לאחרונה נקבע בבית משפט השלום בכפר סבא גזר דינה של בעלת מספרה בשנות ה-50 לחייה, אשר הודתה והורשעה בשורה של העלמות מס והגשת דיווחים כוזבים במשך תקופה ארוכה. העבירות שביצעה התגלו בעקבות ביקורת ניהול ספרים אקראית שערכו בבית העסק עובדי רשות המסים, ובמהלכה התגלתה מחברת שבה נהגה לרשום את ההכנסות שעליהן לא דיווחה כחוק במהלך השנים 2013-2016.


העלמת המס שביצעה מעצבת השיער הסתכמה בכ-924 אלף שקלים, כאשר סכום המס שהייתה צריכה לשלם בגין ההכנסות הלא מדווחות הגיע לכ-290 אלף שקלים עבור מס הכנסה, וכ-165 אלף שקלים עבור רשויות מע"מ.


כתב האישום שבו הורשעה הוגש במסגרת הסדר טיעון שאליו הגיעה עם רשות המסים, לאחר שעברה הליך שימוע. בהסדר הטיעון הגיעו הצדדים להסכמה כי הרשות תבקש להטיל עליה עונש הכולל עבודות שירות למשך תשעה חודשים, ואילו ההגנה תוכל לטעון כפי רצונה.


האישה החלה הליך טיפולי בעקבות ההליך הפלילי, והביעה חרטה ובושה על מעשיה


לבקשת ההגנה נשלחה האישה לשירות המבחן, אשר הגיש תסקיר לבית המשפט ובו נטען כי מדובר באישה נורמטיבית ללא עבר פלילי או דפוסי התנהגות פליליים אשר לקחה אחריות מלאה על מעשיה. על פי תסקיר שירות המבחן, כשנתיים לפני שהחלה לבצע את העבירות, התגרשה האישה מבעלה לאחר שסבלה ממנו אלימות כלכלית ונפשית, והייתה בחרדות כלכליות אשר הובילו אותה לבצע את העבירות האמורות.


קצין המבחן התרשם כי מדובר באישה אשר מנהלת אורח חיים תקין ומתמודדת עם ההשלכות ההרסניות של מערכת היחסים הזוגית שניהלה בעבר. מכיוון שמדובר בעבירה היחידה שבצעה האישה מעולם, והיא פעלה לתיקון המחדלים שביצעה, וכמו כן נכנסה להליך טיפולי מוצלח בהכוונתו של קצין המבחן, המליץ שירות המבחן על ענישה שיקומית הכוללת צו שירות לתועלת הציבור בלבד.


האם ניתן להסתפק בענישה שיקומית בהתאם להמלצת שירות המבחן?


עורכי הדין מטעם רשות המסים טענו כי מדובר בעבירה חמורה אשר התבצעה במשך ארבע שנים תמימות, בהיקף כספי נכבד של כ-924 אלף שקלים, כאשר הכנסתה של מעצבת השיער הייתה פי 3 מסכום ההכנסות שעליהן דיווחה, ולכן ביקשו להטיל עליה עבודות שירות למשך תשעה חודשים, תוך שציינו כי נקבע בפסיקה שיש אינטרס ציבורי להחמיר בענישה בגין עבירות מס, גם כאשר מדובר בנסיבות אישיות אשר ניתן בגינן להקל בענישה.


מנגד, הסניגורית טענה כי האישה הסירה את כל המחדלים, והתנהלות הרשות מולה לא הייתה הוגנת היות שניתן היה להמיר את ההליך הפלילי בהליך כופר כספי, כפי שנעשה במקרים אחרים עם נסיבות דומות.


עוד טענה הסניגורית כי עבודות שירות יפגעו בנאשמת ובילדיה באופן לא מידתי, מאחר שהיא המפרנסת היחידה. על כן ביקשה הסניגורית לקבל את המלצת שירות המבחן ולהטיל עליה שירות לתועלת הציבור בהיקף של 205 שעות.


האם בתי המשפט מתחשבים בעברייני מס ללא עבר פלילי שמעולם לא הסתבכו עם החוק?


כבר בפתח דבריו הבהיר השופט כי מדובר בעבירות חמורות מאוד, אשר בוצעו באופן מתוחכם ולאורך תקופה ממושכת, והתגלו רק בעקבות ביקורת ספרים אקראית שהתבצעה בעסק. השופט ציין כי מדיניות הענישה במקרים כאלו היא מחמירה, גם כאשר מדובר באנשים נורמטיביים אשר הסתבכו עם החוק בפעם הראשונה בחייהם, וזאת לצורך הרתעה.


עם זאת, השופט התחשב בכך שהאישה הסירה את כל מחדליה, ובתסקיר החיובי של שירות המבחן אשר סקר גם את נסיבות חייה המורכבות. כמו כן הביא השופט בחשבון שחלפו כבר שבע שנים מאז שהעבירות בוצעו, ואת הליך השיקום שעוברת הנאשמת.


מדובר בנסיבות חריגות אשר מצדיקות סטייה ממתחם הענישה ההולם את העבירות לטובתה של מעצבת השיער, הוסיף השופט, אך ציין כי לא ניתן להימנע באופן מוחלט מעבודות שירות.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני מיסים, מס הכנסה מע"מ

 

לבסוף ובהתחשב בכלל הנתונים, החליט השופט כי העונש יכלול חמישה חודשי מאסר שירוצו במסגרת של עבודות שירות, שתי תקופות מאסר על תנאי, וכן תשלום קנס כספי בסך של 40 אלף שקלים.


ת"פ 70547-11-20
 


עודכן ב: 23/07/2023