עובדת בהריון שאינה יכולה להמשיך לעבוד עקב מצב רפואי, יכולה להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי ולקבל גמלה לשמירת הריון. כדי לעמוד בתנאי הזכאות לגמלה, על האישה להציג אישור רפואי מרופא מומחה, ומסמכים רפואיים המעידים על הצורך בשמירת הריון. כמו כן, במסגרת התביעה לביטוח לאומי העובדת נדרשת להגיש טופס אישור מהמעסיק. אך מה קורה במצב שבו המעסיק מסרב לחתום על הטפסים?


מעסיק מחויב לחתום על טפסים המיועדים לביטוח הלאומי, ואין לו זכות לסרב לעשות זאת


לאחרונה דן בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בתביעתה של אישה כנגד מקום עבודה שבו הועסקה במשך כשנתיים, וזאת עקב סירובה של החברה לחתום על טופס תביעה לשמירת הריון שביקשה להגיש לביטוח הלאומי.


כארבעה חודשים לפני שילדה תאומים, שהתה העובדת בחופשת מחלה ובמהלכה ביקשה מהמעסיקה שוב ושוב לחתום על הטופס, אך לא קיבלה מענה. בקשתה של העובדת לקבלת גמלת שמירת הריון נדחתה על ידי הביטוח הלאומי. לאחר הלידה התפטרה העובדת לצורך טיפול בילדים.


בדיקת הראיות הביאה את השופטת לקביעה כי תביעת העובדת נדחתה על ידי הביטוח הלאומי גם בשל היעדר הטופס החתום על ידי המעסיקה וגם בשל תיעוד רפואי חסר. השופטת הבהירה כי מדובר בהתנהלות חמורה מצד המעסיקה, אשר אין לה זכות לסרב לחתום על הטפסים, וקיבלה את התביעה.


המעסיקה חויבה לפצות את העובדת עבור עוגמת נפש, הלנת פיצויי פיטורין וזכויות נוספות בסכום כולל של כ-50 אלף שקלים. כמו כן ולאור התנהלותה, חויבה המעסיקה לשלם את שכר טרחת עורכי דינה של התובעת בסך של כ-17 אלף שקלים.


מדוע החברה לא חתמה על המסמכים במשך חודשים רבים, ולמרות פניות חוזרות ונשנות של העובדת?


במשך כשנתיים הועסקה התובעת בחברת כוח אדם בתפקיד סמנכ"לית, אך בסוף תקופת עבודתה הועברה לתפקיד מזכירותי. ביומה האחרון בעבודה יצאה מהמשרד בסערת רגשות בשעות הבוקר ומאז לא שבה עוד. כיומיים לאחר מכן הייתה בחופשת מחלה, וארבעה חודשים לאחר מכן ילדה תאומים. בתקופה זו החתימה רופא נשים על טופס שמירת הריון שביקשה להגיש לביטוח הלאומי, אך החברה סירבה לחתום על הטופס במשך תקופה ארוכה, למרות בקשותיה הרבות של העובדת.


התובעת אשר ניסתה וניסתה להחתים את מעסיקתה על הטופס פנתה לבסוף לסניף הביטוח הלאומי, ונציגה מטעם הביטוח הלאומי פנתה למנהלת הישירה שלה - אשר הבהירה כי תסכים לחתום על המסמך רק לאחר פירעון כספי של התובעת למקום העבודה.


במכתב דחיית בקשתה מטעם הביטוח הלאומי, הובהר כי סיבת הדחייה היא גם רפואית וגם בשל אי אישור מתאים מצד המעסיקה. על כן קבעה השופטת כי מדובר במחדל חמור מצד המעסיקה, מאחר שחלה עליה חובה חוקית למלא את הטפסים הנדרשים. השופטת הבהירה כי אין כל הצדקה לסירוב החתימה מצד המעסיקה, גם אם לעובדת נותרו חובות כספיים כלפיה.


שופטת בית הדין לעבודה: מדובר במקרה חריג אשר מצדיק פסיקת פיצויים בעקבות עוגמת הנפש שנגרמה לעובדת


השופטת הבהירה כי מכיוון שסיבת דחיית התביעה לקבלת גמלת שמירת הריון לא נעוצה רק בסירובה של המעסיקה לחתום על מסמכי התביעה אלא קשורה גם לתיעוד רפואי, אין מקום להטיל על המעסיקה לפצות את העובדת בסכום בגובה הגמלה.


עם זאת, המשיכה השופטת, לאור התנהלותה של המעסיקה מדובר במקרה חריג אשר מצדיק לפסוק פיצויים עבור עוגמת הנפש המרובה שנגרמה לתובעת בזמן שהייתה בהריון עם תאומים, ומצאה עצמה מטורטרת על ידי מעסיקתה ואף לשכור את שירותיו של עורך דין. בהתחשב בחומרת התנהלותה של המעסיקה, קבעה השופטת כי עליה לפצות את העובדת ב-25 אלף שקלים עבור עוגמת נפש.


עוד קבעה השופטת כי העובדת התפטרה בדין מפוטרת בהתאם לחוק, לצורך גידול התאומים, ולכן היא זכאית לקבל פיצויי פיטורין בסך של 8,537 שקלים, לאחר ניכוי הסכומים שנצברו בקופת הגמל.

 

יש לך שאלה?

פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )


כמו כן, השופטת הבהירה כי מדובר בנסיבות חמורות מאוד שבהן עובדת התפטרה לצורך גידול תאומים והיא זכאית לקבל פיצויי פיטורין - אך הפיצויים לא שולמו עד שהיא נדרשה לתבוע אותם בבית הדין. בנסיבות אלה, נקבע כי היא זכאית לקבל פיצויים עבור העיכוב בהלנת פיצויי הפיטורין, בסכום של עשרת אלפים שקלים.


בסופו של דבר התביעה התקבלה. סכום הפיצויים הכולל הגיע לסך של כ-50 אלף שקלים, ומעבר לכך חויבה המעסיקה לשלם גם את שכר טרחת עורכי דינה של התובעת בסכום של 17 אלף שקלים.


סע"ש 12652-05-20