מה העונש הראוי שיש להטיל על סייעת בגן ילדים אשר הייתה אחראית לשלומם של שישה תינוקות בגן, והורשעה בגרימת חבלה ברשלנות? הרשעתה של הסייעת נקבעה לאחר שהניחה מרק רותח בקרבת התינוקות ולא מנעה מהם גישה אליו, לא נקטה אמצעי זהירות כדי להבטיח את בטיחות התינוקות, ולא השגיחה באופן הולם על אחד מהתינוקות שזחל לכיוון הסיר הרותח. מעשיה הובילו לכך שתכולת הסיר נשפכה על התינוק וגרמה לו לכוויות מרובות.


השפט הביא בחשבון כי מדובר ברשלנות ולא בחבלה שהתבצעה בכוונה תחילה, ובכך שהסייעת היא לא זאת שיצרה את הסיטואציה אלא מנהלת הגן אשר מסרה לה את המרק הרותח. עם זאת, השופט שקל גם את הנזק המשמעותי שנגרם לתינוק, הכולל כוויות בפניו ובידיו. עוד התחשב השופט בכך שמדובר בצעירה ללא כל עבר פלילי, אשר המאורע השפיע עליה עמוקות. בסופו של דבר הוחלט כי העונש יכלול ארבעה חודשי מאסר על תנאי, שירות לתועלת הציבור בהיקף של 120 שעות, וכן פיצוי בסכום של 7,500 שקלים שיועבר להורי התינוק.


הסייעת הניחה את הסיר הרותח בקצה השולחן ולא סגרה את הדלת אחריה


על פי עובדות כתב האישום שבגינו הורשעה המטפלת, היא הייתה אחראית על כיתת התינוקייה בגן אשר מנתה שישה תינוקות והייתה ממוקמת בקומה השנייה של מבנה הגן. המטבחון הממוקם באותה קומה ליד החדר שבו שוהים התינוקות, ללא מחסום המונע מהם להיכנס למטבחון.


בשנת 2020, במהלך היום, הכינה מנהלת הגן מרק ירקות עבור הילדים, העבירה את הסיר הרותח לסייעת ואמרה לה להניח אותו במטבחון. היא לא הורתה לה לסגור את דלת המטבחון אחריה, לא הבהירה לה את הסיכונים הגלומים בהנחת סיר רותח ליד תינוקות ולא אמרה לה לנקוט באמצעי זהירות כדי לשמור על התינוקות.


הסייעת הניחה את הסיר על שולחן המטבחון, לא סגרה את הדלת אחריה ופנתה לחדר שבו היו התינוקות כדי לנקות את משטח ההחתלה. כעבור מספר דקות זחל תינוק בן 11 חודשים למטבחון וכאשר ניסה להתרומם הסיר התהפך ותכולתו נשפכה עליו. כתוצאה מכך, נגרמו לתינוק כוויות בכל הפנים, ליד העיניים, בכתפיו ובידיו. הוא הובהל לבית החולים ושהה באשפוז במשך שבועיים עד ששוחרר, וסובל עד היום מצלקות.


האם רשלנותה של המטפלת הייתה חמורה או שמדובר בשיקול דעת שגוי?


במסגרת ההליך העידה אמו של התינוק ותיארה את הנזקים החמורים שנגרמו לבנה הצעיר, לרבות אשפוז של 14 ימים, מניעה מחשיפה לשמש במשך פרק זמן ממושך, צלקות מרובות, תחבושות לחץ והשלכות מרחיקות לכת בתחום הכספי, הפיזי והרגשי.


הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להטיל על הסייעת ענישה הכוללת צו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 300 שעות, פיצוי לנפגעים ומאסר על תנאי, תוך שהיא מצביעה על רף רשלנות גבוה ונזק חמור שנגרם.


מנגד, הסניגור ביקש להסתפק בעונש מאסר על תנאי ללא שירות לתועלת הציבור, והדגיש כי מדובר באישה צעירה, אם לתינוק בעצמה, אשר לקחה אחריות על מעשיה ומביעה עליהם חרטה. עוד טען הסניגור כי מדובר ברף רשלנות נמוך מכיוון שהסייעת לא קיבלה הדרכה הולמת ממנהלת הגן ופשוט הפעילה שיקול דעת מוטעה.


השופט קבע כי מדובר בחומרה ברף בינוני, מכיוון שמצד אחד לא מדובר במעשה מכוון ולאור אחריותה של מנהלת הגן לתקרית, ומצד שני לאור הנזק המשמעותי שנגרם לתינוק כתוצאה מכך. כמו כן, מצא השופט לנכון להתחשב בעובדה שמדובר בצעירה שרק החלה לעבוד בגן הילדים וביצעה את העבירה עקב שיקול דעת שגוי.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


עוד הובאה בחשבון העובדה שהצעירה לקחה אחריות מלאה על מעשיה והודתה בהם באופן מיידי, והשופט התרשם כי היא מצטערת באופן עמוק על הנזק שגרמה. עם זאת, לאור הנזק החמור, סבר השופט כי לא ניתן לסיים את ההליך ללא ענישה קונקרטית. על כן הוטל על הנאשמת עונש הכולל ארבעה חודשי מאסר על תנאי, 129 שעות שירות לתועלת הציבור ותשלום פיצוי להורי הילד בסך של 7,500 שקלים.

 

ת"פ 8082-12-21
 


עודכן ב: 24/07/2023