בשנת 2018, צעירה בת 19 ששירתה בשירות הלאומי נסעה באוטובוס ועמדה בחלקו האחורי. האוטובוס בלם, והצעירה נפלה והתגלגלה בכל האוטובוס, עד שנחבטה בראשה במושב הנהג. היא שבה לביתה ופונתה לחדר המיון בבית החולים, שם אובחנה עם שבר בצוואר.


מהו סכום הפיצויים המגיע לה מחברת הביטוח שביטחה את האוטובוס באותה תקופה? סוגיה זו נדונה לאחרונה בבית משפט השלום ברחובות, במסגרת תביעה שהגישה הצעירה. בית המשפט מינה אורתופד ופסיכיאטר לצורך קביעת שיעור הנכות הרפואית שנותרה לה, והם קבעו כי הפגיעה האורתופדית בצווארה היא בשיעור של 10%, ואילו הפגיעה הנפשית בשל הפרעות חרדה שמהן היא סובלת מאז התאונה עומדת על שיעור של 5%.


לאחר ששקלה את מכלול הנסיבות, העמידה השופטת את שיעור הנכות התפקודית על 15%, בהתאם לשיעור הנכות הרפואית. בהתאם, נקבע כי שיעור הנזק בכושר השתכרותה יעמוד אף הוא על 15%. בסופו של דבר נקבע כי סכום הפיצויים הכולל יעמוד על סך של 513 אלף שקלים. חברת הביטוח תשלם גם את הוצאות המשפט של הצעירה בסך של 78 אלף שקלים.


נכותה האורתופדית והנפשית של הצעירה עלולה לצמצם את אפשרויות התעסוקה שלה בעתיד


בנוגע לפגיעה האפשרית ביכולות תעסוקתה של התובעת, התייחסה השופטת לכך שהיא אינה מסוגלת לבצע פעולות הכרוכות בתנועות צוואר משום שהיא מוגבלת בתנועתה, וכן לכך שלא תוכל לנסוע באוטובוס למקומות מרוחקים ממקום מגוריה, הן בשל המגבלה האורתופדית והן בשל חרדתה מאוטובוסים.


באשר לנזקים שנגרמו לה בעקבות התאונה והפגיעה הנפשית והאורתופדית, קבעה השופטת כי בכל הנוגע להפסדי שכר בתקופת לימודיה באקדמיה, שבה עבדה באופן חלקי, היא זכאית לפיצויים בסך של 13 אלף שקלים. מעבר לכך, בכל הנוגע להפסדי שכר בעתיד והפסדי פנסיה הנובעים מכך, בהתחשב בגילה הצעיר, בסוג הפגיעה והנזק, בתחום לימודיה - הנדסת תעשייה וניהול, וביתר הנסיבות, החליטה השופטת כי סכום הפיצויים המגיעים לה יעמוד על סך של 490 אלף שקלים.


מהו סכום הפיצויים ההולם עבור הצורך בעזרה מאחרים, ועבור ההוצאות הרפואיות והנסיעות?


בכל הנוגע לגובה הפיצוי עבור עזרה מהזולת, השופטת שקלה את גילה של הצעירה, את הנכויות הזמניות שנקבעו לה ואת מספר החודשים שבהם נאלצה להיות עם קיבוע בצווארה - תקופה שבה נעזרה בקרובי משפחתה בביצוע כפעולות יומיומיות.


עוד התייחסה השופטת לסימני החרדה שבהם הבחינה אף במהלך עדותה בבית המשפט, ואת העובדה שהיא נמנעת מלהזיז את צווארה אף על פי שהיא מסוגלת להזיזו מבחינה פיזיולוגית. כמו כן, התייחסה השופטת לכך שמעולם לא נדרשה להעסיק מטפלת בשכר כדי שתסייע לה בביצוע פעולות. לבסוף נקבע כי סך הפיצויים ההולם עבור הצורך בקבלת עזרה יעמוד על סך של 20 אלף שקלים.


בנוגע להוצאות רפואיות, טענה הצעירה כי מגיעים לה פיצויים עבור טיפול רגשי וטיפולי כירופרקטיקה פרטיים. השופטת תמהה מדוע לא פנתה לקבלת כספים אלו מהביטוח הלאומי, היות שהתאונה הוכרה כתאונת עבודה. עם זאת, הניחה השופטת כי סביר שבמהלך חייה תזדקק הצעירה לקבל טיפולים רפואיים ולרכוש משככי כאבים, ולכן פסקה כי היא זכאית לקבל סכום של 5,000 שקלים עבור ראש נזק זה.


באשר לנזק הלא ממוני שנגרם לצעירה בעקבות הפגיעה בתאונה, קבעה השופטת כי סכום הפיצויים ההולם בעבור כאב וסבל עומד על סך של 27 אלף שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום אובדן כושר עבודה


על פי מסמכים שהגישה הנתבעת, המוסד לביטוח לאומי העביר לצעירה תגמולים בסכום של 42 אלף שקלים ממועד התאונה ועד היום, והשופטת קבעה כי יש לקזז את הסכום הזה מסך הפיצויים שנקבעו לה במהלך תביעה זו.


בהתאם לכל זאת, השופטת קיבלה את תביעת נזקי הגוף וחייבה את חברת הביטוח לשלם לצעירה שנפגעה באוטובוס סכום פיצויים בסך כולל של 513 אלף שקלים. נוסף על סכום זה, תשלם חברת הביטוח גם את הוצאות המשפט, אגרת בית המשפט ושכר טרחת עורכי הדין בסכום של 78 אלף שקלים.

 

ת"א 48416-03-19