מהו העונש ההולם שיש להטיל על גבר בשנות ה-50 לחייו, אשר הודה והורשע בעבירת גידול סמים מסוכנים, בעקבות גידול 11 שתילי קנאביס בחצר ביתו ביישוב קטן בגליל?


לאחרונה נקבע בבית משפט השלום בקריות גזר דינו של הגבר, כאשר מצדו האחד של המתרס ביקשה הפרקליטות להטיל עליו שמונה חודשי מאסר בפועל לכל הפחות, וזאת בשל המשקל המשמעותי של הסמים שנתפסו, ואילו מצדו השני של המתרס ביקש הסניגור להסתפק בענישה קלה ללא מאסר בפועל, לאור נסיבות הגידול המקלות ונסיבותיו האישיות של הנאשם.


לפני שהגיעה להחלטה, בחנה השופטת את מדיניות הענישה הנהוגה במקרים עם נסיבות דומות, ואף התחשבה בכך שלנאשם אין עבר פלילי כלל, בנסיבותיו האישיות ובמצבו הכספי. לבסוף החליטה להטיל עליו שלושה חודשי עבודות שירות, חמישה חודשי מאסר על תנאי, קנס כספי בסך של 2,000 שקלים וכן פסילת רישיון הנהיגה על תנאי.


מהם השיקולים לענישה מחמירה ומהן הנסיבות לענישה מקלה בגין גידול קנאביס במשקל משמעותי?


לפני קביעת מתחם הענישה הראוי, נשמעו טיעוני שני הצדדים לעונש. הפרקליטות טענה כי מעשיו של הנאשם היו חמורים, וביקשה להטיל עליו מאסר בפועל לתקופה של שמונה חודשי מאסר לפחות. כמו כן עתרה להטיל עליו עונשים נלווים כגון קנס כספי בסכום משמעותי ופסילת רישיונו ודרשה שיחתום על התחייבות כספית להימנע מעבירת גידול סמים בעתיד.


מנגד, ביקשה הסניגורית להתחשב בנסיבותיו האישיות, בכך שמצבו הכלכלי אינו טוב והוא עומד לפני פשיטת רגל, וכן בעובדה שזו העבירה הראשונה אשר ביצע בחייו ואין לו עבר פלילי. כמו כן הדגישה כי יש לו בעיות בריאותיות, וכי לא מדובר בעבירה חמורה משום שהיא בוצעה ללא תכנון מוקדם. היא ביקשה להסתפק בענישה הצופה פני עתיד, ולא לפסול את רישיונו גדי לאפשר לו להמשיך את ניהול חייו.


הגבר עצמו ציין כי הוא חש בושה לנוכח העבירה שביצע ותיאר את הנזקים שנגרמו לו בעקבות ההליך הפלילי.


מהי מדיניות הענישה הנהוגה בבתי המשפט בגין עבירות גידול סמים בחצר?


לצורך קביעת מתחם הענישה, בית המשפט בוחן את הערך החברתי אשר נפגע בעקבות העבירות, את שיעור הפגיעה בערך החברתי, את מדיניות הענישה המקובלת במקרים עם נסיבות דומות ואת הנסיבות הקשורות לביצוע המעשים.


לעניות דעתה של השופטת, במקרה זה, מידת הפגיעה בערכים כגון הגנה על הציבור בפני פגיעות הנגרמות כתוצאה משימוש בסמים היא גבוהה, וזאת מכיוון שהגבר גיד בביתו כמות גדולה של שתילי מריחואנה במשקל כולל לא מבוטל.


לעניין מדיניות הענישה המקובלת, השופטת הציגה סקירה של מספר תיקים שבהם בוצעו עבירות בנסיבות דומות. לדוגמה, מקרה שבו גבר גידל שני שתילים ואף מכר חשיש במשקל של 14 גרם, ובשל העובדה שלא מדובר בעבירות חמורות החליט בית המשפט לבטל את הרשעתו. במקרה אחר בית המשפט החליט להימנע מהרשעת צעיר בן 22 אשר גידל שבעה שתילי קנאביס.


במקרה שבו נאשם גידל תשעה שתילים באמצעות מעבדה משוכללת ומצוידת, הוטלו עליו עשרה חודשי מאסר בפועל. במקרה אחר שבו גבר גידל 20 שתילים, בחר בית המשפט לסטות ממתחם הענישה לטובתו והטיל עליו חמישה חודשי עבודות שירות.


לאחר סקירת פסקי הדין הללו, קבעה השופטת כי מתחם הענישה ההולם במקרה זה נע בין מספר חודשי עבודות שירות ועד 18 חודשי מאסר בפועל, וכן שורה של עונשים נלווים.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


בכל הנוגע לעונש הראוי בתוך המתחם שנקבע, התחשבה השופטת בכך שמדובר בגבר נורמטיבי ללא עבר פלילי אשר הועמד לדין בתיק זה בפעם הראשונה בחייו. השופטת נתנה משקל גם למצבו הכספי והבריאותי ולנסיבותיו האישיות כפי שציינה הסניגורית.


הממונה על עבודות שירות קבע כי הוא מתאים לרצות את עונשו במסגרת עבודות שירות, ולכן בסופו של ההליך קבעה השופטת כי הענישה תכלול ריצוי שלושה חודשי עבודות שירות ותשלום קנס כספי בסך של 2,000 שקלים. כמו כן הוטלו עליו חמישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, ולאור נסיבותיו הוחלט שלא לפסול את רישיונו אלא להסתפק בפסילה על תנאי למשך חודשיים שתהיה בתוקף במשך שלוש השנים הקרובות.

 

ת"פ 2036-05-21