי הסופי שייקבע לכם, כך שלמעשה לא תקבלו פיצויים כפולים.


כיצד מגישים תביעת פיצויים ומה הסיכונים?


שימו לב כי בהגשת תביעת פיצויים נגד מעסיק בגין תאונה בעבודה, קיים סיכון ממשי שלא תצליחו להוכיח כי הפציעה התרחשה בשל התרשלותו. למשל, בפסק דין ת"א 25086-02-17 נדחתה תביעת נזקי גוף בגין תאונת עבודה שאירעה לטבח במסעדה שנחתך מסכין תוך כדי ששטף כלים.


הטבח הוכר במוסד לביטוח לאומי כנפגע עבודה, אך התביעה האזרחית שהגיש כנגד המסעדה נדחתה משום שלא הוכח שהיא האחראית לפציעתו. השופטת באותו מקרה קבעה כי התאונה אירעה בשל חוסר זהירות של הטבח עצמו ולא משום שהמעסיק הפר את חובת הזהירות שלו כלפיו. לפיכך, תביעת הפיצויים שהגיש העובד נגד המעסיק נדחתה והוא אף חויב לשלם את הוצאות המשפט ששילם מעסיקו בסך 10,000 שקלים.


לפיכך, חשוב להדגיש כי גם אם המוסד לביטוח לאומי הכיר באירוע כתאונת עבודה, זה כשלעצמו לא מחייב את בית המשפט לפסוק כי התאונה אירעה בעקבות רשלנות של המעסיק וכך לזכות אתכם בפיצויים גם ממנו.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים


לסיכום, כשאתם מעוניינים לתבוע את זכויותיכם בעקבות פגיעה בעבודה, שימו לב שהמקרה שעברתם עונה על סעיפי החוק ומוכר כתאונת עבודה. במקרה שאתם מעוניינים לתבוע את המעסיק, בדקו תחילה אם התאונה שקרתה לכם התרחשה בעקבות הפרת חובת הזהירות שלו כלפיכם. בשל כך מומלץ שתיוועצו בעורך דין מנוסה בתחום הנזיקין בכל תביעת פיצויים שנובעת מתאונת עבודה, כדי לבדוק את סיכוייכם ולוודא שתקבלו את כל הזכויות המגיעות לכם לפי חוק.