לאחרונה ניתן בבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו גזר דינו של גבר בתחילת שנות ה-60 לחייו, אשר הורשע בייבוא סם מסוכן לאחר שהזמין מחו"ל שבעה ליטרים של סם האונס. החבילה שהגיעה לנמל התעופה בן גוריון עוררה את חשדם של פקידי המכס, והגבר נתפס כשבלש אשר התחזה לשליח הגיע לביתו עם המשלוח הלא חוקי.


במסגרת תסקיר שירות המבחן התברר שהגבר, אשר נולד בארצות הברית ומנהל אורח חיים דתי, התגרש מאשתו ואם בנותיו לפני כעשר שנים, יצא מהארון והחל להתרועע עם גברים. מצבו הבריאותי מורכב והוא נדרש למעקב רפואי הדוק לאור היותו נשא HIV ולאחר שהחלים מסרטן העור. מדובר באדם משכיל וללא עבר פלילי קודם.


שירות המבחן התרשם כי הגבר הביע חרטה כנה על העבירה שביצע והשתלב בטיפול כדי לשנות את מסלול חייו, ולכן המליץ להימנע ממאסר בפועל. השופט החליט לקבל את ההמלצה, וקבע כי הן מבחינה שיקומית והן מבחינה רפואית אפשר להימנע ממאסר מאחורי סורג ובריח. הגבר ירצה תשעה חודשי עבודות שירות וישלם קנס בסך של עשרת אלפים שקלים. כמו כן הוטל עליו צו פיקוח של שירות המבחן לתקופה של שנה וחצי.


הגבר נהג לצרוך את הסמים כחלק אינטגרלי מאורח חייו במשך תקופה ארוכה


לאחר שנתפס בביצוע העבירה, שהה הנאשם במעצר במשך חודשיים וחצי ובהמשך שוחרר לחלופת מעצר וההגבלות אשר הוטלו עליו הוסרו באופן הדרגתי. קצין המבחן התרשם כי המעצר הממושך השפיע עליו באופן עמוק, וכי הוא מצטער ומתחרט על מעשיו. הוא החל בטיפול המיועד לנפגעי סמים, ומחויב להליך הטיפולי. מסיבות אלו ולאור גילו ומצבו הרפואי, המליץ קצין המבחן להטיל עליו עבודות שירות בלבד - למרות חומרת העבירות.


הפרקליטות ביקשה מבית המשפט לגזור עליו מאסר בפועל, וציינה כי לא ייתכן שכמות כה גדולה של הסם יכולה להעיד על צריכה עצמית. היא אף ביקשה להדגיש את החומרה המיוחדת שבסוג הסם שנתפס, אשר נהוג להשתמש בו לערפול קורבנות מין.


מנגד, ביקשה הסניגורית להקל בעונשו, ועמדה על כך שהסם נועד לצריכתו העצמית בלבד. היא הזכירה את הנסיבות האישיות החריגות של הגבר, אשר הובילו אותו לבצע את העבירה, וביקשה להתחשב במצבו ולהטיל עליו עבודות שירות בלבד.


הן מצבו הרפואי של הגבר והן ההליך השיקומי שהוא עובר הובילו לענישה שאינה כוללת מאסר מאחורי סורג ובריח


בתחילת דבריו ציין השופט את החומרה הרבה שבעבירת ייבוא סמים, ואת הענישה המחמירה שבתי המשפט מטילים על נאשמים אשר הורשעו בעבירה זו. החומרה שבייבוא סם המשמש לביצוע עבירות מין גבוהה אף יותר, הדגיש השופט.


עם זאת, במקרה הזה הסם, אשר ידוע כסם נפוץ בקרב קהילת הלהט"ב, שימש את הנאשם עצמו ולא עלה חשד לשימוש אחר. על כן ולמרות הכמות הגדולה, החליט השופט באופן חריג כי הגבר התכוון להשתמש בעצמו בסם ולא להפיץ אותו או למכור אותו לאף גורם אחר. השופט אף ציין כי בארצות הברית, שבה הגבר נולד וחי שנים רבות, מדובר בסם חוקי.


השופט קבע כי הנאשם לא פעל מתוך כוונה להפיק רווחים, וייתכן שכלל לא ידע כי הוא מבצע עבירה פלילית


מסקנתו של השופט הייתה כי מתחם הענישה ההולם במקרה זה צריך לנוע בין 12 ועד 30 חודשי מאסר בפועל. עם זאת, הוא החליט לחרוג לטובתו של הנאשם ממתחם הענישה. זאת לאור העובדה שמדובר באדם נורמטיבי ללא עבר פלילי, אשר השתלב בטיפול מיוזמתו. כמו כן, שיקולים הומניטריים ורפואיים הובילו את השופט לחרוג לקולא ממתחם הענישה, ולהסתפק בעונש שאנו כולל מאסר בפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


על כן בסופו של דבר הוחלט כי הגבר ירצה עבודות שירות במשלך תקופה של תשעה חודשים, וכן ישלם קנס בסכום של עשרת אלפים שקלים. מעבר לכך יהיה בפיקוח של שירות המבחן במשך 18 חודשים.

 

 

ת"פ 38450-09-20