המחוקק הבין כי לא תמיד נובעים החובות מאשמתו של החייב, שכן גם לחברות למתן שירותי אשראי יש יד בהסתבכותו של היחיד, שאלו נוהגות לתת אשראי מעבר למה שצריך בניגוד לרישומים שליליים ועושים הכול כדי להרוויח עוד ועוד עמלות על חשבון החייבים.


שכר טרחת עורכי דין


חשוב מאוד לבדוק לעומק את המקרה שמגיע אלינו כעורכי דין, את תיק החייב על כל פרטיו, האם יש שם עניין של מזונות, משכון רכב, דירה, כל אלו יתנו לנו אינדיקציה כעורכי דין על היקף שעות העבודה שנצטרך להשקיע בתיק, ולפי זה נתמחר את התיק לפי העבודה ולא לפי מתחרים בתחום ייצוג החייבים.


חשוב לדעת שהליך חדלות פירעון הינו הליך מורכב, שאנו מלווים את הלקוח לפעמים במשך שנתיים וחצי ולפעמים 5 שנים, גם יש מקרים שיש מחדלים לחייב והתיק מורכב שכן החייב אינו משתף פעולה כנדרש והעבודה מכופלת ונמשכת ליותר שנים ולפתע שכר טרחה של עשרות אלפים נראה זעום לעומת ההתקשרות עם הלקוח, לכן צריך לעמוד על שלנו בלקיחת שכר טרחה ראוי וכמובן לעבוד בהתאם על התיקים שמובאים בפנינו.


לפי הבנה שלנו ושל עורכי דין אחרים, איחוד תיקים זו טעות של מדינת ישראל שכבר 30 שנה לערך מאפשרים הליך זה, וחייבים מוצאים את עצמם שנים עם חובות שרק גדלים ומסתבכים יותר, הליך זה לא יהיה קיים יותר, שכן נכנס לתוקפו הליך חדלות פירעון ביום ה-15/09/2019, מטרת החוק הנה לסיים את החובות ולא שיגדלו לבלי סוף ללא פתרון סופי.


קרן גידור או חברות ביטוח


קרנות גידור וחברות ביטוח מעניקות הלוואות בעיקר לאנשים שיש להם נכסים והבנקים לא נותנים להם הלוואות בגלל רישום שלילי ועיקולים על הנכס, מדובר בהלוואות חוץ בנקאיות שלוקחים באישור בית המשפט - את הכסף מפקידים בחשבון נאמנות.


מציאות בעולמו של החייב

 

  • הגבלת רישיון נהיגה - כל עוד יש לחייב רישיון ביד, ההגבלה לא מעניינת אותו, מתי כן? כשהוא צריך לחדש את רישיון הנהיגה!
  • הגבלה על כרטיסי אשראי - כיום יש כרטיסי אשראי נטענים שיכולים להעביר אליהם כסף (אפילו משכורת אפשר להעביר) (למשל בבנק לאומי) וכך גם אם יש עיקול על החשבון זה לא משפיע על הכרטיס הנטען וכך חומקים מהעיקולים הללו.
  • הנחיה של המפקח על הבנקים - ישנה זכות יסוד לכל אדם לנהל חשבון בנק בזכות וכרטיס אשראי דביט או דיירקט.
  • שימוש בשקים - הלכה של העליון, אין יותר שקים לחייבים אשר נמצאים בהליך חדלות פירעון.

ועדת האתיקה


ישנה החלטה חדשה של הוועדה: אסור יותר לפרסם את המילה מחיקת חובות אלא רק צו הפטר או הסדר, וכאשר מספרים על מקרה לא לפרסם רק לפני ואחרי כמעין קסם, אלא לספר מעט יותר על התהליך - היום ישנה אכיפה על כך!


ערעור מחוזי - אסור להכפיש עורך דין קודם - לא אתי ולא חברי וגם אין בכך צורך.


לשאלת השאלות במידה וחייב לא משלם שכר טרחה בהליך מה עושים?


אם אנחנו מייצגים את החייב עוד לפני צו כינוס יש הלכה של השופטת וורדה 1474/91 - חייב להגיש כנגדו תביעת חוב ואם כבר עברה חצי שנה לבקש גם אורכה להגשת תביעת החוב.


אם קיבלתי תיק לאחר שכבר ניתן צו כינוס זה לא חוב שנוצר לפני צו הכינוס, ולכן אנחנו לא מגישים תביעת חוב, אלא מבקשים מבית המשפט של הליך פשיטת הרגל לאשר לנהל הליך משפטי נפרד - ולציין שכמובן שהליכי הגבייה יעוכבו עד אשר יסתיים הליך פשיטת הרגל.


ישנם פרסומים שעורכי דין מפרסמים, ציטוט: "ביטול עיקולים והגבלות בתוך 24 שעות", כמובן ישנה אפשרות לכך אבל מאוד תלוי בלקוח אם הלקוח תוך שעה יארגן המסמכים והבקשה תוגש בו ביום ישנה מציאות כזו, אך בפועל היא רחוקה מהמציאות האמיתית שמניסיוננו לקוח לא ממציא מסמכים כה מהר.


מה שכן אם חייב פונה להליך פשיטת רגל, ויש אישור על פתיחת תיק, מבקשים בקשה לעיכוב הליכים בצירוף אישור פתיחת תיק צו הכינוס ולפי סעיף 77 א' לחוק ההוצאה לפועל, רשם ההוצאה לפועל [בדרך כלל מחליט כך] רשאי להחליט על עיכוב הליכי הוצאה לפועל ל-90 יום.


מקווים שעזרנו במאמר זה, בהבנה נוספת על הליך חדלות הפירעון בפרט ובכלל על ייצוג חייבים. יודגש כי מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לעצה משפטית, בכדי לקבל עצה כפי שצריך ניתן לתאם פגישה ללא התחייבות.