במהלך חיפוש משטרתי שבוצע באפריל 2021 בדירה בנהריה, נמצא תיק שחור ובתוכו 100.15 גרם של תערובת אבקה, המכילה קטמין ו-MDMA. בעקבות גילוי הסמים, הודה והורשע בעל התיק - צעיר בן 20, אשר החזיק את התיק בדירה שבה התגורר עם הוריו ואחיו הקטנים, בעבירת החזקת סמים מסוכנים שלא לצריכה עצמית.


לאחרונה נקבע גזר דינו של הצעיר בבית המשפט המחוזי בחיפה, לאחר ששולב בהליך טיפולי על ידי שירות המבחן, אשר המליץ לבית המשפט להטיל עליו עונש מרתיע שירוצה באמצעות עבודות שירות.


הפרקליטות והסניגור הגיעו להסכמה כי ניתן להקל בעונשו של הצעיר בשל סיכויי שיקומו, מה השופטת קבעה?


לנוכח המלצות שירות המבחן, הפרקליטות התרשמה כי יש סיכוי משמעותי לשיקומו של הצעיר, ולכן ניתן לסטות מהעונש ההולם לטובתו ולהטיל עליו תשעה חודשי עבודות שירות לצד עונשים נוספים. הסניגור הציג עמדה דומה וביקש לקבל את עמדת שירות המבחן.


מאחר שמדובר בנאשם צעיר מאוד ללא עבר פלילי, ואף על פי שמדובר בעבירות חמורות לאור משקל הסמים ומידת מסוכנותם, אשר מצדיקות מאסר מאחורי סורג ובריח, החליטה השופטת לחרוג לקולה ממתחם הענישה, וזאת משיקולי שיקומו של הנאשם הצעיר. על כן בסופו של דבר כלל העונש ריצוי תשעה חודשי עבודות שירות, צו מבחן בפיקוחו של שירות המבחן לתקופה של שנתיים, וכן תשלום קנס בסכום של עשרת אלפים שקלים.


הנאשם לא היה מעורב במעשים פליליים בעבר, לקח אחריות על העבירה שביצע והביע צער על מעשיו


במסגרת ההליך הפלילי, הופנה הצעיר לשירות המבחן אשר שילב אותו בטיפול שיקומי בשל התמכרותו. הוא שיתף פעולה באופן מלא עם הטיפול והציג בדיקות נקיות מסמים. קצין המבחן ציין כי הצעיר מבין את חומרת מעשיו וכי ההליך הפלילי אשר מתנהל נגדו מהווה גורם מרתיע עבורו.


לאור זאת, ומאחר שמדובר בצעיר נורמטיבי ללא עבר פלילי, המליץ קצין המבחן להטיל עליו ענישה שיקומית ומרתיעה - להעמידו בפיקוח שירות המבחן במסגרת צו מבחן, ולהסתפק בענישה הכוללת עבודות שירות בלבד.


מהו מתחם הענישה ההולם את חומרת העבירות שביצע הצעיר?


לטענת הפרקליטות, לאור חומרת העבירה יש לקבוע מתחם הענישה שנע בין 18 חודשי מאסר בפועל ועד 36 חודשים. ואולם, בשל המלצת שירות המבחן, היא הסכימה לסטות מהמתחם לטובתו של הנאשם ולהטיל עליו עונש לריצוי בעבודות שירות בלבד, לצד עונשים נוספים.


סנגורו של הנאשם הסכים באופן עקרוני עם עמדת הפרקליטות בכל הנוגע לעונש. הוא ביקש מבית המשפט לקבל את המלצת שירות המבחן, ולזקוף לזכותו של הצעיר את הודאתו המיידית במעשים, את האחריות שלקח ואת החרטה שהביע. כמו כן הדגיש הסנגור את גילו הצעיר של הנאשם, את משפחתו הנורמטיבית, את ההליך הטיפולי המוצלח ואת עברו הנקי.


כמות הסמים שנתפסה בדירתו של הצעיר מספיקה להפקת מאות מנות סם


השופטת הזכירה כי העבירה שבה הורשע הצעיר חמורה מאוד, והעונש בגינה יכול להגיע עד ל-20 שנות מאסר בכלא. כמו כן, בתי המשפט נוטים להטיל על נאשמים שהורשעו בעבירה זו ענישה משמעותית מאחורי סורג ובריח, וזאת לצורך יצירת הרתעה.


חומרה יתרה ייחסה השופטת לסוגי הסמים שנתפסו אצל הצעיר, אשר נחשבים קשים ומסוכנים. עם זאת, מאחר שהסמים נתפסו ולא הופצו - לא נגרם נזק קונקרטי משמעותי. השופטת קבעה כי מתחם הענישה הראוי במקרה זה צריך לנוע בין 16 חודשי מאסר בפועל ועד 36 חודשים.


עם זאת, הבהירה השופטת, היא התחשבה לטובתו של הצעיר בכך שהודה בביצוע העבירה בהזדמנות הראשונה וחסך זמן מבית המשפט. כמו כן היא הביאה בחשבון את גילו הצעיר, את שיתוף הפעולה שלו עם הרשויות ואת עברו הפלילי הנקי.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים

 

אכן, נקודת המוצא בעבירה חמורה זו היא קביעת עונש מאסר בפועל, ציינה השופטת. ואולם, במקרה זה היא התרשמה כי קיימים סיכויים משמעותיים לשיקומו. על כן קבעה כי מדובר במקרה אשר מצדיק חריגה ממתחם הענישה, לטובתו של הנאשם ולצורך המשך שיקומו. בסופו של דבר ירצה הצעיר תשעה חודשי עבודות שירות, יישאר תחת פיקוחו של שירות המבחן במשך תקופה של שנתיים וישלם קנס בסך של עשרת אלפים שקלים.


ת"פ 16015-05-21