לאחרונה דן בית משפט השלום בקריות בעניין עונשו של גבר אשר הורשע בשתי עבירות איומים וכן בהפרת מעצר בית - עבירות שביצע בזמן שהתנהל נגדו הליך פלילי. במסגרת תנאי מעצר הבית שהוטל עליו, נאסר עליו לעזוב את העיר רמלה בית או ליצור קשר עם אמו אשר הגישה כנגדו תלונה במשטרה. חרף זאת, נסע הגבר מרמלה עד לביתו בבסמת טבעון ונתפס כעבור מספר שעות כאשר אמו יושבת ברכבו. לאחר מכן, במהלך חקירתו במשטרה איים על השוטרים שחקרו אותו.


במסגרת הדיון בגזר הדין הראוי, ביקשה הפרקליטות להשית עליו שישה חודשי עבודות שירות, ומנגד ביקשה הסניגורית להסתפק בשירות לתועלת הציבור בלבד, או לכל היותר להטיל עליו מספר חודשי עבודות שירות.


השופט התייחס לכך כי ניכר שהגבר תכנן את מעשיו ולא הפר את תנאי המעצר באופן ספונטני, ובכך הפר באופן בוטה את ההוראה החוקית אשר הוטלה עליו. כמו כן איים באופן קשה וחריף על השוטרים. עם זאת, התחשב בשופט בהודאתו באשמה אשר ביטאה לקיחת אחריות על המעשים. בסופו של דבר החליט השופט כי הגבר ירצה ארבעה חודשי עבודות שירות, וכן קבע שלושה חודשי מאסר על תנאי.


הגבר נעדר שעות ארוכות מהדירה שבה אמור היה לשהות במעצר בית, עזב את העיר ללא אישור וכן יצר קשר עם אמו בניגוד להגבלות שהוטלו עליו


בשנת 2021 יצא הגבר בשעות הבוקר המוקדמות מהדירה שבה שהה במעצר בית, ללא פיקוח וללא קבלת אישור, ובכך הפר את ההוראה החוקית אשר הוטלה עליו. הוא נסע ברכבו לכיוון בסמת טבעון, ונתפס על ידי השוטרים רק בשעות הערב. ההליך הפלילי שהתנהל כנגדו ובגינו הוטל עליו מעצר בית החל לאחר שאמו ואביו הגישו תלונה כנגדו, ונאסר עליו ליצור עמם קשר. למרות זאת, כאשר הגבר נתפס על ידי המשטרה, אמו נמצאה ברכבו. בכך הפר את תנאי המעצר בפעם השנייה.


כעבור שלושה ימים, בזמן שנחקר על ידי המשטרה, איים על אחד השוטרים ואמר לו שידקור אותו ויירה ברגליו. לשוטר אחר אמר שיהרוג אותו. בגין מעשים אלו הורשע בשתי עבירות איומים.


בית המשפט: הגבר הפר באופן בוטה ומשמעותי את ההגבלות שהוטלו עליו במסגרת מעצר הבית


השופט הבהיר כי במעשיו, פגע הגבר בערכים מוגנים כגון שלטון החוק וחובת הציות לצו שיפוטי, והם עלולים לפגוע באמון באופן השחרור בערובה, בגרימת סיכון לאנשים שהגישו תלונה וביכולתם של שוטרים לבצע את תפקידם ללא חשש.


מעובדות כתב האישום קבע השופט כי מדובר בהפרה בוטה של תנאי מעצר הבית, אשר נעשתה מתוך תכנון ולא בצורה ספונטנית. הנאשם לא הסתפק ביציאה מהדירה ומהעיר בניגוד לתנאי המעצר, אלא אף נסע עם אמו בניגוד לצו. כמו כן, האיומים שהשמיע כלפי השוטרים היו בוטים ואלימים.


סקירת מדיניות הענישה בגין עבירות אלו העלתה את המסקנה כי קיים מנעד בין מקרה למקרה על פי נסיבותיהם, כאשר בחלק התחתון של המנעד מוטלים עונשים שיקומיים ובחלקו העליון של המתחם העונש כולל מאסר בפועל לתקופות שונות. בנסיבות המקרה הנוכחי, קבע השופט כי מתחם הענישה ההולם נע בין עבודות שירות לתקופה קצרה ועד מאסר בפועל לתקופה של 18 חודשים.


מה העונש ההולם בגין עבירותיו של הגבר הכוללות איומים על שוטרים והפרת תנאי מעצר בית?


השופט הביא בחשבון את ההודאה באשמה, קבלת האחריות והחרטה שהביע הגבר. הוא אף התחשב בנסיבותיו האישיות ובעמדתם של בני משפחתו. מנגד שקל השופט לחומרה את עברו הפלילי הכולל ריצוי מאסרים בעבר בגין עבירות אלימות, סמים, היזק לרכוש והפרת הוראות חוקיות.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


לאחר שקלול כל הנסיבות, הוחלט כי עונשו של הנאשם יכלול ארבעה חודשי מאסר בפועל אשר ירוצו במסגרת של עבודות שירות, וכמו כן מאסר על תנאי למשך שלושה חודשים, אשר יופעל במקרה שיבצע את העבירות אשר בגינן הורשע במשך השנתיים הקרובות.

 

ת"פ 11148-01-22