בחיי המסחר המודרניים בעלי עסקים רבים נתקלים מעת לעת בלקוחות שמסרבים לשלם את חובם עבור שירותים שקיבלו או סחורות מסוגים שונים. מדובר בתופעה רחבת היקף שאינה מוגבלת אך ורק ללקוחות עסקיים או פרטיים. ביטויי התופעה כוללים בין היתר ביטול חיובים בעסקאות שבוצעו בכרטיסי אשראי, המחאות ללא כיסוי, חשבוניות שאינן משולמות במועדן ועוד.

 

הניסיון מלמד כי תופעת סרבנות התשלום עלולה להוביל את העסק להתדרדרות מהירה ובמקרים מסוימים אף לגרום לקריסתו המלאה. מאחר שלרוב בעלי העסיקם אין את המשאבים, הידע, הפנאי והניסיון הנחוצים לצורך ביצוע גביית חובות יעילה מלקוחות, רבים מהם נוטים להזניח את גביית החובות ועל ידי כך תורמים להידרדרות העסק שלהם. 

 

איך אפשר לבסס עסק יציב ואיתן מבחינה פיננסית?


גביית חובות יעילה מלקוחות וחייבים אשר מתבצעת בצורה מושכלת, מחושבת ומקצועית יכולה לתרום לבסס איתנות פיננסית של העסק ולאפשר לו לפעול בחופשיות וללא תלות במענקי מדינה, הלוואות מבנקים והלוואות מגופים חוץ בנקאיים.

 

כמו כן, גביית חובות מקצועית ויעילה מגדילה את ההון החוזר בעסק ומשפרת את תזרים המזומנים בו. נוסף על כך, גביית חובות יעילה מאפשרת לעסק להפחית חובות אבודים ולחסוך בעלויות מימון. עיכוב או כישלון בגביית חובות עלולים להוביל לבעיות פיננסיות מסוגים שונים ולהקשות על התפעול השוטף של העסק. מאחר שעיכוב בגביית חובות גורם להפחתה בסיכויים לגביית החוב, כדי להגדיל את הסיכוי לגביית מלוא החוב, מומלץ לנקוט בפעולות גבייה באמצעות איש מקצוע מיומן ומנוסה כבר בסמוך לאחר גילוי סימני אזהרה מחשידים.

 

סימני אזהרה לקשיים בגביית חובות מלקוחות


במהלך העסקים הרגיל ניתן לזהות מספר סימני אזהרה אשר לרוב חוזרים על עצמם ומסמנים לבעל העסק כי צפויים לו קשיים בגביית החובות. סימני אזהרה אלו כוללים בין היתר התעלמות של לקוחות מפניות בנושאי גבייה בטלפון ובדואר האלקטרוני, פיטורים של עובדים וצמצום כוח אדם אצל הלקוח, הפחתה פתאומית ומשמעותית בהיקף ההזמנות, לקוחות שלפתע טוענים שאינם מוצאים את החשבונית ועוד.

 

ניהול הליכי גבייה מול חייבים באמצעות עורך דין מקצועי


ברוב המקרים הליכי גבייה מול חייב ינוהלו על ידי עורך דין בצורה מדורגת מהקל לכבד תוך הפעלת לחץ עקבי ורצוף על החייב לצורך פירעון החוב. בתוך כך, עורך הדין יאפשר לחייב לפרוע את החוב בכל נקודה לאורך הדרך באמצעות גיבוש הסדר חוב מול העסק. במקביל, עורך הדין ימשיך לפעול נגד החייב תוך נקיטה בהליכים משפטיים והליכי הוצאה לפועל בהתאם לצורך.

 

עורך דין שעוסק בתחום הגבייה וההוצאה לפועל יוכל להשתמש בידע ובניסיון שלו בגביית חובות כדי לנקוט בשלל פעולות כגון הגשת תביעות להרמת מסך, פתיחה בהליכי הוצאה לפועל, הגשת בקשות להטלת הגבלות על החייב ועוד. עורך דין מנוסה ייבחן את הנסיבות הפרטניות של כל מקרה לגופו ובהתאם לממצאים יגבש אסטרטגיית גבייה יעילה מהחייב עד לפירעון מלוא סכום החוב.

 

כיצד מנוהלים הליכי הגבייה על ידי עורך דין מקצועי ומנוסה?


לרוב, הליכי גבייה מול חייבים יהיו בנויים משלושה שלבים. בשלב הראשון עורך הדין המייצג את בעל העסק ישלח לחייב מכתב התראה שבו יבהיר לו שהטיפול בחוב הועבר לידיו. מכתב התראה לחייב יכלול דרישה לסילוק החוב בתוספת דרישת תשלום עבור הכנת המכתב, כאשר במכתב יצוין גם כי הימנעות מתשלום החוב תוביל לפתיחת הליכים משפטיים נגד החייב.

 

בשלב השני, אם מכתב ההתראה לא נענה, עורך הדין יגיש תביעה לבית המשפט. אם החייב יחליט להתגונן בפני התביעה, יתנהל הליך משפטי בבית המשפט. חייב שיבחר שלא להתגונן מפני התביעה יסתכן בכך שיינתן נגדו פסק דין על בסיס הבקשה בלבד ומבלי שיתקיים דיון משפטי בתיק.

 

בשלב השלישי, עורך הדין יוכל לפתוח תיק בלשכת ההוצאה לפועל כדי שיינקטו נגד החייב הגבלות וסנקציות מסוגים שונים שמטרתן לקדם את ביצוע פסק הדין. ההגבלות שננקטות נגד חייבים בלשכת ההוצאה לפעול כוללות בין היתר איסור יציאה מהארץ, הגבלת חשבון בנק, צו מאסר, עיקולי נכסים וחשבונות בנק, הגבלות על שימוש בכרטיס אשראי ועוד.

 

למה מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין לצורך גביית החובות?


ייצוג משפטי לצורך גביית חובות יכול לשנות את יחסו של החייב לפניות הזוכה ולעודד אותו לפרוע את חובו בהקדם כדי להימנע מהתמודדות עם סנקציות והגבלות מסוגים שונים כאמור.

 

ייצוג משפטי של עורך דין לגביית חובות מאפשר לבעל העסק להתמקד בתפעול העסק, בניהול השוטף של עובדיו, במתן שירות אדיב ומקצועי ללקוחות העסק, בהשאת רווחי העסק ובעניינים נוספים לפי הצורך. במקביל, עורך הדין המייצג את בעל העסק ינקוט בשלל אמצעים כדי להביא לפירעון מלא של החובות בהקדם האפשרי.

 

אליוב-גרין משרד עורכי דין עוסק בגביית חובות מחייבים, ליווי זוכים, עיקולים ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.