חלק לא מבוטל מהציבור הישראלי נאלץ בימים אלה לחשב מסלול מחדש. שכירים ועצמאיים כאחד מצאו עצמם בחל"ת במקרה הטוב, מפוטרים במקרה הפחות טוב ובמצוקה כלכלית במקרים רבים. חוק חדלות הפירעון החדש, אשר נכנס לתוקף בספטמבר 2019, עשוי להוות חבל הצלה ממשי עבור רבים. עו"ד אמנון בן נעים מייעץ מתי וכיצד המושג "חדלות פירעון" עשוי להיות הפתרון הטוב ביותר ומדוע לא כדאי להמתין על מנת לעשות סדר בזכויות ובחובות הכלכליות שלנו.

 

מטרת החוק העיקרית היא להביא לשיקום כלכלי של החייב ולהוביל לשילובו חזרה לשגרת חיים נטולת חובות ולחצים. החוק מביא בחשבון גם את צד הנושים אשר ממתינים לקבל את כספם.

 

חוק חדלות פירעון והרפורמה החדשה


אדם שאינו מסוגל לשלם את חובותיו במועד או מי ששווי התחייבויותיו גבוה משווי נכסיו, חל עליו חוק חדלות פירעון. התגית החברתית והאישית לכל מי שאינו מסוגל לשלם חובותיו השתנתה, במיוחד לאחר שנכנסה הרפורמה החדשה לתוקף. מטרת החוק העיקרית היא להביא לשיקום כלכלי ככל האפשר של החייב ולהוביל לשילובו חזרה לשגרת חיים נטולת חובות ולחצים. החוק מביא בחשבון גם את צד הנושים אשר ממתינים לקבל את כספם וגם את צד החייבים אשר זקוקים לעמוד על קרקע יציבה ולשקם את חייהם מהר ככל שניתן.

 

הרפורמה שהוגדרה לאחר ה-15.9.19 מבדילה בין חובות מעל 150 אלף שקל לבין חובות שסכומם מתחת ל-150 אלף שקל, וזה נכון לחייבים ולנושים כאחד. החוק החדש מאפשר לחייב להיחלץ מהחובות ולקבל פתרון למצב הכלכלי הקשה אליו נקלע בעל עסק.

 

חשוב להבין כי רק בעוד כשנה-שנה וחצי ניתן יהיה לראות התחלה של שיקום במשק הישראלי וגם לאחר שהמשבר יסתיים, עדיין תורגש השפעתו ברוב תחומי המשק.


מה השתנה בעקבות הקורונה


בחודשיים האחרונים פוטרו אנשים רבים מעבודתם ועסקים קטנים לא היו פעילים. את התמונות של בעל החנות לממכר פלאפל שלא עבד חודשיים, התחנן לפרנסה ועמד על סף פשיטת רגל כנראה נזכור עוד זמן רב. הורים לילדים שלקחו הלוואה לרכב צברו חובות של עשרות אלפי שקלים ומצאו את עצמם אובדי עצות. אולם, מה שרבים אינם מבינים או אולי לא יודעים הוא כי למשבר זה יש שתי פעימות.

 

פעימה ראשונה היא זו שאליה אנו עדים בימים אלה – המצוקה הכלכלית העכשווית שאותותיה הורגשו אך לא ביתר שאת. הפעימה השנייה עתידה לצוץ מעל פני השטח רק בעוד מספר חודשים, עת נראה את תוצאותיה של מגיפת הקורונה, על כל המגבלות שהוטלו על בעלי העסקים כמו גם השכירים שהוצאו לחל"ת וניסו לעשות מאמץ אדיר לשמור על הראש מעל המים. יש סיכוי שחלקם לא יצליח להתאושש מבחינה כלכלית וחשוב לזכור כי קיים צפי לגל שני של קורונה בחורף וגם אליו יש להיערך בהתאם.

 

גם במקרה של התממשות התחזית האופטימית יותר, חשוב להבין כי רק בעוד כשנה-שנה וחצי ניתן יהיה לראות התחלה של שיקום במשק הישראלי וגם לאחר שהמשבר הסתיים, עדיין תורגש השפעתה של המגיפה ברוב תחומי המשק.

 

בשלב ראשון בוחנים כיצד ניתן להגדיל הכנסות ולצמצם הוצאות בעסק. כשזה לא עובד, עומד כאמור פתרון של שיקום כלכלי של החייב ושילובו מחדש בחיי הכלכלה באמצעות הליך חדלות פירעון.

 

כיצד חייבים יכולים להגן על עצמם בתקופה זו?


הביטויים "צבירת חובות" או "העסק התמוטט" מוכרים ומדוברים יותר בציבור הישראלי, אך רבים אינם מכירים את הפתרון העומד לחייבים במקרים אלה - "חדלות פירעון" - ואת האפשרויות הטמונות בו. באופן טבעי, בעלי העסקים מנסים להחיות את העסק אך לא תמיד הניסיון עומד יפה והם נקלעים למערבולת גדולה יותר. הליך של חדלות פירעון נתפש כצעד אחרון ורוב האנשים מתנגדים אליו. לכן, בשלב ראשון בוחנים כיצד ניתן להגדיל הכנסות ולצמצם הוצאות בעסק. כשזה לא עובד, עומד כאמור פתרון של שיקום כלכלי של החייב ושילובו מחדש בחיי הכלכלה וזאת באמצעות הליך חדלות פירעון.

 

כאמור, אנו עומדים לפני פעימה נוספת של קושי כלכלי, ולכן, גם אם סכום החוב אינו עומד גדול, ההמלצה כבר עכשיו לחייבים היא לפנות לעו"ד מומחה בתחום על מנת להגיש בקשה ל"חדלות פירעון" ולמנוע עיכובים בהמשך.

 

המשבר הכלכלי הגדול עוד לפנינו, וככל שנצליח לזהות את הקושי מוקדם יותר, כך נוכל לפעול במירב המקצועיות כדי לצמצם נזקים כלכליים, תדמיתיים ואישיים.

 

איך מתחילים הליך חדלות פירעון


אנשים רבים חוששים מהליך חדלות פירעון בעיקר בשל חוסר ידיעה של מהו ההליך בפועל. צריך להבין כי בשלב ראשון אוספים מידע רלוונטי לגבי העסק: כל מידע שמתייחס לניהול העסק, מצבו הפיננסי, הסדרים שיש לו עם רשויות המס, דו"חות כספיים אחרונים, משכורות, כרטסת חובות לספקים, ציוד מושאל, ביטוחים, הסכמי שכירות או הסכמים אחרים ייחודיים.

 

 

כל אלה ועוד מספקים תמונת מצב ברורה שבעזרתה ניתן לאפיין את החוזקות של העסק ואת חולשותיו ולגבש מתווה כיצד ניתן לשקם את העסק ואת החייב. השלב הבא כולל פנייה לבית המשפט, על מנת להסדיר את תהליך השיקום כחוק ולאפשר לחייב להחזיר חובותיו על פי יכולותיו ובקצב הנכון לו.

 

לסיכום, המשבר הכלכלי הגדול, כאמור, עוד לפנינו, וככל שנצליח לזהות את הקושי מוקדם יותר, כך נוכל לפעול במירב המקצועיות על מנת לצמצם ככל שניתן נזקים כלכליים, תדמיתיים ואישיים.

 

* עו"ד אמנון בן נעים, מומחה בחדלות פירעון לבעלי עסקים בכלל, ובתקופת הקורונה בפרט, מציע ליווי וייעוץ משפטי לבעלי עסקים, על מנת לשוב לחיים תקינים, בעלי אופק פתוח