לאחרונה דן בית משפט השלום בירושלים בתביעת נזקי גוף שהגישה אישה כנגד גבר שתקף אותה מינית בשנת 2011, ובמסגרתה דרשה ממנו פיצויים בגין הנזקים שגרם לה. לפני עשר שנים הורשע הגבר במעשים מגונים ובביצוע מעשה סדום, הוא נשלח לריצוי 30 חודשי מאסר בפועל והוטל עליו לשלם לה פיצויים בסך של 30 אלף שקלים.


האישה ובעלה, בני זוג חרדים, קיימו יחסי חברות קרובים עם הנתבע - רב המייעץ לזוגות במגוון נושאים. התקיפה המינית אירעה במסגרת פנייתה של האישה אליו לקבלת ייעוץ. במסגרת תביעתה הנוכחית טענה האישה כי בעקבות התקיפה היא התמוטטה וכל מסלול חייה השתנה, היא התגרשה מבעלה וזבה את העולם החרדי. הנתבע מנגד הכחיש את כל טענותיה ואף טען כי הוא חף מפשע, למרות הרשעתו הפלילית.


השופט קבע כי פסק הדין שבו הורשע הגבר מתאר את התקיפה שאכן התרחשה, ולכן קיבל את התביעה והבהיר כי הנתבע חייב לשלם לתובעת פיצויים עבור הנזקים שגרם לה. בית המשפט מינה פסיכולוגית אשר בדקה את האישה וקבעה כי היא סובלת מנכות בשיעור של 30% בעקבות הפרעות פוסט טראומתיות והפרעות אכילה קשות שהתפתחו אצלה בעקבות הפגיעה המינית. בהתאם לכך נקבע סכום הפיצויים על 442,500 שקלים, והנתבע אף ישלם את הוצאות המשפט בסכום של כ-98 אלף שקלים.


הרב ניצל את פגישת הייעוץ עם הצעירה החרדית כדי להיות איתה ביחידות, ואז ניסה להפשיט אותה ונגע בה בניגוד לרצונה


לאורך כל ההליך הפלילי שהתנהל כנגד הגבר בשנת 2012, הוא הכחיש את האישומים שיוחסו לו. למרות זאת, הוא הורשע בשורת עבירות מין חמורות. על פי פרטי כתב האישום שבו הורשע, בינו ובין האישה ובעלה שררו יחסי ידידות טובים. בשל היותו רב מוכר העוסק בייעוץ, בני הזוג פנו אליו לקבל ייעוץ בעניינים משפחתיים. באחת הפגישות ביקש מהבעל לעזוב את החדר, וחקר את האישה בשאלות אינטימיות.


בפגישת ייעוץ שהתקיימה לאחר מכן, האישה והרב נפגשו ביחידות. בשלב מסוים ביקש הרב שתרקוד לפניו, ואז ניסה להפשיט אותה והחל לגעת בה ללא רצונה או אישורה, אף על פי שביקשה ממנו להפסיק את מעשיו. לבסוף כשנמלטה מהמקום איים עליה כי יהרוס את חייה אם תספר את מה שאירע. בעקבות הרשעתו, הוא ריצה 30 חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח, וחויב לפצות את האישה ב-30 אלף שקלים.


בתביעה האזרחית שנדונה כעת, התבססה האישה על הממצאים שהוכחו בהליך הפלילי, וטענה כי בעקבות אותם אירועים חייה השתנו מקצה לקצה, היא התגרשה והפכה לחילונית, וסובלת ממצב נפשי קשה שאינו מאפשר לה לתפקד. הנתבע טען מנגד כי האישה מפריזה בתיאוריה, והכחיש את כל המיוחס לו.


הנתבע הכחיש שביצע עבירות מין בתובעת, אף על פי שהורשע בביצוע מעשים מגונים במסגרת ההליך הפלילי


לאחר ששמע את עדותה של התובעת, אשר הייתה מעוגנת בהכרעת הדין הפלילי, הבהיר השופט כי גרסתה מקובלת עליו - ודחה את הכחשותיו של הגבר לממצאי ההליך הפלילי. על כן קבע השופט כי עבירות המין אכן בוצעו, וכי הנתבע חייב לפצות את האישה בגין הנזקים שנגרמו לה.


מומחית רפואית בתחום הפסיכולוגיה אשר מונתה על ידי בית המשפט בחנה את התובעת וקבעה כי בעקבות הפגיעה, היא סובלת מפוסט טראומה, פגיעה קשה בביטחון העצמי והפרעות אכילה. הפסיכולוגית העריכה כי נכותה הרפואית עומדת על שיעור של 30%, והשופט קיבל את חוות דעתה המקצועית.


כיצד השפיעה הפגיעה המינית על המשך חייה של האישה?


אחרי שמיעת עדויות הצדדים וכן עדותה של הפסיכולוגית אשר מונתה על ידי בית המשפט, השופט קיבל באופן מוחלט את גרסתה של האישה, והבהיר כי ההשלכות המשמעותיות של האירוע על המשך חייה לא תוארו בצורה מופרזת או מוגזמת כפי שניסה לטעון הנתבע.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


על כן התביעה התקבלה, ונקבע כי האישה זכאית לפיצויים בסכום של 442,500 שקלים עבור כאב וסבל, הפסדי שכר, עזרת הזולת והוצאות רפואיות שונות. מעבר לסכום זה, הנתבע חויב לשאת בהוצאות המשפט ושכר טרחת עורכי הדין בסך נוסף של כ-98 אלף שקלים.

 

ת"א 18840-03-18